Citat:
Ursprungligen postat av
epsy
En gång drack jag jättemånga lättöl och visst kände jag mig lite påverkad. Därför är frågan om sånt verkligen borde säljas till barn?
Tja det går åt 13st lättöv för att morsvara en vanlig öl så man får dricka en hel del.
Knappast någonting som gör någon till alkoholist eller missbrukare.
Att en del känner en viss "rush" av några lättöl beror på kroppens reaktion på alhohol där blodkärl öppnar upp och kroppen ställer om till att förbränna alkohol. När kroppen gjort detta så försvinner alkoholeffekten ganska fort och det krävs många fler för att skapa en riktig "berusning".
Cider och andra drycker innehåller samma alkiholhalt så det är inte just enbart lättöl som kan de en liten effekt.
Att man inte skriver ner alkoholhalten till noll beror på att man skulle göra folks sylt och saft olaglig då olika produkter man kan göra själv kan komma att innehålla alkohol och det vore rent idiotiskt att olagligföra saker som sylt och saft i hemmen. Sedan alkoholgränserna sattes så har lagarna ändrats och även vad man får göra hemma själv.
Tidigare var det olagligt att göra vin av ex. rödbetor eller morötter (vilket är möjligt och finns recept på) Då den tidigare lagen enbart tillät att man jäste frukt ller bär..Rotfrukter räknades inte in där och då blev Maskrosvin olagligt.
Numera efter att lagen ändrades så är det lagligt att använda ex. maskrosor, fläderblom, rödbetor eller annat som smakgivare i sitt egna vin. Tror detta ändrades runt 1994 innan var det dock förbjudet och kallades för "olaga mäsk" och sågs som en förberedelse till hembränning..