Citat:
Ursprungligen postat av
zirconium2020
Förlåt min cynism men jag såg precis Aktuellt där cheferna drog in munskydd trots protester från vårdpersonal och där de vägrades tester för att all personal redan förmodligen smittats och cheferna hade då tvingats skicka hem alla.
Denna pandemi har verkligen satt fokus på hur lite människor är värda i förhållande till vinster.
Det var därför jag cyniskt frågade om lönsamheten.
Det är otroligt.
Förstår hur du menar och håller absolut med, det är tydligt för mig att pengar går före allt i vårt samhälle, t.om. före människors liv. Det har iofs varit en gnagande tanke länge, men har aldrig blivit så tydligt och skarpt för mig, som det blivit nu i Coronatider.
Ville dock bara visa på att under ytan, i det verkliga mänskliga Sverige, under allting, så finns det faktiskt människor som bryr sig, på riktigt. Mitt exempel med den mänskliga chefen var ett, och äldrevårdspersonalen som gråter över att deras äldre smittas, ett annat.
Jag tror att många äldreboenden vill göra allt de kan för att skydda sina äldre. Men jag tror de behöver hjälp, t.ex. statliga direktiv och kanske i vissa fall även hjälp med inköp/finansiering av skyddsutrustning. I bristtiderna som råder, är det rimligtvis lättare för staten att försöka ordna med skyddsutrustningen, än att varje enskilt boende skall jaga efter det.. bara en tanke.