2020-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag tror det med tanke på att Europa och USA börjar öppna sina samhällen samt får igång deras ekonomier.

Sveriges väg var kontroversiell men inte så överjävligt som många trodde. Den var långt ifrån perfekt men jag tror vår ekonomi blir lättare att få igång tack vare att vi inte sattes i lockdown eller karantän.

Sverige är ett av de få länderna i västvärlden som ännu inte har fått kontroll på viruset och dödligheten är mycket hög i jämförelse med nästan alla. Ingen vettig människa kan försvara Sveriges linje. I de länder där man har fått kontroll så kommer ekonomin så klart tillbaka snabbt. Men i Sverige råder fortfarande stor osäkerhet om framtiden. Just nu så verkar svenskarna tro att faran är över och folk är trötta på att isolera sig, så risken är stor att spridningen sätter fart på allvar. Blir det stor ökning så kommer man kanske till sist till ett läge där man måste införa mer restriktioner.
Citera
2020-04-17, 11:48
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
https://sv.wikipedia.org/wiki/Palliativ_v%C3%A5rd

Så godnatt.

Ett utmärkt exempel på att även wikipedia kan ha fel.
Citera
2020-04-17, 11:49
Medlem
Hoppas den som hostar offentligt och alla som är rädda när någon hostar offentligt tänker på hur det känns när alla ser ned på alla. Rädslan och skammen. För de hatiska blickar folk får och ger varandra är likvärdigt med synen utsatta personer i samhället får ta varje dag. Enda skillnaden att de som redan var utsatta (innan covid-19) är ännu mer utsatta..
Citera
2020-04-17, 11:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Alla som har haft barn på förskola och skola vet att det är därifrån familjen oftast plockar upp en sjukdom som alla familjemedlemmar får. Det gäller förkylning, löss, magsjuka, ögoninfektioner osv osv osv. Men helt plötsligt gäller det INTE Covid-19?? Jag känner igen en lögn när jag ser den.

Jag har själv vid ett tillfälle provtagits för Moraxella-bakterier, där läkaren var övertygad om att det kommit från mina barn som då gick på förskola. Detta trots att de inte hade symptom. Det tog tre antibiotikakurer för mig att bli frisk.

Har jag sagt länge.
Alla som har ungar eller åtminstone har varit i kontakt med dem och skolor vet vilka smittspridare de är. De som har ungar säger alltid att när skolorna börjar så blir de sjuka i familjen. Ungarna kommer hem med förkylning m.m.

Skolorna skulle givetvis ha stängts omedelbart.
Citera
2020-04-17, 11:50
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa?

Nearly 3,400 Chinese healthcare workers have gotten the coronavirus, and 13 have died
https://www.businessinsider.com/healthcare-workers-getting-coronavirus-500-infected-2020-2?r=US&IR=T

Finns källa på över 5000, men hittade ej på den, orkar ej leta.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte vad syftet med pressträffen var riktigt. De pratade om att de ska börja testa många. Men det pratade de ju om för flera veckor sen... Kändes inte som det fanns ngn by information. Jag kanske missade ngt? såg inte precis i början men läste sammanfattningen på AB...
Alla som såg den reagerade nog på samma sätt.
Men Löven vill synas...
Citera
Bannlyst
Mycket återstår säkert, men Remdesivir visar än så länge på goda resultat på covid-sjuka!
Ett ljus i mörkret?
Citera
2020-04-17, 11:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men du hänvisade till en artikel för en månad sedan.
Kapaciteten har ökat med 100% sedan dess.
Precis. Senaste siffran jag såg var att vi nu hade 1040 IVA. Av dessa är ca 800 belagda med lite drygt 500 coronafall och ca 300 personer med andra komplikationer. Eftersom spridningen inte är jämnt fördelad är det lite svettigt i det särskilt hårt drabbade Stockholms län, men på andra håll finns det gott om platser kvar.
Citera
Medlem
Tänk att ett litet influensavirus kan skapa en sån hysteri
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Förstår inte vad syftet med pressträffen var riktigt. De pratade om att de ska börja testa många. Men det pratade de ju om för flera veckor sen... Kändes inte som det fanns ngn by information. Jag kanske missade ngt? såg inte precis i början men läste sammanfattningen på AB...

mm men de var inte så enkelt med att testa så många man ville. Man hade inte tillräckligt med resurser... etc pinnar för testning eller kemikalier för maskinen.. sen kring upphandling osv osv.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Löven: Nu skall vi inte peka finger. Bla bla bla.

Men när inget händer så borde journalister börja peka finger kan man tycka. Varför fortsätter massdöden inom äldrevården? Varför har vi inte en effektiv och omfattande testning på plats? Det är saker myndigheter och stadsminister stod och talade om för över en månad sedan med forfarande finns inga klara åtgärder. Bara ursäkter, svammel och osammanhängande förklaringar.

Detta var ju inte det minsta klarare än det dom stod och mumlade om fyra veckor sedan. Herregud vad det saknas handelskraft.

Och bara dumheten när någon sa jamen man kan ju inte bara lämna vårdpersonalen med massa skydd som de iallafall kanske inte kan ta på sig rätt.

Det är så undermåligt och vad vet dem idag som de inte visste igår? Var det Björn Erikssons hårda storm och röda zon som var startskottet för dessa åtgärder idag?
Citera
2020-04-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Favoriten måste ju ändå vara:

Journalist: "Vem bär ansvaret?"

Löfven: "Vi har gett Socialstyrelsen i uppdrag att..."

Socialstyrelsen: "Vi har panikköpt toapapper och annat men främst är det arbetsgivarens ansvar att..."

Journalist: "Öhhh..?"

Löfven: "Nu är det inte läge att peka finger!"

Vi har ett land nedlusat av myndigheter och politiker men de klarar inte av det basala att se till att det finns en rimlig beredskap. Tack Persson och Reinfeldt och nu verksamma för vad ni bidragit till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in