Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Ja jag vet väl givetvis inte mer än dem, eller någon annan här i tråden som skriver. Vi är väl alla glada hobbyepidimologer men med olika infallsvinklar.
Personligen är mina bedömningar inte av arten epidemiologi utan mänskligt beteende och möjligheten till vaccin.
Att vi skulle få fram ett fungerande och säkert vaccin inom snar framtid håller jag för otroligt, vilket exempelvis WHO också anser. Vi bör alltså räkna med minst ett år till med den här farsoten. Och att hålla en befolkning i ett demokratiskt land under frihetsberövande åtgärder under så lång tid kommer inte gå. Därtill är dagens ekonomier så pass globalt insyltade i varandra att nedstängningar bara kommer gå att vidmakthålla under en kortare tid.
Och om smittan finns kvar innebär det att den kommer att drabba alla länder förr eller senare när de öppnade upp. Och de som är märkta för att dö av det här kommer göra det. Vi har bara gasat på lite snabbare i början, de andra kommer tyvärr att komma efter med dödstalen under det kommande året.
Så min åsikt är att det är bättre att göra som vi gör nu, att gå igenom det så snabbt som vi kan utan att vården havererar. Det innebär i slutänden lika många döda men under kortare tid, vilket är bättre för ekonomin
Guld att läsa. Äntligen någon som inte är svart eller vit i sitt tänk. Någon som förstår PÅ RIKTIGT att det som händer nu är oundvikligt. Att vi behöver helt enkelt bara hantera det här nu med allt vad det innebär och göra det bästa av det. Helt oberoende av Sveriges val av strategi. Det är som att svenskarna bara måste ha någon eller något att skylla på.
Det är som att man böjer att lägga precis all sin fokus på att dissikera Sveriges strategival och säga saker som att- dör en enda person i Sverige är det Anders.T’s fel.......
Man tänker att ja. Somliga har så super svårt att hantera kriser och motgångar att man bara måste hitta nått att skylla på för att orka med situationen.
Primitivt är nog ordet som beskriver det hela bäst
Människor kommer dö. Nära och kära bland dom