2020-04-17, 11:52
Medlem
JoeDevolas avatar
Svenska ministrar riktar sig till omvärlden

Just nu pågår en presskonferens riktad till utländska medier. Där bland annat utrikesminister Ann Linde (S) och socialminister Lena Hallengren (S) medverkar.

"Det är en myt att livet pågår som vanligt i Sverige", säger Ann Linde som förklarar att många delar av det svenska samhället har stängt ned och att många företag lider ekonomiskt av minskad aktivitet.

Även Lena Hallengren lyfter bilden av Sverige som sprids i omvärlden.

- Jag noterar att det finns en bild av att Sverige agerat radikalt annorlunda i den här krisen jämfört med andra länder. Jag delar inte den bilden, säger Lena Hallengren.

Sverige har agerat annorlunda på två sätt säger hon. Genom att inte stänga skolor och genom att inte införa regler som tvingar människor att stanna hemma.

Sverige har rekommendationer som riktas till allmänheten och de har varit framgångsrika förklarar Hallengren.

Citat:
Ursprungligen postat av schubert
LOL Svääärjebilden!!

Jag pratade nyss med en undersköterska som var arg på sin far för att han inte gillade att hans dotter skulle in till stan fem mil bort för att handla utemöbler. Jag förklarade att om hon nu blev smittad i stan, kan det vara just hon som blir den som drar in smittan i sjukhemmet. "Klick" sade det bara i luren.

Det här är utspelat på vischan och det är inte det enda tecknet jag sett på att folk inom vården är helt aningslösa. Sverige har ingen styrning. Det är åtminstone som en bil med glapp i alla styrleder.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Kan inte hitta någon källa på det? Låter märkligt.
Det togs upp i en dokumentär som bevakade förloppet i Wuhan under och efter utbrottet.
Kan tyvärr inte länka.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Favoriten måste ju ändå vara:

Journalist: "Vem bär ansvaret?"

Löfven: "Vi har gett Socialstyrelsen i uppdrag att..."

Socialstyrelsen: "Vi har panikköpt toapapper och annat men främst är det arbetsgivarens ansvar att..."

Journalist: "Öhhh..?"

Löfven: "Nu är det inte läge att peka finger!"

Tycker det var ett bra svar.

Ansvaret för det som sker på äldreboendena i Stockholm stad faller på den styrande majoriteten där. Men Löfven har inget att vinna på att gå in en sådan diskussion. Förmodligen ser det ut på ett snarlikt vis i de kommuner där S är med och styr.
Citera
2020-04-17, 11:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Har de sagt detta på PK?
Alltså om det är så så är det för fan så jävla farligt att det inte är sant.
Kan de verkligen backa upp detta påstående?
För om de inte kan är det så jävla farligt som det kan vara.
Det finns miljoner människor som tror på vad dem styrande säger.
Det är sätt att lugna folk. Och de som inte hört det på PK och läser tidningar, de kommer få höra samma sak eftersom msm inte brukar ifrågasätta sånt.
Och bara med en "vit lögn" har man för fan påverkat hela landet.
Hoppas de brinner i helvetet.

De behöver inte kunna backa upp något öht. Folk, den breda massan, medelsvensson litar blint på myndigheter och det som sägs i tv. Som du väl vet. Vi har dessutom en media som är intimt sammanlänkad med regimen så det sker ingen faktagranskning.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Riktigt bra?

Jag missade när det tydligen var riktigt bra. Du kan väl förtydliga...

Vår ledare visar upp sig. Det ger förtroende såklart.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Har de sagt detta på PK?
Alltså om det är så så är det för fan så jävla farligt att det inte är sant.
Kan de verkligen backa upp detta påstående?
För om de inte kan är det så jävla farligt som det kan vara.
Det finns miljoner människor som tror på vad dem styrande säger.
Det är sätt att lugna folk. Och de som inte hört det på PK och läser tidningar, de kommer få höra samma sak eftersom msm inte brukar ifrågasätta sånt.
Och bara med en "vit lögn" har man för fan påverkat hela landet.
Hoppas de brinner i helvetet.
Det var Johan Carlson, generaldirektören för FHM som sa detta.
Citera
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Varför kan man inte bara för en gångs skull bara medge att "fan vi fuckade upp, sry" och så tar vi det därifrån.
Verkligen! Tycker synd om dom gamla.. Börja rätta till misstagen som har gjort nu istället för att tro att något mirakel ska ske. Börjar bli rätt orolig.
Citera
2020-04-17, 11:54
Medlem
TuffRobbans avatar
Professorn Luc Montagnier, nobelpristagare i fysiologi eller medicin (tillsammans med Françoise Barré-Sinoussi och Harald zur Hausen.) hävdar bestämt att COVID 19 kommer ifrån ett kinesiskt HIV- laboratorium. De har funnit spår av HIV i COVID 19.

https://www.gilmorehealth.com/chinese-coronavirus-is-a-man-made-virus-according-to-luc-montagnier-the-man-who-discovered-hiv/

https://www.youtube.com/watch?time_continue=227&v=Z_8ZJmBPZRA&feature=emb_ logo
Senast redigerad av TuffRobban 2020-04-17 kl. 11:58.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige är ett av de få länderna i västvärlden som ännu inte har fått kontroll på viruset och dödligheten är mycket hög i jämförelse med nästan alla. Ingen vettig människa kan försvara Sveriges linje. I de länder där man har fått kontroll så kommer ekonomin så klart tillbaka snabbt. Men i Sverige råder fortfarande stor osäkerhet om framtiden. Just nu så verkar svenskarna tro att faran är över och folk är trötta på att isolera sig, så risken är stor att spridningen sätter fart på allvar. Blir det stor ökning så kommer man kanske till sist till ett läge där man måste införa mer restriktioner.

Ja, en nedstängning i ren panik. Hade varit betydligt bättre att göra det genast.
Citera
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du kan ha rätt.
Men "börjar" märkas är långtifrån detsamma som att "epidemin är nu över". Börjar märkas kan vara aant redan vid rätt liten smittspridning.

Om jag minns rätt, från en utbildning när jag var 18 (rätt läbge sedan) så kan man förenklat minska R-värdet med hur stor andel av befolkningen som är smittad. Eller också var det mera komplicerat än så. Men poängen är i vart fall att det märks en viss effekt, i form av förlåbgsammad smittspridning, långt innan flockimmunitet är uppnådd.
Har du sett att "eliten" har tränat på en pandemi i slutet av av 2019.
Nu kör de stenhårt för att försöka få fördelar av detta covid 19.

Event 201
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte vad syftet med pressträffen var riktigt. De pratade om att de ska börja testa många. Men det pratade de ju om för flera veckor sen... Kändes inte som det fanns ngn by information. Jag kanske missade ngt? såg inte precis i början men läste sammanfattningen på AB...

FHM har ju sedan tidigate ansett att större testning inte är nödvändigt. Sedan har det kommit in många åsikter från övriga partiledare att tester bör utökas. Löven pratade också med Sydkoreas president. Det har dock kommit fram av övriga partiledare att Löven har visat ointresse att "testa mera" under en lång tid.

Sedan tvingade regeringen FHM att börja testa mera, nu försökte generaldirektören påpressträffen svamla bort att det är pga en komplicerad testkedja osv att de inte har testat tidigare. Men vi vet ju (för de har själva sagt det) att FHM inte varit intresserade av att göra denna form av storskaliga tester.

Målet med pressträffen var nog mycket politisk och Löven vill visa att han gör något, och försöka öka socialdemokraternas partisympati.
Citera
2020-04-17, 11:55
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Svenska ministrar riktar sig till omvärlden

Just nu pågår en presskonferens riktad till utländska medier. Där bland annat utrikesminister Ann Linde (S) och socialminister Lena Hallengren (S) medverkar.

"Det är en myt att livet pågår som vanligt i Sverige", säger Ann Linde som förklarar att många delar av det svenska samhället har stängt ned och att många företag lider ekonomiskt av minskad aktivitet.

Även Lena Hallengren lyfter bilden av Sverige som sprids i omvärlden.

- Jag noterar att det finns en bild av att Sverige agerat radikalt annorlunda i den här krisen jämfört med andra länder. Jag delar inte den bilden, säger Lena Hallengren.

Sverige har agerat annorlunda på två sätt säger hon. Genom att inte stänga skolor och genom att inte införa regler som tvingar människor att stanna hemma.

Sverige har rekommendationer som riktas till allmänheten och de har varit framgångsrika förklarar Hallengren.

Jag pratade nyss med en undersköterska som var arg på sin far för att han inte gillade att hans dotter skulle in till stan fem mil bort för att handla utemöbler. Jag förklarade att om hon nu blev smittad i stan, kan det vara just hon som blir den som drar in smittan i sjukhemmet. "Klick" sade det bara i luren.

Det här är utspelat på vischan och det är inte det enda tecknet jag sett på att folk inom vården är helt aningslösa. Sverige har ingen styrning. Det är åtminstone som en bil med glapp i alla styrleder.

Intressant, jag har hela tiden hävdat att detta experiment de kört i Sverige kommer få konsekvenser runtom i världen. Speciellt för ekonomin. Detta kanske är damage control 1.0 som börjat. Det är nog bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in