2020-04-17, 21:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Väldigt bra ledare i DN om regeringens svek

Citat:
Smittspridningen är inte ett olycksfall i arbetet bland flera. Förutsättningen för att Sveriges coronastrategi ska vara legitim, med mildare restriktioner och ett större mått av frivillighet än i många andra länder, har hela tiden varit att riskgrupperna ska skyddas. Om det visar sig att det inte går måste man välja en annan strategi, vilket mycket just nu tyder på att man borde ha gjort. Åtminstone tills alla skyddsåtgärder varit på plats.
Citat:
Men det är inte så Sverige har valt att göra. Trots att Socialstyrelsen, som i mitten av mars fick i uppdrag av regeringen ”att säkerställa tillgången till skyddsutrustning och annan sjukvårdsmateriel”, redan dagen efter meddelade MSB att den inte skulle lyckas förse alla kommuner med sakerna, fortsatte Sverige på den inslagna vägen (DN 17/4).
Citat:
Då uppstår frågan varför man inte åtminstone tillfälligt bytte coronastrategi. För det råder ingen tvekan om att regeringen kände till bristerna, eftersom många kommuner vände sig direkt till den för att få besked om skyddsutrustning.
https://www.dn.se/ledare/regeringen-kande-till-bristerna-varfor-bytte-man-inte-strategi/

Regeringen kände till alla brister men fortsatta på den inslagna vägen utan att bry sig om att riskgrupperna offrades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
När jag tänker efter och ser dom som har citerat mig så ligger det nog mycket i det ni skriver. Vissa av dom har nog problem med hygien kanske?

Men tänk om dom hade skrivit det samma om afrikaner eller nån annan etnisk grupp. Då skulle det bli ett liv utan dess like.

Men de har ju hela tiden sagt att män är en riskgrupp. Förmodligen för att vi inte tvättar händerna. Det är inget liv om det...
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Al Jazeera!

Känns seriöst när de slår fast att Norge och Sverige har en lång historik av ”rashygien” sedan sent 40-tal.

Tror det finns en och annan på Flashback som har en avvikande åsikt, i alla fall vad gäller Sverige.
Eugenics är inte samma sak som rashygien. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eugenics
Vi har väl en hel del historia av Eugenics ja.

Tvångssteriliseringar av oönskade till exempel.
Citera
2020-04-17, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Fast om vi nu ska jämföra med Lombardiet, som du gjorde, så är deras befolkning typ som Sveriges. Och där räknar de sämre än oss, knappt några på äldreboenden och som dog hemma var med under deras värsta period, de flesta ens ännu. De kommer minst att behöva dubbla sina siffror, väldigt försiktigt räknat, troligtvis betydligt mer. Så nej, vi är inte i närheten av kaoset i Lombardiet.
Cremonese är f ö fotbollslagets namn, staden heter Cremona.

points taken regarding serie b laget..

Men Cremona är geografiskt kanske världens mest potenta region på jordklotet. Du skall väl inte få mig att tro att det är nå fattiglappar som bor där.

Dom har vårdresurser som vi enbart kan drömma om. Norra Italien har generellt resurser som vi kreditdopade svenskar inte ens är i närheten av.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-17 kl. 21:22.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
När jag tänker efter och ser dom som har citerat mig så ligger det nog mycket i det ni skriver. Vissa av dom har nog problem med hygien kanske?

Men tänk om dom hade skrivit det samma om afrikaner eller nån annan etnisk grupp. Då skulle det bli ett liv utan dess like.

Det är antagligen detsamma med andra grupper, även om det inte går att säga öppet.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Väldigt bra ledare i DN om regeringens svek

https://www.dn.se/ledare/regeringen-kande-till-bristerna-varfor-bytte-man-inte-strategi/

Regeringen kände till alla brister men fortsatta på den inslagna vägen utan att bry sig om att riskgrupperna offrades.

Wow, det framgår mer och mer att Regeringen offrar befolkningen för deras ideologi.

Precis som när man brände häxor under medeltiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Eller jämföra med Sydkorea som ligger på nästan 11 000 fall med 260 döda.

Ni säger Belgien men Belgien hade antagligen varit i värre situation utan lockdown.

Varför inte Spanien. Det är ju ett levande bevis på att en lockdown är mycket väl fungerande. Varför Italien och Spanien infört lockdown är för att kraftigt bromsa in smittspridning till hanterbara siffror, sedan kan man använda kontaktspårning och testning när hela apparaten har kommit igång. Om ett land inte har en enda sjuk i covid så är det enligt mig dumt att gå in i nedstängning. Din sjukvård klarar det troligtvis lika bra med andra åtgärder.
Citera
2020-04-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jämför med Japan då. Sverige har runt sex gånger så många döda.
Jämför med Grekland istället och lär er hur det fungerar.
https://www.wionews.com/videos/greece-has-become-global-role-model-to-beat-covid-19-292617
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Engelsmännen vaknade upp och stängde.
Nu är det snart sommar, då ska man inte komma med några jävla karantäner. Jag har picknickar för vuxna och lekträffar för barn att planera. Utomhus förstås, och med rätt social distansering. Tumstocken hänger med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Jag vet och känner personligen till sannolikt tidigare fall. Svenskar som varit i kina och svenskar som träffat sjuka kineser i Sverige ”så tidigt” som december -19. Viruset har självklart varit i Sverige före det att Jönköpingstjejen hade det med sig från kina.
I det där antikroppstest som gjorts va det en del som sagt att dom haft symtom där det visade sig att antikroppar inte fanns. Så finns nog andra sjukdomar folk haft utan att det är c19.
Citera
2020-04-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Låt oss hoppas att denna krisen medför att vi börjar att jobba för att få ett bättre samhälle, just nu ser jag inte det utan mycket kraft går till att föringa problemet, men låt oss hoppas att det förändras.
Jag hoppas verkligen du har rätt. Men det finns stora risker. Nu har vi ett väldigt uppdelat land med olika kulturer och åsikter som går helt isär. Hanteringen av denna pandemi är förskräcklig, men trots det blir regimen allt mer populär. Det är som stockholmssyndromet i nationell skala.
Jag har lite svårt att se hur det skall kunna sluta lyckligt. Kanske är Sverige på väg att bli något sort inverterat Nordkorea. Vi blir helt isolerade av omvärlden. Det är redan på gång med grannländerna.
Citera
2020-04-17, 21:20
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Gjorde man? Min släkting hade varit med sin familj i norra Italien och fått alla symtom som beskrevs för corona vid den tiden. Man blev nekad prov.

Det är en anekdot, men att säga att man testade alla som hade symtom är verkligen inte sant.

Läs vad jag kommenterade.

Inlägget hävdade att man bara testade de som varit i Italien.

Mina vänner som varit i Italienska alperna testades, troligen bland de sista.

Men när det fanns allmän spridning så fanns det ju begränsat värde i att testa vidare om folk inte behövde vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in