2020-04-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att bli vår undergång, "mark my words"! Jag har ingenting att tjäna på det här. Iofs har jag björnar, men det har jag haft länge och förlorat mycket på.Nu är det var man för sig själv, precis det vi skulle försöka undvika! Tillsammans är vi starka, tillsammans!

Undra hur många som kommer gilla frasen ”öppna ditt hjärta” sen när ladorna är tomma, de har blivit hemlösa för de har blivit av med jobbet och inte kunnat betala hyran och socialen står där och skrattar och nekar försörjningsstöd.

Spännande att vi fortfarande har en öppen gräns för asylsökande och de testas inte ens vid ankomst för Covid-19
Citera
2020-04-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Visst har jag satsat på fel häst några gånger

men det har nog de flesta gjort,

annars tycker jag nog det har gått rätt hyfsat.

Och själv då?

Jo tack, förutom pandemin som pågår och slaktar människor, så är mitt liv exakt som jag önskat.
Man har fått sig några smällar helt klart, men så kan det vara när man går sin egen väg..
Citera
2020-04-17, 09:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Gällande flockimmunitet i Stockholm så vet jag inte om det är ingen som räknar på det? Säg att 30% har varit smittade, 5% hamnar på IVA Stockholm med omnejd har 2.2 miljoner personer det ger oss ungefär 30k som skall ha varit inne på IVA. Vi kan även räkna lägre, säg 2% som skall in på IVA då hamnar vi på 13k personer, det går fortfarande inte ihop.
För det kan ju omöjligt vara siffran 5 % eller 2 % som inte stämmer, eller? Förstår inte varför du betraktar den som huggen i sten, för det är den inte.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-17 kl. 09:16.
Citera
2020-04-17, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Absolut, om politikerna driver denna linjen, och får majoritet för sitt förslag så är detta en väg som fungerar.

Men idag är inte aktiv dödshjälp tillåten.

Jag tycker detta skulle vara ett bra alternativ till att dö i smärtor tex i slutskedet av MS eller liknande obotliga sjukdomar :/
Citera
2020-04-17, 09:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Suck, influensa-argumentet igen...

Rekordet för antal intensivvårdstillfällen per influensasäsong perioden 2015-2020: 503
Antal som intensivvårdats för covid-19 hittills på ca 4 veckor: 1272

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ
https://portal.icuregswe.org/siri/re...rona.kumulativ

En influensasäsong pågår ca 20 veckor. Covid-19-epidemin hittills 4 veckor. Och har redan
slagit IVA-rekordet med ca 250%.

Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Influensa har även betydligt lägre r0 samt partiell immunitet så det gör det mer utdraget.

Verkar som att Knut Wittowski får rätt på detta ändå, trots att han avfärdas som galen. Smittspridningen pågår 4-5 veckor sen är den över. Verkar bara vara ett fåtal länder som lyckats kväva spridningen, och de kommer garanterat få en andra våg som heter duga om de inte låser in sig själva i ett par år.

Gå in på https://www.worldometers.info/coronavirus/

Klicka in på valfria länder och titta på ”Daily New Deaths”-staplarna. I princip alla länder har en exponentiell ökning i en månad innan det planar ut, oavsett åtgärder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JbbPd/lovande-signaler-om-ebolamedicin-mot-covid-19
Lovande signaler om ebolamedicin mot covid-19

Kanske goda nyheter ... den där medicinen användes redan i Kina i januari/februari har jag för mig, så studier bör finnas -kanske går att kombinera med andra preparat utifrån läge,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du listade precis ut att det inte är så många smittade i Stockholm. Och om det är så
blir det en flodvåg.

Ni kan inte räkna på iva-behov innan ni känner till mörkertalet. Just nu vet vi bara hur stor del av de registrerade fallen som behöver intensivvård men det säger inget om verkligheten. Man kan möjligtvis titta på tex belgien som har ungefär samma population och verkar ligga före oss tidsmässigt, men annan population, folkhälsa, demografi och åtgärder kommer ändå göra att det diffar i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Gällande flockimmunitet i Stockholm så vet jag inte om det är ingen som räknar på det? Säg att 30% har varit smittade, 5% hamnar på IVA Stockholm med omnejd har 2.2 miljoner personer det ger oss ungefär 30k som skall ha varit inne på IVA. Vi kan även räkna lägre, säg 2% som skall in på IVA då hamnar vi på 13k personer, det går fortfarande inte ihop.

Vem har sagt att 5% hamnar på iva? Är det kinas siffror du utgår ifrån? Enligt dom så dör ju nästan 10%..
5% av alla bekräftade fall, stämmer bättre. Om man utgår ifrån att vi fångat 100% av alla smittade i Sverige, så har vi inte ens 5%.
Citera
2020-04-17, 09:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Viruset drabbar ju andningsorganen och är man tjock har man ju redan svårt för att andas. Tänk bara på hur en överviktig människa flåsar efter att ha gått i en trappa eller liknande?

Tjock mage hindrar dessutom dig att andas ordentligt man märker det när man tar djupa andetag. Och har man svår få luft är det just djupa andetag man strävar efter hela tiden. Astmatiker vet det de har stor erfarenhet. Tänk att ha 5 kilo fett som ska hävas upp vid varje inandning när man behöver varje uns av kraft. Man ligger på rygg i flera dygn. Utan tuben och syrgasen skulle de dö av apné i stället.

Idioter säger att ligga i respirator är som att bestiga Everest för att Björn Olsen sa det i TV. De har lärt sig att apa efter vad experterna säger även om experterna har fel i sin liknelse.

Men de har aldrig bestigit ett berg i tunn luft. Det är inte alls särskilt desperat för andningen utan mer som att inte få syre till dina muskler de vill inte lyda. Svår astma är en bättre liknelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Anders Tegnell sa väl senast igår att vi i Sverige hade snabbast och mest korrekt rapportering av döda i Covid-19. Alltid tveksam till allt den mannen vräker ur sig:

Att det missas många dödsfall i Covid-19 på äldreboenden är väl ingen som är förvånad över. Det testas på tok för lite.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Jag hoppas någon kollar upp hans påstående.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Absolut, jag är däremot förvånad att vare sig här eller i Europa nämner inte folk alkoholintag som en riskfaktor? Spelar ingen roll vad experterna säger, för mig är det uppenbart att tungt drickande gör en infektionskänslig och särskilt känslig för influensan och andra virus. Behöver inte vara forskare för att heller förstå att alkohol belastar de inre organen vilket förstås gör det tuffare att stå emot en infektion i lungorna.

Sen vi som har insikt hur de lever på kontinenten utifrån vår bakgrund...Det är inga "ett glas rött" om dagen, spanjorer ex dricker mer än så. Det är middagar på krogen med flera glas Cava eller rött nästan varje dag. Samma i Italien. Folk kanske inte blir så fulla som här, men dricker mycket gör de. Alkohol är en vardagsdryck, de kan svepa ett glas kallt vin som läsk en het sommardag när de är hemma. Ingen rycker på ögonbrynen.

Drygt 30% av befolkningen i Sverige har ett riskabelt drickande. Långvarigt drickande har förhöjt blodtryck som kanske den vanligaste biverkningen, sen påverkar det även levern och även antalet vita blodkroppar. Låter som man kan bli en perfekt måltavla för Corona att sätta sina klor i en. Inte ens nykterhetsnissarna nämner de fysiologiska biverkningarna som en orsak att sluta dricka utan går mer in på sociala faktorer. Tycker det är väldigt konstigt.
Såvida du inte har alkoholskador som redan placerar dig i en riskgrupp så är drickande svårt att bevisa. Man skulle behöva samla in information om folks dryckesvanor i samband med sjukdom i stor skala.

Sedan är det också personligt. En person med taskig blodcirkulation kan må bra av lite alkohol.

Skulle alkohol vara en stor risk faktor så skulle fler yngre drabbas i större utsträckning.
Citera
2020-04-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Alltså, du saknar all form av medicinsk skolning. Lyssna nu: man kan inte ge tillräckligt med morfin eller annat som midazolam under tillräckligt lång tid om man inte har tillgång till andningshjälp. Eutanasi är inte tillåten i Sverige. Därför kan man inte försätta patienten i så låg medvetandegrad som behövs.

Sjukdomsförloppet för COVID19 är helt annorlunda vanlig influensa. Iofs uppstod samma sak med spanska sjukan med söndertrasning av lungor och inre organ.
Tror du på fullaste allvar att man snålar med morfinet med folk som ska dö?

Apropå dödshjälp, du föreslår att man ska koppla in människor i en maskin som med all sannolikhet dödar dem, bara för att få ett skäl att söva ner dem och låta dem dö i sömnen. Hur går det ihop?
Citera
2020-04-17, 09:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nu talar menar jag inte att man ska kunna minska dödsfallen generellt bortsett från Covid19, det jag menar är pandemin och dess dödsfall, som förmodligen kunnat förhindrats genom att FHM och regeringen vidtagit åtgärder och i vissa fall förbud.
Jag anser att FHM&Co gör för lite för sent, det fungerar inte att säga "vi får titta på detta när corona pandemin är över" deras agerande väcker frågor hos väldigt många och det är ett tydligt tecken på att folk saknar förtroende för dom.
Du har rätt i det att saker kunde gjorts bättre och tidigare.
Men som du vet är det inte enkelt att göra "rätt" i en aktiv, pågående process.
Ifall man har erfarenhet av liknande saker så ökar chansen att man gör rätt, men den lyxen har man inte alltid.

Jag tror inte att du behöver oroa dig, man kommer att genomlysa hur regering och FHM hanterade krisen - men först när krisen är över.
Självklart så känner personalen på FHM att folk misstror dem, men de har inget val, de måste arbeta framåt. Vad vore alternativet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in