2020-04-17, 21:54
Medlem
Visst har myndigheter och regering underlåtit att skydda oss från Covid19, vilket är ett brott mot svensk lag. Tvärtom har det smittat oss lite då och då under 2-3 veckors intervall.

1 § Samhällets smittskydd skall tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.

Mello 27 000 besökare
Överfulla SL-bussar
Toalettpappersbrist, spring och köp i trånga mataffärer
Mystiska datahaverier på Arlandas passkontroll
Desinformation om farlighet med virus, smittsamhet
Ingen egen produktion av handsprit
Inga masker, hjälper inte
Skolor öppna till varje pris, ingen fara barn smittar inte
Åk helst inte men om åker tvätta händer
Tidigareöppna uteserveringar
Och så vidare

Redan i januari förstod de flesta att det skulle bli problem och risk för pandemi. Vår regering har inte gjort något för att skydda oss. Näringslivet styr och ekonomin går först. De skiter i sitt "folk".
Siffror och fakta talar tydligare än en massa ord från Tegnell och regering.
Citera
2020-04-17, 21:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant hur Corona attackerar andra organ som njurar, hjärta, lever mm. Undrar hur det är ställt med funktionen hos dessa organ efter patienten tillfrisknat?

Almost half the people hospitalized because of covid-19 have blood or protein in their urine, indicating early damage to their kidneys, said Alan Kliger, a nephrologist at the Yale School of Medicine who co-chairs a task force assisting dialysis patients who have covid-19.

https://www.washingtonpost.com/health/coronavirus-destroys-lungs-but-doctors-are-finding-its-damage-in-kidneys-hearts-and-elsewhere/2020/04/14/7ff71ee0-7db1-11ea-a3ee-13e1ae0a3571_story.html
Citera
2020-04-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Och folk undrar varför FHM pratar om att kurvan är ganska flack.

För att det kommer tillkomma nya dödsfall de kommande till senaste dagarna. Och ja, mer än 5 i snitt. När statistiken har väl uppdaterats ligger vi på 82 döda eller mer per dag och inte 77. Det skulle innebära en ökning med cirka 10% på veckobasis.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hade Sverige kört denna taktik också, om inte landet varit glesbefolkat? Vad tror ni?

Jag tror det spelar roll i ekvationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Fakta är att regeringen visste att det inte fanns tillräckligt med skyddsutrustning för att skydda riskgrupper. Likväl ändrades inte strategin, åtminstone inte tills sådant material var säkrat.

Den saken är svår att bortförklara.

Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det kan jag köpa. Men jag tror, eller tror, det har väl nästan medgetts, iaf indirekt, att de gravt underskattade det hela i början, sen var det typ kört...

Ja, politikerna var fullständigt medvetna att det inte fanns utrustning, och då är det bara att köra på enligt alternativen som finns kvar. I detta fall som det vart från början, och troligen går det inte att ändra sig nu, då visar man svaghet.

Nån underskattning tror jag inte på.
Citera
2020-04-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Tacksam för uppmärksamma läkare.
SVT skriver att 80% av de som intensivvårdas överlever (Karolinska).
Men det var 80% av de som intensivvårdats och på ett eller annat sätt inte är kvar.

Någon som har en idé varför detta inte tydligt framgick av SVT?
175 personer som man kollade, 62 skrevs ut.
48 av 62 levde = 80%
113 forfarande i intensivvård.

https://www.facebook.com/551555262/posts/10163208084550263/?d=n
Intressant iakttagelse, men kan det verkligen ta längre tid att dö på IVA, än att skrivas ut som frisk?

Dö kan man ju göra från dag 1, men att bli frisk och utskriven går väl sällan snabbt? Även den som dör under rehab är ju ”ute” snabbare än den som fullföljer rehab, eller missar jag nåt?
Citera
2020-04-17, 21:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hade Sverige kört denna taktik också, om inte landet varit glesbefolkat? Vad tror ni?

Svårt att säga.
Fast Sverige är inte så glesbefolkat. Beror på vad man jämför med. Sverige är väldigt ojämnt befolkat. Södra Sverige är inte så särskilt glest.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jo, och han påstår att eftersläpningen är 2-3 dagar sedan är i princip datan komplett. Det är ju inte sant om man historiskt tittar på det. Att snabbt lägga till fall på folk som dött på sjukhus och sen kommer det fram att många äldreboenden inte ens är med, då tycker jag man kan skämmas lite när man har sagt hur bra systemet är.

Han har en väldigt hög position på en myndighet som just nu handlar om säkerhet för många människors liv. (Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=F602U38BYQE). Inte okej enligt mig. Det känns väldigt oprofessionellt när det här är en myndighet som står och talar.

Alldeles nyss hoppade antal döda den 8/4 upp från 97 till 99.

Det slirar i princip 10-14 dagar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

- Ifall representanten för 7:e Ap-fonden verkligen hade brytt sig om ekonomin, så borde hon ha önskat ställa Anders Tegnell till svars för att han inte ens försökte att hålla Covid-19 borta från Sverige.

...
Jag tycker hon hade en viktig poäng. Och det var att hon efterfrågade tydliga besked att förhålla sig till, och t ex tid är en viktig faktor.

För att ett ”samhälle” ska kunna fungera måste man ha nåt att förhålla sig till. Sen om det sker förändringar, ja, då får man anpassa sig (eller ta upp en diskussion). FHM flummade bara runt då (och gör det fortfarande) och det gör ju ingen glad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8229461/Senator-claims-China-deliberately-allowed-coronavirus-spread.html

Tom Cotton claimed there is 'circumstantial evidence' to point to Wuhan lab.

Arkansas Senator Tom Cotton has claimed that China 'deliberately' allowed the rest of the world to become infected with the novel coronavirus.

In my opinion, Xi Jinping had decided if China is going to suffer then the rest of the world, especially the United States, is going to suffer, and there has to be consequences to those actions.'

Danielle DiMartino Booth, an author and chief executive, said Beijing officials were aware of the deadly disease spreading in Wuhan last November and allowed it to snowball into a global pandemic.

She said Chinese officials had countless lives on their hands and should be hauled before an international court as their 'under-reporting' did not afford the rest of the world time to enforce border restrictions.

The economist points to a 'pandemic clause' in the January trade deal between Washington and Beijing, which she believes is evidence the Communist regime knew the extent of their crisis while publicly downplaying it.

DiMartino Booth said: 'The World Health Organisation should be held accountable for not holding China accountable to providing good valid data so the rest of the world could prepare for fewer people to die.

'And that's what you're talking about. To me these are equivalent to acts of war.'

Varför inte citera Mossad direkt istället?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Också lite hypokondrisk. Det borde det få på mig med. Men nä, jag äter chips nu istället...
Fast iofs inte alls tjock, men ca 5-8 kg skulle jag egentligen vilja ha bort. Men hamnar knappast i riskfaktorsgrupp.

Kommer aldrig glömma dom fruktansvärda videosarna från Bergamo, Cremona, Coma och Brescia... där det låg 35-40 åriga feta dudes på magen och dog. Då i mitten av mars,...fullständigt jävla kaous. Kommer aldrig få detta bort från min näthinna.

Hade kunnat vara jag. Har faktiskt svårt än i dag att sova efter dessa videos.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-17 kl. 22:00.
Citera
2020-04-17, 21:58
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Varför inte citera Mossad direkt istället?

Har Mossad med detta att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in