2020-04-17, 22:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
De i äldrevården tror i alla fall jag har smittats av asymptomatiska smittspridare ute i samhället dvs genom samhällssmitta snarare än på semester men man vet ju aldrig

Jag var ironisk för att påvisa att smittan fanns i samhället innan dessa påsklovsfirare, och kom från många ställen. Regeringen var bara tvungna att erkänna det när medelklassen i Stockholm blev sjuka och började ringa vården och media. Ja när journalisternas bekanta blev sjuka.
Citera
2020-04-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Allt är relativt.
Sverige är tätbefolkat jämfört med många andra länder.

Räkna upp några är du snäll, det har du inga belägg för annars.

Tätbefolkat underlättar smittspridningen, Norrlands landsbygd kommer inte bli så hårt drabbat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Värsta över!? Finns stor risk att vi får en ny våg till hösten ... finns många likheter med spanskan. Den var också hyfsar ofarlig vid första vågen ,me sen...

Det började med vanlig hosta och feber. Men för tio*tusentals svenskar slutade det med döden.

Spanskan började milt!
Visserligen rapporterades att fler än 10 000 svenskar hade insjuknat bara under denna första månad, men endast några tiotal avled, och då i allmänhet sådana som redan var mycket svaga eller gamla.

Ännu i slutet av juli kunde den svenska Medicinalstyrelsen, myndigheten som var ansvarig för landets sjukvård, rapportera att influensan visserligen var mycket utbredd, »men i det stora hela av mild natur«.

Redan i augusti började dock dystrare nyheter att sippra fram. En ny våg av samma influensa började sprida sig. Det var som om den ursprungliga sjukdomen hade förändrats och börjat gå till våldsammare angrepp. De som redan drabbats av den lindrigare versionen var immuna, men andra kunde drabbas desto hårdare.

Spanskan drabbade unga vuxna
Särskilt utmärkande, och skräckinjagande, var det faktum att influensan så ofta drabbade unga vuxna. I normala fall är det framförallt äldre, eller personer som av andra skäl har nedsatt motståndskraft, som löper störst risk att dö av en influensa. Men spanska sjukan dödade oftare i övrigt friska människor i åldrarna mellan 20 och 40, vilket länge förbryllade forskarna.

I dag har man insett att det berodde på att viruset provocerade fram en kraftig överreaktion hos de sjukas eget immunsystem, vilket är starkast just hos unga vuxna. Detta ledde i sin tur till att den sjukes lungor blev påverkade, vilket kunde leda antingen till hastig lungkollaps eller i varje fall till lunginflammation. Kroppens eget försvar kom alltså att skada den sjuke, istället för att hjälpa.

Och alla andra virus sedan spanskan dvs över 100 års influensasäsonger muterade INTE tillbaka i en hyperaggressiv variant på hösten, så varför skulle detta göra det?
Citera
Bannlyst
Frontline Bronx från i tisdags...

aldrig sett nåt liknande

https://www.youtube.com/watch?v=k6yeNYggdXI
Citera
2020-04-17, 22:36
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag håller med dig, samma befolkningsgrupper drabbas, unga arbetsföra män för spanska sjukan, äldre, multisjuka för coronaviruset, din känsla för saklighet slår nya höjder.

Eller så är du opåläst men beter dig som att du vore en professor.

Spanska sjukan slog först till mot gamla och sjuka, för att sedan mutera och slå ut även de unga

Har upprepats och konstaterats i tråden säkert 100 ggr men du bara matar på alltså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The first wave of the Spanish flu took the weak and elderly. The second took the young working men by means of cytokine storms — which has been seen in this virus as well. Another factor is the unknown immunity time, estimated by Germans to be 6-12 months, potentially allowing a second wave to strike without immunity in the population.

Varför jämföra med en influensa? Detta är ingen influensa.
Jag hatar alla jämförelser med detta. Oavsett om du vill förminska eller försöka göra det värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Just det ja. Jag kommer ihåg det nu.

Men amerikanerna verkar vara rejält på krigsstigen nu. Att en amerikansk senator säger att Kina medvetet låtit viruset sprida sig över världen för att om Kina skulle lida så skulle alla andra göra det också i synnerhet USA det är mycket skarpt.

Sen tycker jag dödstalen är små i Kina och stannade av rätt tvärt.
Citera
2020-04-17, 22:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det intressanta är ju inte hur många det bor per km2.
Det intressanta är ju hur invånarna är fördelade i ett land, hur tätt de bor där det är befolkat.
Annars skulle ju island ha helt andra förutsättningar, men nu bor ju typ 99% i Reykjavik. Helt ointressant hur många km2 stort landet är.

Ja, som jämförelse är Australien inte så särskilt glest befolkat i de delar där de flesta bor. Detsamma med Ryssland. Sverige är inte glest även om det ofta sägs så. De ovan nämnda länderna har dock stora landområden som knappt är befolkade öht. Att det finns mer tätbefolkade länder gör inte att ett land är glest.
Citera
2020-04-17, 22:38
Medlem
Citat:
Jag vände mig mot att det var några moderatkärringars fel. Samma skit, vilken region du än kollar på.
Det var vad jag ville ha sagt.

Men nu är det ju Stockholm som står för de mesta av covid statistiken och där har korrupta moderatkärringar förstört långt innan Corona.

Jag har ingenting gott att säja om korrupta sossar eller liberaler heller.
Citera
2020-04-17, 22:39
Medlem
Citat:
Jag tillhör verkligen inte alarmisterna, men att säga att Stockholm har lägre siffror vore att ljuga. Jag tycker mig se att antal nya fall i huvudstaden är relativt stabila, inte minskande, men inte ökande heller.
De siffror som finns på platz.se tyder medelvärdet över 7 dagar på att det stabiliserat sig. Dock är det ju redan på denna nivån ett hysteriskt tryck på vården, så det vore nog bra om vi kunde komma ner en bit för att avlasta dom lite.

Vi får se de närmsta veckorna vad som händer. Om folk slutar bry sig osv.
Ja. Jag är försiktigt optimistisk, med betoning på försiktigt. Det syns positiva tecken även här i Östergötland, med färre som vårdas på sjukhus och lägre sjukfrånvaro hos personalen. Men det är en ögonblicksbild, om en-två veckor vet vi mer.
Citera
2020-04-17, 22:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Just det ja. Jag kommer ihåg det nu.
Men amerikanerna verkar vara rejält på krigsstigen nu. Att en amerikansk senator säger att Kina medvetet låtit viruset sprida sig över världen för att om Kina skulle lida så skulle alla andra göra det också i synnerhet USA det är mycket skarpt.

Men jag tror inte det är sant, troligare är att överföringen från fladdermus till människa skedde på ett laboratorium och det var därför de försöket mörka och tona ned utbrottets allvar. Det i sin tur ledde till att viruset spridde sig över världen.

Men idag tog Expressen upp det så anden är ute ur flaskan och går inte att stoppa tillbaka igen. Oavsett vad som är sant kommer detta befläcka den kinesiska regimen för årtionden framåt.
Citera
2020-04-17, 22:40
Medlem
Citat:
Varför jämföra med en influensa? Detta är ingen influensa.
Jag hatar alla jämförelser med detta. Oavsett om du vill förminska eller försöka göra det värre.

Because it’s the last great pandemic and the resemblance is there.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in