2020-04-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Säger inte att det är rätt men sannolikheten...

Det kan finnas fler sätt än ett som är ”rätt” eller ”fel” för den delen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
När flockimmunitet har inträtt bör väl ändå R0 vara under 1? Annars avstannar inte smittan.
Som en annan förklarade, när det är över 60 så är R<1, och då dör smittan ut innan den får fäste.

Men i verkligheten är det ändå bara ungefärliga siffror, och beror på omständigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nix. Går inte ser du, för här i lilla svedala har vi minsann något som heter skooolplikt.
Det är tydligen världsunikt enligt regimen.

Det är väl bara att sjukskriva allihop.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fel och fel. Olika tillvägagångssätt, men med största sannolikhet ungefär samma resultat av döda i slutänden. Det vi har att vinna är väl förutom ett lite mer skönt levnadssättfram tills dess att vår ekonomi inte lider lika stor skada

Min tro är att en nedstängning är billigare i längden.
Sedan så är inte ekonomi det jag prioriterar främst under en världsomspännande epidemi.
Citera
2020-04-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är väl denna typ av situationer MSB borde se till att det finns beredskap för, istället för att jaga fantasifoster och skrämma upp folk.

Ja jag är väldigt förvånad över att MSB - myndigheten för samhällsSKYDD och beredskap, inte haft någon strategi eller beredskap alls, för detta med Corona. Det tycks mig som om beredskap inför en pandemi som Corona vore en av deras främsta uppgifter? Och om de inte arbetat med det alls, kanske man borde lägga ned dem och inte betala några surt förvärvade skattekronor till dem.... Vi har så många myndigheter vi betalar för, men inte en enda som hjälper oss om det krisar.. känns väldigt otryggt. Då kan man lika gärna bo i USA eller annat samhälle där det är uttalat från början att klara dig själv bäst du vill, a la Darwin.

Blev oerhört förvånad över alla åtgärder USA ändå införde för att försöka avhjälpa pandemin. Det blev omvända världen för mig - jag trodde USA skulle ha noll åtgärder och vi massor ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Gör militärtjänst eller gå med i hemvärnet... Kommer du ej ångra efteråt.....
Gratis Coronaöverlevnad. NBC utb. ingår väll åtminståne litegrann nu för tiden.....

Jag har faktiskt inget intresse av det.
Utöver jobb, träning och hund har jag ej fritid över men tack för tipset.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kanske inte helt schysst fetning där. Här kommer min version:

Parvovirus B19 is a cause of chronic anemia in individuals who have AIDS. It is frequently overlooked. Treatment with intravenous immunoglobulin usually resolves the anemia although relapse can occur. The parvovirus infection may trigger an inflammatory reaction in AIDS patients who have just begun antiretroviral therapy.

Men visst, kanske var det där viruset lite värre än jag trodde. Jag tycker inte ditt argument håller ändå. Det behöver inte vara så att vi aldrig kommer att utveckla något vaccin mot det nya coronaviruset bara för att du hittat något annat virus som vi inte har vaccin mot.
Nej men man kan inte blåögt ta for givet att dom hittar ett vaccin bara vi låser in oss ett par år. Och exemplet med AIDS är relevant för de är en riskgrupp även för covid-19.

Det finns alltså riskgrupper även för parvovirus B19, ändå finns inget vaccin eller specifik behandling. Inte ens efter 45 år.
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad var inte sant?

Att det skulle vara ”dagens skörd”. Det är inte ”dagens skörd” utan dagens inrapporterade fall.

Nu menar du visserligen i efterhand att du visst förstod resonemang med eftersläpningar och att ”dagens skörd” vara bara ett sätt att förklara. Men du gjorde det först efter att jag avkrävde dig källor och kritiserade dig.

Men du... jag ska faktiskt gå och lägg mig nu.

Njut av Putins semester och glöm inte källor och förklaringar i framtiden så slipper vi diskutera med varandra.
Citera
2020-04-16, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad menar du? Det ligger ju 38 stycken 80-89 åringar på IVA nu, och en man över 90.

Link?
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Min inre röst sa att livet dödat åtskilliga miljarder människor så statistiskt är corona helt ofarligt.

MILJARDER MÄNNISKOR?!
Jag som trodde att runt 100 miljoner människor har dött i världshistorien och du pratar om MILJARDER?!?!?!?
Hur många människor har dött egentligen? Kan vill inte vara mer än 150-200 miljoner?!
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du tycker inte att det dör massa gamla nu?

Jag håller med dig om att det är osannolikt att de i Boden skulle haft covid-19.

Men jag är övertygad om att det finns stor andel asymtomatisk smittspridning.

Jag tycker Sveriges åtgärder i det stora är rimliga. Mem något som inte är rimligt är att personalen på.äldreboenden inte har åtminstone munskydd för att skydda asymtomatisk smittspridning till de boende. Det ger inte 100% skydd men det är ett billigt skydd som räddar en del från att bli sjuka.

Jag säger ej att det är osanolikt att de hade corona. De skriver ju att de tror att de hade corona.
Jag säger att R0 är kraftigt överdrivet tills att kritisk massa uppnås.
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Strategin är jävulsk och även anhängare på detta strategi så länge de inte visar vad ligger godhäten i denna strategi. Upplysa gärna mig och världen var ligger godheten i.
Ekonomi? Det är kört i allafal vilket fall som helst.
Vad är med nytta flockimmunitet strategin?
Jag vet att det går inte förhindra smittspridningen hur länge som helst även om man kör lockdown. Men jag tycker Sverige bodde lägga människoliv i centrum som de andra länder. Är det inte värdefullt att behandla
så många sjuka som möjligt och rädda från döden.
Är det en hemlig agenda som ligger bakom detta strategi ?

Det är mycket tjat om att Tegnell är djävulen själv med strategin men jag tycker han har gjort helt rätt med att inte stänga ner landet. Det finns påtagliga misstag de har gjort t.ex. inte stänga gränsen tidigare, inte skydda äldre och sjuka bättre och dåligt fungerande sjukvård men den övergripande strategin att inte stänga ner landet är rätt. Även att inte stänga skolorna är rätt (jag tycker de kan stänga dem pga andra skäl, men inte en diskussion in denna tråd). Svenska regeringen gör inte många rätt men ibland hittar en blind höna ett korn.

Denna person tycker att det är rätt med Tegnells strategi.
https://www.youtube.com/watch?v=lGC5sGdz4kg

EDIT: En annan person som håller med Tegnells strategi.
https://www.youtube.com/watch?v=-xO05rl1uYw
Senast redigerad av HipToBeSquare 2020-04-16 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in