2020-04-17, 11:03
  #1
Medlem
moderator-hatarens avatar
Man har alltid fått höra att folk förr drack öl pga av det dåliga vattnet, men hur fasen fick de då "ren" öl av det dåliga vattnet? koka vatten kunde de ju göra utan att få fram öl eller typ filtrera det..

var i den sk processen skulle "skiten" ha försvunnit i såfall ? eller e detta nått man bara säger för att försvara supandet förr i tiden
Citera
2020-04-17, 11:12
  #2
Medlem
Lokalt dåligt vatten och bra vatten på bryggeriet?
*Du tänkte förmodligen mycket längre bak i tiden än mig, #4 gav ett bra svar på det!
__________________
Senast redigerad av nilltre 2020-04-17 kl. 11:32.
Citera
2020-04-17, 11:13
  #3
Medlem
Millediablos avatar
Ju renare vatten desto sämre öl. Då menar jag kemikaliskt behandlat vatten som i min mening är odrickbart.
Städer som München t.ex har tillgång till bra vatten, renat av naturen, från Alperna.
Vatten är ju en av huvudingredienserna i öl.
Citera
2020-04-17, 11:17
  #4
Medlem
Ölet blev "rent" genom att vörten kokades, försågs med humle och jästes. På så vis var öl alltid säkert att dricka, men vatten riskabelt.
Kokningen dödar av samtliga patogener i vattnet, humlen har en viss antiseptisk funktion och jäsningen förbrukar det förjäsbara sockret i vörten som annars skulle kunna vara föda åt patogener. Alkoholen som produceras hämmar även andra patogener, även om gammaldags öl på fat oftast var suröl, och då skyddade även syran mot patogener.
Jästarten och mjölksyrabakterierna var dock hälsosamma.
Öl kunde förvaras och fraktas på samma vis, utan att bli dåligt. En fördel var att du kunde sedan dricka ölet direkt från fatet, utan att behöva koka upp det, som du hade behövt med vatten. Men det mesta ölet bryggdes hemma, eller på värdshus och herresäten, och dracks då färskt efter kortare förvaring i ölkällaren.
__________________
Senast redigerad av Merkur 2020-04-17 kl. 11:19.
Citera
2020-04-17, 12:15
  #5
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Ölet blev "rent" genom att vörten kokades, försågs med humle och jästes. På så vis var öl alltid säkert att dricka, men vatten riskabelt.
Kokningen dödar av samtliga patogener i vattnet, humlen har en viss antiseptisk funktion och jäsningen förbrukar det förjäsbara sockret i vörten som annars skulle kunna vara föda åt patogener. Alkoholen som produceras hämmar även andra patogener, även om gammaldags öl på fat oftast var suröl, och då skyddade även syran mot patogener.
Jästarten och mjölksyrabakterierna var dock hälsosamma.
Öl kunde förvaras och fraktas på samma vis, utan att bli dåligt. En fördel var att du kunde sedan dricka ölet direkt från fatet, utan att behöva koka upp det, som du hade behövt med vatten. Men det mesta ölet bryggdes hemma, eller på värdshus och herresäten, och dracks då färskt efter kortare förvaring i ölkällaren.
Tack, det var ju bra skrivet!
Suröl?? aldrig hört talas om så jag fick upp detta:
Suröl Nr 33071
Sverige
Tillverkad i Sverige , Jönköpings län , Mullsjö kommun
28:70
Flaska , 330 ml
Maltig, något syrlig smak med inslag av ljust bröd, grapefrukt och ananas. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av ljust kött.
Nu har vi visserligen bra vatten hemma, men kommer nog att sticka mellan med en suröl.
Citera
2020-04-17, 12:27
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tack, det var ju bra skrivet!
Suröl?? aldrig hört talas om så jag fick upp detta:
Suröl Nr 33071
Sverige
Tillverkad i Sverige , Jönköpings län , Mullsjö kommun
28:70
Flaska , 330 ml
Maltig, något syrlig smak med inslag av ljust bröd, grapefrukt och ananas. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av ljust kött.
Nu har vi visserligen bra vatten hemma, men kommer nog att sticka mellan med en suröl.

Har du aldrig hört talas om suröl har du en upplevelse framför dig, tycker jag. Framför allt belgarna är jävligt duktiga på suröl, som finns i en väldig bredd av olika öl.
Citera
2020-04-17, 12:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tack, det var ju bra skrivet!
Suröl?? aldrig hört talas om så jag fick upp detta:
Suröl Nr 33071
Sverige
Tillverkad i Sverige , Jönköpings län , Mullsjö kommun
28:70
Flaska , 330 ml
Maltig, något syrlig smak med inslag av ljust bröd, grapefrukt och ananas. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av ljust kött.
Nu har vi visserligen bra vatten hemma, men kommer nog att sticka mellan med en suröl.

På medeltiden och fram till modern tid saknade man kännedom om mikrobiologi, men man förstod att om man lade ny vört på gammal jäst som blivit över från den förra ölen, började denna att jäsa.
Man förstod även att öl som stod länge kunde surna, fortfarande nyttigt och fullt drickbart, men det osyrade ölet var troligen mer uppskattat då det var sött och fylligt.

Modern öl är, i all tappning, troligen miltals bättre än det öl som fanns historiskt. Dock kunde små värdshus, bryggerier och gårdar bli vida berömda för sina goda öl, och husmodern som bryggde bli vördad och beryktad.

Det fanns dock i huvudsak två typer av öl, dryckesöl och rusöl.
Dryckesöl syftade enbart till att drickas för vätska, som var säker. Alkoholhalten var låg och ölet blaskigt. Sedan fanns de starkare, sötare och mörkare festölen, som stod i källare på gårdar, slott och värdshus.
Samtidigt utvecklades bryggerikonsten i munkarnas kloster, där humlesorter avlades fram och man tillämpade mer avancerade metoder och ingredienser för att få fram oerhört högaktade öl.

Det finns mängder av mysig litteratur och television om ämnet att förkovra sig i.
Citera
2020-04-17, 12:28
  #8
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tack, det var ju bra skrivet!
Suröl?? aldrig hört talas om så jag fick upp detta:
Suröl Nr 33071
Sverige
Tillverkad i Sverige , Jönköpings län , Mullsjö kommun
28:70
Flaska , 330 ml
Maltig, något syrlig smak med inslag av ljust bröd, grapefrukt och ananas. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av ljust kött.
Nu har vi visserligen bra vatten hemma, men kommer nog att sticka mellan med en suröl.
Systembolaget saluför hela 242 produkter i kategorin "syrlig öl":

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=%C3%96l&type=Syrlig%20%C3%B6l&sortfie ld=Name&fullassortment=1

Det kan vara ganska mycket av en acquired taste dock, så köp inte på dig för många på en gång.
Citera
2020-04-17, 12:30
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Man har alltid fått höra att folk förr drack öl pga av det dåliga vattnet, men hur fasen fick de då "ren" öl av det dåliga vattnet? koka vatten kunde de ju göra utan att få fram öl eller typ filtrera det..

var i den sk processen skulle "skiten" ha försvunnit i såfall ? eller e detta nått man bara säger för att försvara supandet förr i tiden
Jag tror inte man begrep att det var själva kokandet som tog bor "dåligheten" i vattnet.
Citera
2020-04-17, 12:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har du aldrig hört talas om suröl har du en upplevelse framför dig, tycker jag. Framför allt belgarna är jävligt duktiga på suröl, som finns i en väldig bredd av olika öl.

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Systembolaget saluför hela 242 produkter i kategorin "syrlig öl":

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=%C3%96l&type=Syrlig%20%C3%B6l&sortfie ld=Name&fullassortment=1

Det kan vara ganska mycket av en acquired taste dock, så köp inte på dig för många på en gång.

Suröl och syrligt öl är dock olika typer.
Jag håller med om att suröl i högsta grad är en "aquired taste". Tycker man om det, kan jag dock varmt rekommendera Belgoklubben. Där kan du prenumerera på lådor med fina öl, varav många suröl.
Citera
2020-04-17, 12:36
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
På medeltiden och fram till modern tid saknade man kännedom om mikrobiologi, men man förstod att om man lade ny vört på gammal jäst som blivit över från den förra ölen, började denna att jäsa.
Man förstod även att öl som stod länge kunde surna, fortfarande nyttigt och fullt drickbart, men det osyrade ölet var troligen mer uppskattat då det var sött och fylligt.

Modern öl är, i all tappning, troligen miltals bättre än det öl som fanns historiskt. Dock kunde små värdshus, bryggerier och gårdar bli vida berömda för sina goda öl, och husmodern som bryggde bli vördad och beryktad.

Det fanns dock i huvudsak två typer av öl, dryckesöl och rusöl.
Dryckesöl syftade enbart till att drickas för vätska, som var säker. Alkoholhalten var låg och ölet blaskigt. Sedan fanns de starkare, sötare och mörkare festölen, som stod i källare på gårdar, slott och värdshus.
Samtidigt utvecklades bryggerikonsten i munkarnas kloster, där humlesorter avlades fram och man tillämpade mer avancerade metoder och ingredienser för att få fram oerhört högaktade öl.

Det finns mängder av mysig litteratur och television om ämnet att förkovra sig i.
Lysande och tack tack! å jag har läst ngn stans att ölet blev bättre - fick jämnare kvalitet - med den moderna jästen carlsbergensius eller nåt i den stilen och inte fick ölsjukan.
Citera
2020-04-17, 12:39
  #12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Systembolaget saluför hela 242 produkter i kategorin "syrlig öl":

https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=%C3%96l&type=Syrlig%20%C3%B6l&sortfie ld=Name&fullassortment=1

Det kan vara ganska mycket av en acquired taste dock, så köp inte på dig för många på en gång.
Hälften är nog. Tack!
Ja jag skall pröva och luta mig tillbaka och tänka på vad gott det ändå måste ha varit att byta ut otjänligt vatten förr mot en bärs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in