2020-04-16, 17:35
Medlem
En gång drack jag jättemånga lättöl och visst kände jag mig lite påverkad. Därför är frågan om sånt verkligen borde säljas till barn?
Citera
2020-04-16, 17:43
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Säljs lättöl ens till barn? Vet att när jag var grabb så vägrade kassörskan sälja på lokala ICA iallafall.

Hursomhelst så har danmark 16-årsgräns på starköl och vin. Så det kan vara så att svenska ungdomar är kärringar.
Citera
2020-04-16, 17:44
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Säljs lättöl ens till barn? Vet att när jag var grabb så vägrade kassörskan sälja på lokala ICA iallafall.

Hursomhelst så har danmark 16-årsgräns på starköl och vin. Så det kan vara så att svenska ungdomar är kärringar.

Förr kunde man köpa det som barn iaf. Inte längre
Citera
2020-04-16, 17:46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epsy
En gång drack jag jättemånga lättöl och visst kände jag mig lite påverkad. Därför är frågan om sånt verkligen borde säljas till barn?
Nä. Två lättöl är i det närmaste som en vanlig starköl. 3,5%<starköl.
ICA har 18 år.
Citera
2020-04-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Förr kunde man köpa det som barn iaf. Inte längre

Jaså, de har tagit sitt förnuft tillfånga. Vad bra
Citera
2020-04-16, 17:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-04-16, 18:33
Moderator
Gordon Blixts avatar
Huruvida det borde vara tillåtet eller förbjudet är rättspolitik.

Juridik -> Politik: inrikes

/Mod
Citera
2020-04-16, 18:38
Medlem
Bongomans avatar
Den lätta lättölen 2,2 % har inga lagstadgade åldersgränser. Där är det juridiska svaret. En butik kan även neka vem som helst att sälja vad som helst så länge de inte nekar på handikapp, etniska eller religiösa grunder. Om de bestämmer att de inte vill sälja chips till barn kan de göra det.

Men just där öppnar de också upp för en stämning för åldersdiskriminering som de skulle kunna förlora. På alkohol, energidryck och tändare misstänker jag att de kan vinna, troligen även väldigt enkelt.
Citera
2020-04-16, 20:35
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Den lätta lättölen 2,2 % har inga lagstadgade åldersgränser. Där är det juridiska svaret. En butik kan även neka vem som helst att sälja vad som helst så länge de inte nekar på handikapp, etniska eller religiösa grunder. Om de bestämmer att de inte vill sälja chips till barn kan de göra det.

Men just där öppnar de också upp för en stämning för åldersdiskriminering som de skulle kunna förlora. På alkohol, energidryck och tändare misstänker jag att de kan vinna, troligen även väldigt enkelt.

Barn saknar rättshandlingsförmåga.
Citera
2020-04-16, 20:59
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Barn saknar rättshandlingsförmåga.

Man är lagligen ett barn i Sverige tills man är 18. Menar du att man inte kan åldersdiskrimineras om en affär bestämmer att "barn" inte får köpa chips? Eller de kanske bestämmer att ett "barn" inte får köpa mjölk.
Citera
2020-04-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Man kunde önska mandat till dom som säljer och sunt förnuft i samhället i övrigt också.
Inte detta jävla masskrångel där kassörskor måste vara överdrivet jobbiga pga regler.

Såg en tjej som jag trodde var minst 18 år bli nekad att köpa en liten energidryck. Okej om det handlade om plattor, men som det är nu, det är fånigt.
Men okej om en liten tioåring vill köpa ett sexpack lättöl tycker jag det är rätt att neka.
Citera
2020-04-16, 21:04
Medlem
FejkEmrans avatar
Barn får inte köpa öl..

Gav exet några 3.5r eftersom han helt saknar tolerans och kunde bli salongsberusad därmed. Jag ville att han skulle slappna av lite och ha välmående kväll. Men han är definitivt vuxen. Fattar vem som helst att den som aldrig dricker kan bli påverkad och därför inte ska dricka starköl rakt av. Att bli snorfull är för barnungar, att ha låg tolerans och dricka lättare är snarare vuxet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in