Citat:
Ursprungligen postat av
Riddarhuset
Lysande och tack tack! å jag har läst ngn stans att ölet blev bättre - fick jämnare kvalitet - med den moderna jästen carlsbergensius eller nåt i den stilen och inte fick ölsjukan.
Saccaromyces Carlsbergensis, den sk. Underjästen, etablerade sig när man förundrades över hur Tjeckerna, vars öl tidigsre varit mycket dåligt, plötsligt höll världsklass.
Den sk. Pilsnern var en stor framgång, och kom sig av den ljusa malten, det mjuka vattnet, välvald humle och underjäst.
Man observerade även aktiv jäst som lade sig på bottnen av faten och jäste ölet, när dessa placerats i kalla grottor i dåvarande Tyskland.
Underjästen blev nyckeln till det sk. Lagerölet, som lagrades i kalla grottor och källare.