2020-04-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hänvisningarna är som yngst nästan 40 år i den SAOB-artikeln, men om du skiter i det så kan vi ju använda tidsenligt språk. Där talas om obotlig som den helsvenska benämningen.

Hur som helst, för att återgå till huvuddisskusionen om dödsorsak. Den enda någorlunda säkra metoden för att se hur covid-19 inverkat på dödligheten i landet är att analysera när året är slut. Då kan först se om totalt antal döda är fler än normalt och sedan kan man analysera varje dödsorsak för sig för att få en förklaring och möjligen en avvikelse som kan identifieras som felförda.

Vad snackar du om? Obotlig är något helt annat än terminal, terminal betyder slutpunkt/ändpunkt. Du har terminaler överallt i samhället, tåg/buss/färjeterminaler.

Nej du snackar bara massa skit det är inte så dödsklassificering fungerar du är ju ungefär lika påläst som den idioten som trodde att man skulle obducera varenda avliden och leta efter corona eller andra anledningar.
Citera
2020-04-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det jag kan säga som har viss insyn i grundskolan är att där jag befinner mig verkar det vara barn med utländsk bakgrund som hålles hemma av sina föräldrar. Detta behöver ju inte vara en trend och kan naturligtvis skilja sig åt från skola till skola? Der verkar vara de utländska barnens föräldrar som är rädda. Jag blev själv förvånad.

Tegnell menar ju att skolorna är inga smitthärdar och säger så här om lärarnas oro för att själva bli smittade att det är i hemmet man blir smittad där man tillbringar mest tid mycket nära varandra.

Jag tycker att logiken fallerar eftersom en lärare tillbringar mest tid per dag ( 8-16 ) tillsammans med ca 100 elever måndag till fredag. Lärarna tillbringar ju mer tid i skolan än hemma. Man åker kanske vid 7 och kommer hem vid 17-tiden? Vidare säger rekommendationerna att lärare och elev samt elev och elev bör hålla avstånd i skolan, det är omöjligt. I en normal klass finns 25-30 elever vilket innebär att klassrummen inte har någon extra plats för att man ska kunna hålla avstånd.

Who har ju dessutom satt åldern för att vara i riskgruppen till 60 år. Det är ju mängder med lärare som är i den ålder eller något yngre och med ett så extremt stressigt arbete har säkerligen flertalet högt blodtryck.

Källa https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/who-udvider-risikogruppe-sundhedsstyrelsen-undersoeger-sagen/8087069

Om det är övervägande invandrare som håller sina barn hemma, vilket jag tror är en generalisering, så good on them! Visar att de är mer intelligenta än svenskar och att de förstår att man inte blint ska lita på myndigheter. Folkhälsomyndigheten vet inte lika lite som någon annan hur detta virus kommer påverka smittade framöver. Folk kanske dör som flugor när andra vågen kommer som under Spanska sjukan. Eller så visar det sig att effekterna långsiktigt är brutala.

Det är fullständigt absurt att intala sig att smitta inte sprids i skolor. Herregud, hur jävla dumma är människor. Barn får få symtom och får antas vara tysta smittspridare. Fattar ju vem som helst att viruset skiter i om det är en lägenhet, arbetsplats, buss eller klassrum 😂

De kan gärna få agera försökskaniner. Jag kunde inte bry mig mindre om dessa stackars idioter.
Citera
2020-04-17, 11:36
Medlem
InOurNatures avatar
Varför kan man inte bara för en gångs skull bara medge att "fan vi fuckade upp, sry" och så tar vi det därifrån.
Citera
2020-04-17, 11:36
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Riktigt bra?

Jag missade när det tydligen var riktigt bra. Du kan väl förtydliga...

Att vi ska öka testningen och att vi har massor av skydsmaterial i lager samt att vi inte fick strängare restriktioner i Sverige. Att vi fortsätter ha ett halv-öppet samhälle under ansvar.
Citera
2020-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du har helt enkelt fel.
Palliativ avser vårdens innehåll och syfte
Terminal- avser uteslutande att det är avslutande.

Palliativ är i motsats till kurativ.
Terminalvård är, eller bör vara, palliativ. Palliativ vård är då terminalvård. Men begreppen är inte synonyna eftersom de beskriver plika aspekter av vårdeb.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Palliativ_v%C3%A5rd

"Palliativ vård benämns ibland helhetsvård eller lindringsvård. Tidigare användes begreppet terminalvård för att beskriva den palliativa vården de sista dagarna i livet hos en döende patient men detta begrepp har mer eller mindre övergetts idag."

Så godnatt.
Citera
2020-04-17, 11:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag rekommenderar att du tittar på reprisen av dagens Malou efter tio. Där går man igenom detta 20 minuter in i programmet.

Ja, det är det allvarliga tillståndet som de flesta dör i.
Så du tror att en talkshow är en godtagbar källa? Nej jag tänker inte titta, du får ge ett referat. Det är fånigt att bara ge folk länkar och en uppmaning att läsa och titta. Du bidrar inte till diskussionen på det viset. Vill du förmedla något så berätta vad och ge en giltig källa med någon slags akademisk standard helst, eftersom det uppenbarligen handlar om sjukvårdsstatistik.
Citera
2020-04-17, 11:38
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kan man hoppas att ebolamedicinen kommer att hjälpa i den här pandemin?
Verkar lovande enligt expressen.
Ja, det verkar lovande men jag menar att man måste vara försiktigt positiv. Man har hela tiden skrivit från italienskt håll att man gett allt man har tex hiv och malariamedicin när inte antibiotika fungerat. Och det har hjälp - ibland. Trump är ju obotlig optimist.

Samtidigt skrev någon i tråden att det är kampanjer för att lyfta aktier. kanske finns det sådana inslag med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Exakt , det är det vi behöver snarast !

Sedan 20 dagar tillbaka (från 28/3 till igår)
är skillnaden av rapporterade döda i Sverige jämfört med Danmark, Norge och Finland tillsammans :

8 1 24 34 74 116 140 125 123 187 265 328 406 462 459 442 453 531 672 och 785 igår.

Uppenbart för mig i alla fall att experiment-Tegnell har missslyckats totalt att skydda svenska folket.
Och värre blir det för varje dag.
Otroligt att han får fortsätta sin inslagna misslyckade väg.
Hans dagliga svammel och dimridåer hoppas jag slippa snarast.

Fruktansvärt tragiskt. Jag har aldrig någonsin skämts så mycket för att vara svensk. Sverige är nu utan tvekan nordens u-land. En gång i tiden brukade man kalla svenskarna för nordens japaner. Men förfallet på de senaste 20 åren har varit utan motstycke.
Jag är övertygad om att ifall denna pandemi hade skett på 90-talet så hade Sverige tillhört de bästa länderna i världen. men nu är det ett avskräckande exempel, både när det gäller spridning och dödstal.
Sveriges sista hopp står väl nu till Remdesivir för att i alla fall få ner dödstalen. Men det är fortfarande bara på teststadiet.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Att vi ska öka testningen och att vi har massor av skydsmaterial i lager samt att vi inte fick strängare restriktioner i Sverige. Att vi fortsätter ha ett halv-öppet samhälle under ansvar.

Vi har inget i lager, testningen har inte kommit igång - heller inga antikropps tester - samt fortsatt stor smittspridning. Men ja, ett relativitet öppet samhälle.
Citera
2020-04-17, 11:39
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Även om det vore talibaner som jobbade i hemtjänsten hade munskydd hjälpt.
Det har väl inte våra nordiska grannländers arbetare på äldreboende haft ens?

Varit skarp rekommendation i Finland sedan förra veckan eller så.

Noterade munskydd på personalen där min far bor redan flera veckor innan det.

Men det är klart att det mycket möjligt finns ställen också här som ännu inte riktigt hunnit med - 2/3 av våra döda är ju tyvärr från olika former av äldreboenden.
Citera
2020-04-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Och vad har det att göra med att det var ett riktigt bra tal? De stod där och såg trötta och yrvakna ut, vilket jag iofs kan förstå, och rabblade upp massa gammalt som vi redan visste om, och så några nya åtgärder.

Men riktigt bra tal? Nej, knappast.
Citera
2020-04-17, 11:40
Medlem
Löven: Nu skall vi inte peka finger. Bla bla bla.

Men när inget händer så borde journalister börja peka finger kan man tycka. Varför fortsätter massdöden inom äldrevården? Varför har vi inte en effektiv och omfattande testning på plats? Det är saker myndigheter och stadsminister stod och talade om för över en månad sedan med forfarande finns inga klara åtgärder. Bara ursäkter, svammel och osammanhängande förklaringar.

Detta var ju inte det minsta klarare än det dom stod och mumlade om fyra veckor sedan. Herregud vad det saknas handelskraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in