Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Den ENDA anledningen till att situationen i Sverige inte havererat TOTALT är för att en betydande del av befolkningen ignorerat Folkhälsomyndighetens efterblivna "råd" och valt att jobba hemifrån och hålla barnen hemma från skolan. Vet de som haft barnen hemma minst 1 månad nu.
Att man blint litar på myndigheterna och frivilligt agerar försökskanin, även sina egna barn, är bortom mitt förstånd.
Många är nog tyvärr arroganta, ignoranta, rent av dumma. De utgår från att det är en lite jobbigare förkylning 🙄 Nej du, ingen kan säga hur detta virus kan komma att påverka alla smittade i framtiden. Det kan sluta riktigt illa.
Det jag kan säga som har viss insyn i grundskolan är att där jag befinner mig verkar det vara barn med utländsk bakgrund som hålles hemma av sina föräldrar. Detta behöver ju inte vara en trend och kan naturligtvis skilja sig åt från skola till skola? Der verkar vara de utländska barnens föräldrar som är rädda. Jag blev själv förvånad.
Tegnell menar ju att skolorna är inga smitthärdar och säger så här om lärarnas oro för att själva bli smittade att det är i hemmet man blir smittad där man tillbringar mest tid mycket nära varandra.
Jag tycker att logiken fallerar eftersom en lärare tillbringar mest tid per dag ( 8-16 ) tillsammans med ca 100 elever måndag till fredag. Lärarna tillbringar ju mer tid i skolan än hemma. Man åker kanske vid 7 och kommer hem vid 17-tiden? Vidare säger rekommendationerna att lärare och elev samt elev och elev bör hålla avstånd i skolan, det är omöjligt. I en normal klass finns 25-30 elever vilket innebär att klassrummen inte har någon extra plats för att man ska kunna hålla avstånd.
Who har ju dessutom satt åldern för att vara i riskgruppen till 60 år. Det är ju mängder med lärare som är i den ålder eller något yngre och med ett så extremt stressigt arbete har säkerligen flertalet högt blodtryck.
Källa
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/who-udvider-risikogruppe-sundhedsstyrelsen-undersoeger-sagen/8087069