2020-04-17, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aktbilaga 380.

Det är nån utskrift på nån ljudfil.
Vet inte riktigt vad det skall betyda.

https://docdro.id/7p9iMsU

Jag tror att det kan vara inspelningen som fortsätter efter bilincidenten. Det verkar som att Lena missade att stänga av inspelningen.

Tack för fler filer!! Även om det som du nämnde, känns lite mera hopplöst just nu.
Citera
2020-04-17, 12:05
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I frisläppandet formulerade man sig också i skrift "... tills annat beslut tas" eller något liknande. Nu tog man ett annat beslut. Jag misstänker att man hade bråttom att åka hem och fira påsk och så sköt man på överläggningarna till tisd-onsd efter påsk.

Nu är inte domen meddelad än, men det tyder på att han "frias". Sätter det inom citationstecken då vi ännu inte vet hur domen kommer formuleras. Men än finns utrymme för att man hittar något som är graverande mot honom och då upphävs beslutet att han skall vara frisläppt. Men antar att det mest är en stilla förhoppning,
Tack för svar Picasso!

Det känns bara så fel och tycker att indiciekedjan har varit hyfsat stark. Det finns människor som blivit dömd på mindre grunder än så här. Men vi ska vara glad för det rättssamhälle vi har, men just nu känner jag mig rätt besviken.

Vi får hoppas på en runda i HR och att järngänget och framför allt att Hanna börjar prata. Att finna ytterligare graverade bevis, känns som en nål i en höstack.

Jag personligen känner att början av utredningen inte direkt var top notch.

Må väl!
Citera
2020-04-17, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
I frisläppandet formulerade man sig också i skrift "... tills annat beslut tas" eller något liknande. Nu tog man ett annat beslut. Jag misstänker att man hade bråttom att åka hem och fira påsk och så sköt man på överläggningarna till tisd-onsd efter påsk.

Nu är inte domen meddelad än, men det tyder på att han "frias". Sätter det inom citationstecken då vi ännu inte vet hur domen kommer formuleras. Men än finns utrymme för att man hittar något som är graverande mot honom och då upphävs beslutet att han skall vara frisläppt. Men antar att det mest är en stilla förhoppning,
Indicierna mot SD är alldeles för många för att åtalet skall vara överblickbart, och lagmannen Björn Lindén kommer väl nu i domskälen att ta upp och resonera kring vad som har varit avgörande för tingsrättens avgörande i skuldfrågan. Lyssnar man på ljudupptagningen från rättegången så verkar följande tre frågeställningar ha varit de centrala:
1. Blod på tvättmaskinen.
Har åklagaren kunnat visa att det fanns blod på tvättmaskinen så är det ju troligt att LW:s DNA (som enligt NFC har konstateras på tvättmaskinen) kommer från detta blod. Detta blod skulle i så fall ha kunnat komma dit genom att SD t.ex. har tvättat blodiga kläder under mordnatten.

2. Falskt personnummer vid mötet med polisen.
Om åklagaren har kunnat visa att polisen faktiskt gjorde en slagning på ett personnummer som SD uppgav, och att det här personnumret då visade sig tillhöra en helt annan person, så talar detta för att SD kan ha varit ute i onda avsikter natten mellan den 11-12/5 2018. Han kan då som åklagaren menar ha varit ute för att mörda LW, eller för att ha planerat inför att mörda henne den 14/5.

3. Googlandet på hur man dödar spädbarn.
Om åklagaren faktiskt kan visa att SD har googlat på hur man dödar spädbarn så visar det att han inte är främmande för tanken på att döda. Detta ger i så fall stöd åt åklagarens teori om att SD är gärningsmannen.
Om åklagaren kan visa på objektivt stöd för att någon eller några av de här omständigheterna faktiskt föreligger så bör det alltså finnas möjligheter att efter ett överklagande få en fällande dom i hovrätten.
Senast redigerad av Draifos 2020-04-17 kl. 12:25.
Citera
2020-04-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Båda två är samma text.
av nån anledning har dom delat texten och gjort 2 aktbilagor.
Börja läs 467 och förtsätt sen direkt med 468 så blir allt en o samma text.

Jag vet inte vem hon skriver till.
Uppenbarligen är det till någon som redan har en familj..... Ännu en gubbe som vänster-fjässar lite.
he he he.

Visst var hon en härlig kvinna.

"Familjen" kan ju innebära även enbart barn kanske? Hon träffade ju på en norrländsk kille på något event, som hon skickade vänförfrågan till på FB. Men hon var tveksam över avståndet.
Kan det vara den killen?
Citera
2020-04-17, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag tror att det kan vara inspelningen som fortsätter efter bilincidenten. Det verkar som att Lena missade att stänga av inspelningen.

Tack för fler filer!! Även om det som du nämnde, känns lite mera hopplöst just nu.

Kommer fler strax.

Nästa är lite mer intressant.
Där har vi försvarets argement.

STRAX
Citera
2020-04-17, 12:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Så här står det i NFC rapport:

5702/23383-18/S072 Hårstrå, mörkt. I höger hand, Lena Wesström

DNA I materialet iakttogs fyra hårstrån, två av dessa är inte lämpade för DNA-analys med NFC:s standardmetodik. Resterande två undersöktes avseende DNA varvid DNA påvisades. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:! från respektive hårstrå kommer från Lena Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Ämne för en Agatha Christie-intrig där då.... Biologisk brorsa är mördaren...
Citera
2020-04-17, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
"Familjen" kan ju innebära även enbart barn kanske? Hon träffade ju på en norrländsk kille på något event, som hon skickade vänförfrågan till på FB. Men hon var tveksam över avståndet.
Kan det vara den killen?

Jag gissar på Jimm*y Holm*qvist
Citera
2020-04-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
För en lekman känns det som att åtminstone NFC borde kunnat avgöra om det är LW:s eller utesluta det och i så fall skrivit det i rapporten. Nu blir frågan vems hårstrån det var hängandes i luften känns det som. Inte SD:s, han är väl åt det ljusare hållet.

Jag har kollat i aktbilaga 160, finns hårstrån listade på flera olika sidor.

Jag räknade det till att nånstans kring 17 strån kunde inte undersökas med NFCs standardmetodik, men verkar ha undersökts okulärt. Inga hårstrån kan komma från SD, och sannolikhetsgrad att de är LWs uppges som +1.
Citera
2020-04-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ämne för en Agatha Christie-intrig där då.... Biologisk brorsa är mördaren...
Tanken svindlar, med tanke på att LW var adopterad. Snacka om nytt spår :-)
Citera
2020-04-17, 12:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Planering, sure. Men SD hade ju en osannolik tur med polisens inkompetens/oflyt. Ingen respons på skrik-larmet, sena fyndet av kroppen, Springares utredningsledning...m m.
Utan dessa faktorer tror jag att han redan suttit i fängelse nu.

Domen blir iaf intressant att läsa. Efter att ha läst FUP har jag inget som helst tvivel om att SD är den skyldige (enda frågetecknet är graden av HD:s inblandning).
Frågan är dock vad som framkom i rätten. Är inte medlem i "Rättegången" och har därför bara hört de första delarna av SD:s förhör. Vet att flera berömt båda åklagarnas utfrågning av SD, men jag tycker att den första åklagaren (afasi, namnet borta) inte alls imponerar. Långsamt, utdraget, faktiskt menlöst. Inga följdfrågor eller reaktioner när SD exvis plötsligt minns att han inte alls mekade och provkörde cykel.
Bättre fart när ÅH tog vid, och jag antar att det är hon som kör konfrontationerna angående de plötsliga ändringarna.
Men, jag tycker nästan man kan höra hur BL sitter och gäspar och kollar på klockan under den första utfrågningen, och jag förstår honom. Inte imponerande.

Jag låg vaken tre timmar under föreställningen att åtalet trots allt skitit sig och att det var kört även i HR. Trots att jag (borde) förstå(r) bättre.

Det är inte hälsosamt. Man får förlita sig på rättvisan och möjligen tillfoga att det vore uppseendeväckande om SD/HD gick fria på gemensam biljett. Upplösning kan dröja.
Citera
2020-04-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasseyF
Jag kom att tänka på där att HDs otroligt dåliga mående under lång tid, kanske var ett resultat av deras mångåriga relation och psykiskt förtryck från SD. Sen skaffade han ny/(nya?) kvinnor att charma och förtrycka. Inte helt ovanligt, dessvärre.

Men att kvinnan inte kan frigöra sig kan man inte lägga mannen till last generellt. Man bör undersöka vad som är hot och vad som kvinnan upplever eller tror är hot - först.
Hotar han henne så starkt att hon inte vågar lämna, ja då är det knepigt värre.
Men om hon dagen inpå bådas resor i sällskap med olika partners, först meddelar att hon är stark och ämnar lämna relationen, timmar därefter bjuder hem honom på hjärtformad kladdkaka med texten att den är bakad till "dig och mig", då är hon väl inte hotad till det.
OM hon var rädd för honom då, varför tog hon då inte chansen att bli kvitt honom och
hoppades att deras båda resor bort, skulle innebära ett viktigt steg från relationen.
Vem hotade LW den kvällen?
Alltså så många oklarheter här.
Citera
2020-04-17, 12:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tanken svindlar, med tanke på att LW var adopterad. Snacka om nytt spår :-)

Apropå det (eller inte), hade ÅH kungjort på vägen att HD inte längre var misstänkt, eller står misstanken kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in