2020-04-16, 23:54
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Först i mål?

Högst antal döda gamlingar vinner...
Citera
2020-04-16, 23:55
Medlem
ganglere2s avatar
Folk borde fundera över hur stor sannolikhet det är att Sverige har rätt och hela den övriga världen har fel. Fundera! Inte bara avfärda. Finns massor av virusexperter runt om i världen. Igen, svenska FHM har rätt och övriga världens alla experter har fel. Sannolikt? Finns länder, bl.a. flera i Sydostasien som har hanterat fler epidemier än vad som har nått Sverige. Titta ut ur bubblan. Se er omkring i världens medier. Inte bara svensk msm. Läs vad de skriver. Jämför vad de säger, vilka råd de ger med bubblan Sveriges.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kan även ha vart som så att man är som mest smittsam (vad det nu betyder?) under tiodagarsperioden jag nämnde.

Fan vet. Var på nyheterna för nån timme sedan. Lyssnade halvhjärtat från annat rum.

FHM går mot resten av världen och säger att det räcker med ett par dagar efter man blir "frisk"
Slavarna skall tillbaka till arbetet.... Arbetslinjen eller vad det nu kallas.....
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Gammal nog att höra skillnad på hosta och hosta. Ingen 18 åring springer runt med en djup sittande hosta pga. av att man pratar med människor.

Tydligen inte tillräckligt gammal, gissar på att du är i början av 20 års ålder, riktigt sött!

Testa att springa runt som en idiot utan vatten i 4-5 timmar och samtidigt prata med kunder.

Och när man väl FÅR tid att dricka vatten kan det ibland gå jävligt fort och man råkar andas in vattnet istället pga törst och får hostattack som varar i 15-20 minuter från och till.

Hostattacker kan även hända för dem i kassan som kan sitta och ha tillgång till dricka om dem får drickat i fel strupe likväl, vilket händer oftare än vad man tror.
Sitt i kassan 2 timmar utan ett avbrott och utan att kunna dricka och prata under hela den jävla tiden, man blir ivrig som FAN för att få i sig en enda klunk dricka, då kan det bli att man blir för ivrig och råkar få i dricka i fel strupe, samma sak på golvarbetarna om dem lyckas komma ifrån sitt stressiga arbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Undrar hur situationen i Stockholm skulle se ut om det inte vore för proaktiva företag och privatpersoner.

Den 10 mars uppmuntrade Daniel Ek företag i Sverige att be sina anställda jobba hemifrån. Tegnell svarade att det var "ojämlikt". I slutet av samma vecka hade dock många tagit till sig Daniels råd och veckan efter så jobbade, åtminstone i min umgängeskrets, så gott som alla kontorsnissar hemifrån. Och har fortsatt med det sen dess.

Samtidigt som det var fritt fram att resa in till Sverige från olika riskområden så var det tuffare restriktioner för att komma in på kontoren. Många företag tillämpade t.ex. två veckors karantän för dem som nyligen hade återvänt från Italien.

Sen har vi naturligtvis alla ansvarsfulla medborgare som går ett steg längre än Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det kan vara svårt att tro när man ser inslag från uteserveringarna i stan, men vi är rätt många som sitter i någon form av självvald semi-karantän.

Ja precis, det är individuella företag och personer som borde få äran för inte är det folkhälsomyndigheten som man har att tacka för den (förhållandevis lugna) utveckling som varit hittills.

Det företag jag jobbar för beslutade om att jobba hemifrån i möjligaste mån väldigt tidigt också och utöver det etablerade de en ekonomisk fond som gäller över för samtliga anställda över hela världen, om någon respektive blir uppsagd och/eller drabbad pga Corona och man hamnar i ekonomiskt obestånd så har man möjlighet att ansöka om stöd därifrån.
Citera
2020-04-16, 23:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Högst antal döda gamlingar vinner...
Risken att dö inom ett år ökar exponentiellt med åldern. Utan coronaviruset. Visst är det trist.
Citera
2020-04-16, 23:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur vet du att det är utan eftersläpning?

andra länder verkar lämna sjukdomsuppgifter utan att behöva korrigera dessa hela tiden.
Citera
2020-04-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Det är här jag tror du missar poängen. Nej, vi är inte alla glada hobbyepidimologer, inte alls faktiskt. För oss som inte är experter handlar det om att fundera över vad som är sant och vad som är troligt.

Det är inte troligt att resterande världens experter, beroende och oberoende har fel trots att de haft rätt i sina prognoser sedan i januari.

Det är inte troligt att Anders Tegnell och hans gäng vet bättre än resterande världens experter, speciellt med tanke på att Tegnell och FHM till skillnad från resterande experter haft fel i 100% av sina prognoser,

Återigen blir jag nyfiken på vilken kompetens du har som gör att du kan ställa en prognos över hur troligt ett vaccin är. Att stänga Stockholm, restauranger och grundskolor är inte det samma som att stänga ner ett helt land, och ingen har pratat om att stänga ner i åratal. Däremot visar datan hur mängden smittade och döda minskas drastiskt även med bara en månads agerande.

"Vi har bara gasat på lite snabbre" - Förlåt, jag vill verkligen inte hacka på dig personligen men detta är mentaliteten hos på tok för många svenskar. Det är klart att du inte förstår detta komplexa ämne tillräckligt för att kunna göra ett sådant uttalande och om du funderar på det så ser du klart att det inte föreligger så.

Hur mycket du än vill stå bakom Tegnell och FHM - att du inte funderar på om det finns några logiska argument som talar emot dem. Ögna igenom lite vad resten av världen pratar om och vad forskarlag kommer fram till. Titta på uttalanden sedan i januari och till nu, vilka har haft rätt och vilka har haft fel.

Om det var din egen privatekonomi det handlade om och du var tvungen att investera hela ditt sparkapital. Inte skulle du satsa på en förvaltare som hittills haft 100%. Väl?

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Kan inte begripa hyllningskörerna till Tegnell. Inte direkt så att vår ekonomi blomstrar i jämförelse med våra grannländer. Summa summarum så har minst en Finlandsfärja med mestadels sköra sänkts pga prestige och arrogans. Att ens initialt gambla med släppa smittan fri trots oändligt med frågetecken kring viruset är enligt min mening helt uppåt väggarna. Spelar ingen roll om viruset av nån anledning dör ut imorgon. Finns en anledning till att vi ensamt kör denna linje bland I-länderna.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
En anonym och internationell grupp av forskare släppte idag sin första artikel under namnet PROJECT EPSTEIN.

Vem är denna ”Epstein” som folk skrivit massa om? Var han forskare? Har han koppling till dessa?

https://projectepstein.github.io/

Det låter som vår egen dr HarveyEpstein. Att släppa en anonym rapport, av anonyma forskare är ju inte speciellt trovärdigt.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jo, de fick stopp på det. Problemet för dem är att vi har ett okontrollerat utbrott så smittan kommer tillbaka den vägen.

Det finns inget skäl till att SARS-2 inte skulle kunna ha stoppats på samma vis som SARS en gång i tiden. Vi slapp SARS pga att asiaterna stoppade utbrottet.

Skäll gärna på kineserna för att de är äckel(utlandskineser tycker oftast väldigt illa om Kinakineser) men när de väl satte igång så använde de metoderna som krävs. R0 sjunker om det inte finns någon att smitta. Kolla även på tex Taiwan eller Singapore.

Fast det verkar vara skillnad på smittningsbilden mellan SARS och COVID-19.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag antar att du är av uppfattningen att en 90-åring kan överleva två veckor med covid19 och intubering utan att bli en grönsak.

Jag vill med tanke på att jag cashar 200k per år i skatt att mina äldre skall få ha bra sista år, med välutbildade undersköterskor som har bra virusskydd.

Är d för mycket begärt...?
Citera
2020-04-16, 23:58
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kasta sten i glashus.. Vad jag såg så hade du inte heller ngn "källa" när du slängde ur dig din helt egna åsikt, dvs. att en annan person hade bias. Om du vet ngt om biasforskning, så vet du att det drabbar inte bara en grupp eller en person, utan alla.

Oavsett det, att du inte själv ger källa när du kastar dig över andra, men kräver att andra gör det vid protest mot detta, betyder att du är rätt oseriös i din debatt och således tyvärr inte särskilt värd att debattera med. Over and out.

Vad för källa skulle det vara som påvisade just din bias?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in