2020-04-17, 15:45
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Risken för hyperinflation kan inte längre viftas bort så lättvindigt och får vi detta kommer priserna på allt att rusa upp.
Ok, men har du gråtit ut nu när valueguards siffror kommit och visat vad jag i ett omöjligt uppdrag försökte lära dig igår, så att du är beredd att känna glada känslor i framtiden? Jag är inte expert på känslo-analyser, men jag tror du hamnar fel i ledsen/glad-analyserna annars.
2020-04-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ok, men har du gråtit ut nu när valueguards siffror kommit och visat vad jag i ett omöjligt uppdrag försökte lära dig igår, så att du är beredd att känna glada känslor i framtiden? Jag är inte expert på känslo-analyser, men jag tror du hamnar fel i ledsen/glad-analyserna annars.

Haha kul, jag trodde det var du som grät när du såg -0,5%
2020-04-17, 16:02
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Haha kul, jag trodde det var du som grät när du såg -0,5%
"I Stockholm var priserna den första halvan av mars på i princip samma nivå som i februari. Under den andra halvan av mars sjönk priserna med 4 procent för att sedan sjunka ytterligare 2 procent den första halvan av april."

D.v.s. ganska exakt vad jag försökte berätta.

Jag kan hjälpa dig: => =>
2020-04-17, 16:06
Medlem
Citat:
"I Stockholm var priserna den första halvan av mars på i princip samma nivå som i februari. Under den andra halvan av mars sjönk priserna med 4 procent för att sedan sjunka ytterligare 2 procent den första halvan av april."

D.v.s. ganska exakt vad jag försökte berätta.

Jag kan hjälpa dig: => =>

Du är kul du, det är bara du som tror folk gråter över en nedgång på 0,5%, speciellt när det är upp 3,7% på 3 månader.
2020-04-17, 16:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du är kul du, det är bara du som tror folk gråter över en nedgång på 0,5%, speciellt när det är upp 3,7% på 3 månader.
Nedgång 6 procent. Är du fetmarkerings-blind också? Utan fetmarkering: nedgång 6 procent.

Vad jag förklarade förra veckan och fram till igår var ju just att Stockholm BR är på väg genom botten 2018. Vilket är ganska exakt vad valueguards siffror om -6% säger.

Denna data går ju att få tag på dagligen, även om det såklart är en fördel när man kan få det från valueguard som lägger mer tid på att bearbeta den.
2020-04-17, 16:32
Medlem
Citat:

Du har fortfarande inte förstått att nedgången är större än så. Vi pratar nästan 10 % i Stockholm.

http://www.bostadspriserna.nu/?omraade=Stockholms%20innerstad&typ=Bostadsr%C3%A4 ttsl%C3%A4genhet
2020-04-17, 16:32
Medlem
Citat:
Nedgång 6 procent. Är du fetmarkerings-blind också? Utan fetmarkering: nedgång 6 procent.

Vad jag förklarade förra veckan och fram till igår var ju just att Stockholm BR är på väg genom botten 2018. Vilket är ganska exakt vad valueguards siffror om -6% säger.

Denna data går ju att få tag på dagligen, även om det såklart är en fördel när man kan få det från valueguard som lägger mer tid på att bearbeta den.

HTML-kod:
Marknad	        Index	1 månad	3 månader	12 månader
HOX® Sverige	244,40	-0,5%	+3,7%	+5,8%
BR Sverige	301,42	-1,0%	+2,2%	+5,6%
Stockholm	287,20	-1,7%	+1,9%	+6,5%

Som du ser -0,5% på 1 månad och +3,7% på 3 månader för Sverige totalt.
Om du struntar i topic för tråden och fokuserar på BR Stockholm så är det -1,7% på en månad och +1,9% på 3 månader eller +6,5% på 12 månader.

Det är nog ingen annan än du som gråter över detta. Om du har så svaga nerver behöver du nog terapi. De flesta är nog rätt nöjda med detta samtidigt som man varje månad bor bra med låga månadskostnader.
Senast redigerad av nu-lugnar-du-dig 2020-04-17 kl. 16:35.
2020-04-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Märks redan att priserna gått ned, runt 10 % skulle jag gissa på i attraktiva områden. Jag tror nedgången är 15-20 % i sommar.

Vilket jag sa redan för 4 veckor sedan.
2020-04-17, 19:12
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
NLDD är ett nytt konto i april. Kanske en ny reinkarnation av en gammal favorit som brukar upprepa samma dumheter i varje inlägg. Bäst att ignorera.

Antar att HOaX-index rapporterar Jan-Mar 2020 jmf med Okt-Dec 2019 för 3M och jmf med Jan-Mar 2019 för 12M.

Ja, de smoothar. Måste vara ett saftigt ras just nu, när det syns redan.
2020-04-17, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Om inflationen är låt säga 15% per år. Skulle du då låna ut till 1% ränta? Nej det skulle du inte du vill ha 15% + marginal. Som sagt priset på krediter stiger vid inflation. Detta gör att få vill/kan låna och därmed köpa.

Exakt detta har hänt i USA 1979-1983. Det har hänt i alla avancerade ekonomier efter 1945 vid tvåsiffrig inflation.

Det kommer dock möjligtvis yttra sig som ”stillastående priser” i nominella termer medan inflationen fortsätter.

Inflationen är cirka 6,5% per år. Sådana räntor ser du inga, eller hur?

Du stirrar dig blind på KPI, som är bedrägeri men ökningen av penningmängden, den verkliga inflationen, är ju mycket högre än räntorna.

Hur förklarar du det?
2020-04-17, 20:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
låga månadskostnader.
Såvida du inte bor i något obskyrt krypin gud glömde betalade du just åtminstone 200 000:- i månadshyra. Det är ju inte skitbilligt.

Vi normalt funtade invånare är diversifierade kors och tvärs, dvs vi behöver inte inbilla oss att saker är billigare än de är. Går en tillgång trögt går någon annan bättre, precis som vanligt.
2020-04-17, 20:15
Medlem
Citat:
Såvida du inte bor i något obskyrt krypin gud glömde betalade du just åtminstone 200 000:- i månadshyra. Det är ju inte skitbilligt.

Vi normalt funtade invånare är diversifierade kors och tvärs, dvs vi behöver inte inbilla oss att saker är billigare än de är. Går en tillgång trögt går någon annan bättre, precis som vanligt.

Haha du är rolig du, är det medvetet eller oavsiktligt?

Om du varje gång priserna faller 0,5% räknar det som en månadshyra men inte räknar varje gång det stiger som en månadsintäkt blir det förstås lite lustigt. Men det är ju fredag så det är trevligt att du återupplivar roliga timmen, bara att ta fram popcornen också så det blir fredagsmys.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in