2020-01-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
På obestämd tid..

Så mellan 1 dag och resten av livet?
Citera
2020-01-16, 08:13
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogonblick1

Yes så är det.
Citera
2020-01-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogonblick1

Nej, de som döms till LRV med SUP kan aldrig sitta en dag.

De måste passera Förvaltningsrätten och det tar sin tid det med.

Mediantiden för vård/internering på rättspsyk med SUP låg på 4.5år.
Däri återfinns folk som om de hade dömts till fängelse, hade haft ett straffvärde på 1-3månader.
Citera
2020-01-16, 15:47
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Nej, de som döms till LRV med SUP kan aldrig sitta en dag.

De måste passera Förvaltningsrätten och det tar sin tid det med.

Mediantiden för vård/internering på rättspsyk med SUP låg på 4.5år.
Däri återfinns folk som om de hade dömts till fängelse, hade haft ett straffvärde på 1-3månader.

Förvaltningsrätten har jag på tisdag nästa vecka, träffar dom varje 6 månader.. Men det blir fortsatt vård, bara vart inlåst 1år än så länge.
Citera
2020-01-16, 15:57
Medlem
Citat:
Förvaltningsrätten har jag på tisdag nästa vecka, träffar dom varje 6 månader.. Men det blir fortsatt vård, bara vart inlåst 1år än så länge.

Har dom inte frångått patientlagen numera och förbjuder mobiler och internettillgång inne på avdelningarna, eller är det bara vissa kliniker som gjort så? (nyfiken då du skriver här)
Citera
2020-01-16, 16:06
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Har dom inte frångått patientlagen numera och förbjuder mobiler och internettillgång inne på avdelningarna, eller är det bara vissa kliniker som gjort så? (nyfiken då du skriver här)

Inte i mitt län. Där från man ha mobil och dator. Men förbjudet att ta kort. Avd står för Internet men då kan man inte surfa på vad som helst, jag har eget abonnemang som tur är.
Citera
2020-01-31, 12:19
Medlem
Citat:
Inte i mitt län. Där från man ha mobil och dator. Men förbjudet att ta kort. Avd står för Internet men då kan man inte surfa på vad som helst, jag har eget abonnemang som tur är.
Vilka sidor besöker du oftast.
Är lite orolig för egen del då jag kan va rätt hämningslös..
Citera
2020-04-14, 10:00
Medlem
Hej.

Har "några" funderingar.

Sitter man häktad innan man blir dömd till rättspsyk eller hamnar man där direkt? Tänker om man är riktigt illa däran och bedöms behöva vård snabbt.

Hur ser rummen ut? Hur stora är de och vad finns i dom? Säng, skrivbord, egen toalett?

Blir man inlåst i sitt rum eller kan man alltid vandrar runt fritt dygnet runt?

Kollar personalen noga när man tar sin medicin eller kan man enkelt undvika att svälja ner tabletterna?

Hur många sitter det på en avdelning?

Tack på förhand
Citera
2020-04-14, 10:12
Medlem
just ja. Som jag förstår sitter man alltid på obestämd tid, men hur långt innan får man veta att man ska bli frigiven?

Och ang. frigivning (om det nu kallas så?) hur går det till? Får man typ villkorligt ett tag? Om man tillhör det friskare slaget och har god ekonomi, skulle man kunna köpa sig en lägenhet och klara sig själv eller måste man alltid slussas ut via ett annat boende först?

tack på förhand för svar igen.
Citera
2020-04-17, 21:28
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:

Isåfall sitter du på en lägre säkerhetsklass. Kan vara en klass 3a kanske? För klass 1 och 2(jag själv satt på en 2a) så har ingen dator eller mobil. Inget rättpsyk i Sverige har det, finns inga undantag. Det kom en lag om det 2014.
Så det måste vara en klass 3a som du sitter på, annars får du inte ha mobil eller dator.

Edit:
Rättspyk i Säter t.ex är en klass 1a.
Citera
2020-04-17, 22:13
Medlem
Sichtis avatar
Jag sitter på rättspsyk nu. Jag skriver här på min telefon. Har varit tvungen att ta bort kameran i mobilen för att få ha den.

Maten är för jävlig. Smakar skit rent ut sagt och små portioner så det innebär att man är hungrig ibland.

Jag har suttit i ett halvår nu på denna avdelning. Och väntar mig frigång och permissioner snart.

Det skulle inte vara så jobbigt att sitta om det inte vore för maten. Jag har suttit inne på vanligt psyk och där är maten mycket bättre.
Citera
2020-04-18, 08:28
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Isåfall sitter du på en lägre säkerhetsklass. Kan vara en klass 3a kanske? För klass 1 och 2(jag själv satt på en 2a) så har ingen dator eller mobil. Inget rättpsyk i Sverige har det, finns inga undantag. Det kom en lag om det 2014.
Så det måste vara en klass 3a som du sitter på, annars får du inte ha mobil eller dator.

Edit:
Rättspyk i Säter t.ex är en klass 1a.

Du har fel.. Jag bor på klass 2 .. man får ha allt så länge kameran är borta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in