2020-04-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om inte: https://c19.se/ anger fel. Så är det ju fullt. Artikeln angav 526 tillgängliga platser.
527 inskrivna.

Men du hänvisade till en artikel för en månad sedan.
Kapaciteten har ökat med 100% sedan dess.
Citera
Medlem
sannes avatar
Antikroppstestningen vara inte alls aktuellt enligt Johan Carlsson.

Tyckte jag hörde i studion i Aktuellt igår att antikroppstesterna skulle lösa massor och allting och skulle komma snart.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Han från FHM är hopplös.. jag kom på mig själv att typ sova efter ett tag
Ja man behöver tolk för att få nåt hum tror jag..
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nämner man att man kan häva stormen med anpassad form av dialys?
Detta användes tydligen på IVA i Wuhan med lyckade resultat.
Man använder de nya biologiska läkemedlen som IL6-hämmare och andra immunsupprimerande läkemedel framgångsrikt tydligen. Det gäller alltså att hålla tillbaka immunförsvaret som har löpt amok.
Citera
2020-04-17, 11:34
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Extremt många, men jag tror inte att en miljon svenskar var smittade för 3-4 veckor sedan.

Däremot tror jag att 30-40% av Stockholm kan vara/ha varit smittade idag. Motsvarande 700-900 tusen personer
Om flockimmunitet börjar komma nu borde dödligheten inte vara så mycket högre än 0.1-0.2%

Med 0.1% borde cirka 1 400 000 vara/ha varit smittade i Sverige varav cirka 35% i Stockholm och 40% i Södermanland. Med 0.2 dödlighet är/har cirka 16% av stockholmarna smittade.
16% = "flockimmunitet börjar komma"?

Sen kommer nog det att gå upp lite eftersom en liten del av de som har det nu kommer att dö.

Wuhan (döda 3 869) cirka 2-4 miljoner (16%-35%) har/varit smittade med en dödlighet på 0.1-0.2%
Med 1% dödlighet är det 390 000 som har/varit smittade i Wuhan.

Mindre än 0.5% dödlighet.
Senast redigerad av morozz 2020-04-17 kl. 11:38.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Vad var poängen med denna PK? Att förklara hur omöjligt och svårt vi har att få på plats en effektiv och omfattande testningsverksamhet som andra länder haft på plats i månader?

Vad man än tycker om Sveriges coronahantering så borde det vara rätt tydligt att denna presskonferens var helt onödig.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
"Cytokinstormar" har egentligen ingen direkt koppling till Covid-19.
De inträffar när immunförsvaret överreagerar på en infektion, kan hända vid massor av olika infektioner.
Men givetvis även vid en Covid-19 infektion, men det är ej den primära dödsorsaken hos merparten av de som är infekterade med Covid-19, efter vad jag har förstått.
Det är det.

De allvarligare men ickekritiska tillståndet brukar man överleva.

Under spanska sjukan var det också det man dog av. Därför dog unga och friska med starkt immunförsvar.
Senast redigerad av arbetet 2020-04-17 kl. 11:37.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nej, uppenbarligen inte. För då hade du inte sett PK där hela poängen är att det inte finns en poäng. Vill man egentligen få reda på något från den presskonferensen så måste du gå på en annan PK. Men du förstår ju inte det, för du är i princip lobotomerad.

Vad skolstängning har med saken att göra vet jag inte. Jag yrkade tidigt (mycket tidigare än FHM) på att stänga åtminstone universitet då dessa utgör stora nav för smittspridning. Och jag fick rätt, sen har jag aldrig mer sagt något om den saken. Men tur att du fick in en halmgubbe där, mupp.

Du tycker inte det är en poäng med att hålla PK att journalister får chansen att ställa frågor direkt till de ansvariga?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Du Palliativ vård hette tom Terminalvård tidigare det borde väl du veta.
Du har helt enkelt fel.
Palliativ avser vårdens innehåll och syfte
Terminal- avser uteslutande att det är avslutande.

Palliativ är i motsats till kurativ.
Terminalvård är, eller bör vara, palliativ. Palliativ vård är då terminalvård. Men begreppen är inte synonyna eftersom de beskriver plika aspekter av vårdeb.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Det kan ju bara vara i Sverige som det beskrivs som ett stort problem "att folk tränger sig fram före i kön för att bli testade". (enl GD Carlsson nyss.)

Sjukt perspektiv som tjänstemännen visar prov på!

Problemet är ju att Myndigheterna hittills inte prioriterat testning!!! Att folk vill testa sig är ju bra för att minska smittspridning samt för att folk ska kunna gå till jobbet om de är negativa och är bara lite förkylda.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-17 kl. 11:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Blir ingen nedstängning, så jävla skönt. Var smått orolig men vi fortsätter på samma bana. Helt perfekt. Snart kickstartar vi ekonomin igen, innan midsommar...
Kan man hoppas på att "de 22`s" flummiga siffror var den sista attacken på ett öppet samhälle?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Den här pressträffen om "mera tester" bordet hållits för en månad sedan.

Den är också full med ursäkter och undanflykter varför det är så svårt att testa mer, lång kedja, osv.
Jösses vad generaldirektören på FHM svamlar och försöker övertyga folk om att det är en väldigt komplicerad process. I många andra länder var det ju inget större problem, bara i Sverige.

Det här med mera tester nu, liksom allt annat som FHM gör, är enbart avhängigt vad som kan göras. Är helt övertygad om att tester uppåt 100.000/vecka inte var möjligt att genomföra för en månad sen. Det var därför vi då istället fick höra att "Vi går nu i en annan fas där tester inte är viktiga"

Vi hade förmodligen inte heller kunnat göra någon lockdown, eftersom kapacitet/förmåga att upprätthålla sådan saknas. Det enda som hade kunnat göras annorlunda är väl möjligen då stängning av skolor. Om det hade varit önskvärt eller inte låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in