2020-04-17, 14:05
Avslutad
Karin Tegmark Wisell verkar ha svårt med siffrorna idag. "14000 döda" "13 000 nya fall senaste dygnet"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
67 nya dödsfall i FHM:s rapport idag. Det är avsevärt lägre än jag väntade mig.

Nej nej, hon sa ju 14000 dödsfall i Sverige.

Vilken urusel retoriker alltså. 745000 döda totalt och 14000 i Sverige. Man börjar ju undra hur fan dom ens kan presentera saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Kollade igår på några experter på italiensk teve. De jämförde döda per capita. Och hade förstås Sverige som skräckexempel. Så döda per capita tror jag inte är det bara några dumma alarmister på FB som kommer snacka om.

Sverige är nu på plats nummer 8 i världen på döda per capita.
Om och när Sverige blir topp 3, då måste resten av världen reagera.
Menar inte att de invaderar landet, utan att de kommer använda Sverige än mer som skräckexempel.

För att bli först i världen i död per capita räcker att man kommer runt 8 000 döda inom ett par/tre veckor.
Om det räcker för att nån runt om i världen ska känna sig berättigad att göra nåt vet jag inte.
Känns inte så trovärdigt just nu.
Dessutom beror på om till dess Sverige fortfarande kör med mördar/hjärntvättastrategi.

Jag hoppas förstås att det händer.
Det som görs i Sverige idag är inte bättre än det som en massa hemska länder har gjort mot sin egen befolkning och såna handikappade som Mellin beskrivit som skräckexempel. Men vet inte om det händer.

Sverige rapporterar döda från äldreboenden..Det gör inte de flesta länder, inte heller Italien. Hade du tagit bort dessa hade det varit like for like och då hade Sverige legat mycket lägre.

Skrämmande att journalister som jobbar med detta är så uselt pålästa.
Citera
2020-04-17, 14:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det är det inte alls, regionala politiker och regionledning har inte fått några resurser av regering man har bara fått sparkrav.

Det är i allra högsta grad dessa två herrars fel och de borde bli inlåsta på livstid för det också.

Jodå så är det visst. Regionledningarna har använt pengarna till annat och byggt upp tunga adminsitrationer med icke-värdeskapande verksamhet.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Nej. Står i alla artiklar att man inte kan bekräfta att han blev smittad på jobbet. Men eftersom han irriterat sig på att folk hostade och nös rakt ut i bussen så är det högst troligt.
Det var en annan förare som sade det om hens egna upplevelser som förare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nedgående trend av antalet döda enligt FHM.

Kommer varken gillas eller accepteras av vissa här inne..
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Det känns som att vi planar ut nu, fan vad skönt att detta snart är över så att vi kan återgå till ett jävla liv. Efter midsommar är Sverige öppet igen, gamlingar och personer med underliggande sjukdomar lär behöva stanna hemma en längre period men vi friska och starka och framförallt alla som redan varit sjuka kan återgå till livet.

Fy fan vad jag är trött på att isolera mig.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Finns en svensk också av hemtjänstpersonal som visade på 15% i Stockholm.
KTH har just startat en som skall testa 6000 pers, Norrbotten skall börja denna veckan.

Så då är det motiverat med munskydd/andningsskydd till personal på äldreboenden/hemtjänst när vi har en smittsopridning av SARS-CoV-2 i samhället,

om det är skydda de äldre som gäller?

Munskydd är väl en självklarhet - säg inte att det inte är det?

Angående riktiga andningsskyddsmasker, så är de tunga att andas i (jag har provat). Jag undrar lite om man klarar en hel arbetsdag som underssköterska/biträde på äldreboende, som innebär fysiskt tungt arbete, i andningsskyddsmask? Särskilt de lite äldre och kraftigare undersköterskorna och biträdena, lär få svårigheter med det. Sjuksköterskor har för det mesta ett fysiskt lättare arbete (utom på vissa hospice där man inte har några undersköterskor alls, utan sjuksköterskor gör alla arbetsmomenten, så att patienten inte ska behöva ha så många olika runt sig under sin sista tid).

Och samma för biträdena i hemtjänsten naturligtvis, som ofta stressar mellan sina boende på cykel. (Det går ju inte att ta av masken när man är ute - man måste ha den hela tiden.)
Citera
2020-04-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Krydda 100ggr vettja när du ändå är igång

Hon som presenterade siffrorna verkade allmänt borta och sa 14000 döda i Sverige med 13000 nya fall.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Wow, hon sa fjortontusen döda istället för fjortonhundra.
Alla trådexperter styvnar till och hoppas att "här mörkas det!"
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
är du säker på att det är 1200 rapporterade idag i Kina?
Det är gamla dödsfall, som Kina nu lägger till. Alltså inga som döt nu.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7454133
Citera
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Sa hon just 14 000 avlidna på pressträffen?

Ja, och den som skrev undertexten skrev 14 000, men ändrade det. Själv ändrade FHM-kvinnan inte. Förmodar att det blir en rättelse efter hennes tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in