2020-04-16, 21:05
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Man kunde önska mandat till dom som säljer och sunt förnuft i samhället i övrigt också.
Inte detta jävla masskrångel där kassörskor måste vara överdrivet jobbiga pga regler.

Såg en tjej som jag trodde var minst 18 år bli nekad att köpa en liten energidryck. Okej om det handlade om plattor, men som det är nu, det är fånigt.
Men okej om en liten tioåring vill köpa ett sexpack lättöl tycker jag det är rätt att neka.
Är det verkligen korrekt att barn får köpa 2.8 när de tog bort alkoholen i cider pga låg tolerans hos barn som köpte?
Citera
2020-04-16, 21:09
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epsy
En gång drack jag jättemånga lättöl och visst kände jag mig lite påverkad. Därför är frågan om sånt verkligen borde säljas till barn?

Det finns ju cirka 2% alkohol i lättöl. Det är ju teoretiskt möjligt att man blir lite påverkad av det. Lättöl är nog bra mycket nyttigare än energidryck.
Citera
2020-04-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Är det verkligen korrekt att barn får köpa 2.8 när de tog bort alkoholen i cider pga låg tolerans hos barn som köpte?
Nej ingen får köpa 2,8or om de inte inte är 18 år.
Sen är det bara rekommendationer det här med energidrycker. Vissa vill inte sälja till de under femton år.
Det är okej.
Citera
2020-04-16, 21:50
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://www.youtube.com/watch?v=YIkJZH2-crA

Det har gjorts studier i detta på Youtube nivå.
Citera
2020-04-16, 21:54
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Man kunde önska mandat till dom som säljer och sunt förnuft i samhället i övrigt också.
Inte detta jävla masskrångel där kassörskor måste vara överdrivet jobbiga pga regler.

Såg en tjej som jag trodde var minst 18 år bli nekad att köpa en liten energidryck. Okej om det handlade om plattor, men som det är nu, det är fånigt.
Men okej om en liten tioåring vill köpa ett sexpack lättöl tycker jag det är rätt att neka.

Det sunda förnuftet existerar inte. En person med skägg lika långt som min arm och flera tatueringar blev nekad att köpa en tändare för att "han såg ut att vara under 18". Även en kille som hade leg och var långt över 20 nekades cigg för att "han kanske skulle ge dem till lillebror". Den handlaren är numera travhästägare och blev kickad ut från ICA.

Det finns inga lagar i Sverige som förbjuder handlare att behandla kunder precis hur som helst. De kan bestämma att personer med grön tröja inte får köpa mellanmjölk utan konsekvenser.

Energidrycker är för övrigt inte reglerade i lag men frivilligt hos handlarna till 15 år utom hos vissa som missuppfattat överenskommelsen och säger 18.
Citera
2020-04-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det sunda förnuftet existerar inte. En person med skägg lika långt som min arm och flera tatueringar blev nekad att köpa en tändare för att "han såg ut att vara under 18". Även en kille som hade leg och var långt över 20 nekades cigg för att "han kanske skulle ge dem till lillebror". Den handlaren är numera travhästägare och blev kickad ut från ICA.

Det finns inga lagar i Sverige som förbjuder handlare att behandla kunder precis hur som helst. De kan bestämma att personer med grön tröja inte får köpa mellanmjölk utan konsekvenser.

Energidrycker är för övrigt inte reglerade i lag men frivilligt hos handlarna till 15 år utom hos vissa som missuppfattat överenskommelsen och säger 18.
Det är det samma med systembolaget när man når dit. Var tjugo år och tog med min artonåriga flickvän dit. Försökte vara ärlig och fick inte inte köpa nåt. Har sett liknande händelser så var oärliga.
Citera
2020-04-17, 07:40
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epsy
En gång drack jag jättemånga lättöl och visst kände jag mig lite påverkad. Därför är frågan om sånt verkligen borde säljas till barn?

Tja det går åt 13st lättöv för att morsvara en vanlig öl så man får dricka en hel del.
Knappast någonting som gör någon till alkoholist eller missbrukare.

Att en del känner en viss "rush" av några lättöl beror på kroppens reaktion på alhohol där blodkärl öppnar upp och kroppen ställer om till att förbränna alkohol. När kroppen gjort detta så försvinner alkoholeffekten ganska fort och det krävs många fler för att skapa en riktig "berusning".

Cider och andra drycker innehåller samma alkiholhalt så det är inte just enbart lättöl som kan de en liten effekt.

Att man inte skriver ner alkoholhalten till noll beror på att man skulle göra folks sylt och saft olaglig då olika produkter man kan göra själv kan komma att innehålla alkohol och det vore rent idiotiskt att olagligföra saker som sylt och saft i hemmen. Sedan alkoholgränserna sattes så har lagarna ändrats och även vad man får göra hemma själv.

Tidigare var det olagligt att göra vin av ex. rödbetor eller morötter (vilket är möjligt och finns recept på) Då den tidigare lagen enbart tillät att man jäste frukt ller bär..Rotfrukter räknades inte in där och då blev Maskrosvin olagligt.

Numera efter att lagen ändrades så är det lagligt att använda ex. maskrosor, fläderblom, rödbetor eller annat som smakgivare i sitt egna vin. Tror detta ändrades runt 1994 innan var det dock förbjudet och kallades för "olaga mäsk" och sågs som en förberedelse till hembränning..
Citera
2020-04-17, 10:12
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man är lagligen ett barn i Sverige tills man är 18. Menar du att man inte kan åldersdiskrimineras om en affär bestämmer att "barn" inte får köpa chips? Eller de kanske bestämmer att ett "barn" inte får köpa mjölk.

Eller att barn inte får köpa ägg, vassa föremål, tändare, tändstickor etc. Listan kan göras lång. Min poäng var dock att affärer som tillåter barn att handla tar en risk eftersom barnet enligt huvudregeln inte kan ingå avtal.

Menar du att affären inte kan begränsa barn till att bara handla exempelvis lösgodis och mjölk? Och menar du att affärer måste ingå avtal med barn för att inte åldersdiskriminera?
Citera
2020-04-18, 04:16
Medlem
needAlifes avatar
Hur är det med backar med läsk och liknande? Finns de fortfarande? Där fanns det iaf lättöl och hade någon kompis på högstadiet som köpte på sig en back och sålde ölen i skolan sedan. Nu snackar vi ändå typ 15 år sedan när man även kunde lämna in stryktips som 10-åring och det strax innan (1997) blev förbjudet för folk under 18 att köpa tobak.
Citera
2020-04-18, 09:41
Medlem
Mjälls avatar
Det finns särskild "barnöl" av en anledning.
Citera
2020-04-18, 10:39
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Eller att barn inte får köpa ägg, vassa föremål, tändare, tändstickor etc. Listan kan göras lång. Min poäng var dock att affärer som tillåter barn att handla tar en risk eftersom barnet enligt huvudregeln inte kan ingå avtal.

Menar du att affären inte kan begränsa barn till att bara handla exempelvis lösgodis och mjölk? Och menar du att affärer måste ingå avtal med barn för att inte åldersdiskriminera?

Ett barn får inte ingå avtal. Det betyder att barnet måste ha förälders samtycke. Enligt praxis tillämpas här även "tyst samtycke". Har föräldern försett barnet med pengar, kan handlaren/butiksbiträdet utgå från att barnet har förälderns uppdrag/tillåtelse att handla.

Butiken tar här ett stort ansvar oh måste ha koll på rimligheten i det barnet vill handla. Om ett barn exempelvis kommer in i butiken och vill handla 5kg lösgodis och 2 hg potatis, är denne syldig att agera, då det förmodligen skett någon form av förväxling, och butiken är skyldig att utreda detta, alternativt häva köpet.
Citera
2020-04-18, 13:53
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ett barn får inte ingå avtal. Det betyder att barnet måste ha förälders samtycke. Enligt praxis tillämpas här även "tyst samtycke". Har föräldern försett barnet med pengar, kan handlaren/butiksbiträdet utgå från att barnet har förälderns uppdrag/tillåtelse att handla.

Butiken tar här ett stort ansvar oh måste ha koll på rimligheten i det barnet vill handla. Om ett barn exempelvis kommer in i butiken och vill handla 5kg lösgodis och 2 hg potatis, är denne syldig att agera, då det förmodligen skett någon form av förväxling, och butiken är skyldig att utreda detta, alternativt häva köpet.

Jag har skrivit två inlägg i denna tråd. Anledningen till att jag skrev att huvudregeln är att barn inte får ingå avtal är för att det finns undantag till regeln. Man kan inte kategoriskt säga att barn inte får ingå avtal. Exempelvis, enligt 9 kap. 2 a § första stycket föräldrabalken får ett barn med eget hushåll ingå avtal som är nödvändiga för hushållet.

Du säger att 'butiken är skyldig att utreda detta'. Och ja, givetvis är det så, inte ett dugg konstigare än att en sund kontrahent vill utreda huruvida man ska göra affärer med någon som visar upp en fullmakt. När du säger att 'alternativt häva avtalet' så är det eventuellt inte så enkelt. Har säljaren ingått avtal så är det motparten som disponerar möjligheten att häva avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in