Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Jag tror inte de vill att folk ska få veta.
Ja, jag undrar också om det inte är något lurt. Varför skulle inte vi ha tillgång till antikroppstesterna nu, när andra länder har det..? Annars är det ÄNNU en miss - att Socialstyrelsen inte har hållit sig framme vid inköpsförhandlingarna...
Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Vilken masstestning?
Stockholm skulle börja med 18 000 tester som visar både vilka som haft det och har det.
Brist på testpinnar och annat men de borde börjat testa nu.
Det handlar om olika tester. Det är bara antikroppstester som kan visa om man har haft det men nu är frisk, och det testet verkar fortfarande inte finnas tillgängligt i Sverige. Hur det nu kan komma sig, när tyskarna har det...

Jag kopierar från Expressens blogg alldeles nyss:
4 minSofia Clason - EXPRESSEN
LÄSARFRÅGA, Hej Johan,
Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten, förklarade att man har flera syften med testerna. Dels vill man se till att samhällsviktiga verksamheter inte sprider smittan, eller stannar hemma i onödan om de inte är sjuka. Dels vill man se hur många som är sjuka vid tillfället då testerna görs.
Det stämmer att testerna inte är av den typ som mäter antikroppar och som kan visa på vilka som förhoppningsvis är immuna. Däremot kan det vara intressant att veta hur många som är sjuka vid ett tillfälle för att det kan pejla smittans utveckling i samhället, och ge en indikation på smittans utbredning i samhället.
” Det måste utföras under en period där man antingen fått sjukdomen eller haft den i några dagar så det är inget test man kan ta för att se om man varit sjuk tidigare, säger han.” Så detta är inte antikroppstesten för att se vilka som förhoppningsvis är immuna? Vad är då skillnaden mot tidigare tester förutom att fler kan testas?
-Johan