2020-04-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tegnell går från klarhet till klarhet, från insikt till insikt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-corona-i-sverige-folj-presstraffen/

Duktig Tegnell-idiot! 👏👏Ja de anställda i vård och omsorg vistas i samhället! Otroligt smart att inse det. Det är därför man skulle stängt ner dagis o skolor, för att förhindra barn tar att hem smittan och smitta ner sin arbetande föräldrar.

När det här är över kanske Tegnell har lärt sig lite om att bekämpa pandemier??

Det är brist på skydd som gjort att smittan spridits.
Citera
2020-04-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Stämmer bra det (att jag inte kommer läsa).

Vi gör ett experiment i god anda.
Jag hystar iväg ett PM till dig om tio dagar så ser vi vem som var närmast.
Du påstår 80, jag påstår 180.

Deal
Citera
Medlem
Om inte Sverige redovisat de som dör utanför sjukhusen ex vårdhem (som de inte gör i många länder!) hade siffran varit ca 800 ..Skillnad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att det är en extremt stor och viktig avvägning hur man behandlar sjukdomar.
Nedstängning får långtgående konsekvenser som kostar liv med.

Om inte, så måste du ju vara för en nedstängning när varje säsongsinfluensa kommer.
Vore ju rent hyckleri annars.

Det får den så klart och de konsekvenserna blir långt större ju längre man väntar med nedstängningen.

Vi vet alla att det inte går att stoppa den här smittan längre, men att minimera chansen att folk träffas i större sammankomster skulle självklart sakta ner det enormt.
Jag förespråkar inte tvingande "sitta inlåst i flera veckor" karantän, men jag tycker det vore rimligt om man stängde icke nödvändig verksamhet, i synnerhet nöjes sådan som nattklubbar, pubar osv.
Allt för att hålla hastigheten nere på absoluta minimum men ändå orsaka minimal samhällsskada, om folk vill supa kan de sitta hemma med en systemkasse.
Citera
2020-04-16, 23:10
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast man ska också tänka på att superstrikta restriktioner inte tycks ge så himla stor effekt, så frågan är om den där extra, extrema, biten verkligen är värt det.

Datan, rapporterna, statistiken och världens samlade experter (förutom "experterna" på svenska FHM) visar att det är värt det.

Data, statistik och rapporter som FHM borde studera och i de fall de inte förstår fråga om istället för att sitta och fundera över vilken smittospridning som de anser vara rättvis etc. https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Kikar du på de senaste rapporterna om viruset så tror jag du kommer att hålla med mig om att detta inte är något vi vill bli smittade av och att alla medel borde användas för att stoppa spridningen.

PS. Du hittar inte den faktan på SVT.
Citera
Medlem
Biltema har tusentals regn pochos l lager och engångshandskar dom har allt sjukvården behöver visir också. Rent larv bara handla på
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag skrev att det var "dagens skörd". Alltså dagens skörd av rapporterade dödsfall.

Borde inte Tengelltrollet gå och lägga sig nu? En god natts sömn kanske hjälper mot fobier.

Nej du gjorde jämförelser mellan länder utan att hänvisa till källor eller problematisera. Dessutom gjorde du det från Ryssland i syfte att påstå att det går dåligt för Sverige i att bekämpa pandemin.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och om man som Tegnell sprider felaktig information, i stort sett dagligen, i rikstäckande media i syfte att påverka. Vad kallas man då?

Har du Källa på att Folkhälsomyndigheten sprider falska siffor?
Citera
2020-04-16, 23:11
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är helt enig med dig. Bra inlägg

Tack!
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Så roligt att se kunder komma in med ansiktsmasker och skyddsdräkter när dem handlar, och så sitter jag där utan ett enda skydd whatsoever!

Roligaste jag sett än sålänge är nog en kille som kom in med plastdräkt över hela kroppen och munskydd, han var helt instängd i sin plastdräkt och sitt munskydd, vet inte om han dog eller inte för han kan fan knappast ha fått i sig syre i den där skiten då plast har tendensen att isolera både koldioxid & syre.
Därför man inte ska sätta en plastpåse på huvudet.
Bryr mig inte om vilket, Darwin award löser alla problem i världen och alltid gjort, men tycker iaf det va kul att dela ut den infon till er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det har funnits misstankar om att militäridrottare från länet ska ha smittats av coronavirus i samband med militär-OS i Kina i oktober
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/militaridrottare-kan-ha-smittats-av-corona-redan-i-host

Brukar inte du räkna lite i tråden?

Jag misstänker att betydligt färre är smittade än vad många försöker få det till.

SARS 2 Cov må vara luftburet och kan leva i en månad under rätt betingelser.
Det betyder dock inte att det smittar speciellt bra innan en indevid/grupp
når kritisk massa och virusbelastningen går upp.

Allt vi sett under dessa månader tyder ju på att:
1. Låg dödlighet innan hög virusbelastning
2. Dålig smittsamhet innan hög virusbelastning

Om man betänker att det fanns flertalet smittade i Sverige redan i Oktober.
Militärer, kineser som flög mellan Sverige och kina, mm

Vad blir då R0?

Det är ingen mening med att räkna på detta eftersom om smitta funnits tidigt i Sverige hade sjukvården märkt av den sedan länge, det är helt uteslutet att tusen och åter tusentals skulle vara helt asymptomatiska. Inte en siffra i statistiken stödjer detta från bekräftade fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om de är så skröpliga ska de väl inte förväntas jobba?! Jag tycker det är jävligt suspekt att skjuta pensionsåldern mot 70 för att "Folk lever längre och är friskare idag" för att sedan döma ut samma 70-åring när han behöver vård. Då var han visst inte pigg och frisk längre?

Människosyn värdig en sociopat.
Du ska vara extremt sjuk för att inte få en respirator om du är 70 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in