Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Ja.
Men, det är på intet sätt något fullgott skydd, utan bara en liten hjälp mot spridning (och för gemene man snarare motsatsen för att bli smittad).
Så, fördelarna som finns behöver vägas mot att det inger en falsk trygghet som gör att vi blir mindre försiktiga vad gäller handhygien, mer liberala när det gäller att gå runt med symtom (”lite feber, men va fan, jag har ju munskydd”) och att vi vanliga tenderar till att fingra oss ännu mer i ansiktet om vi har munskydd.
Så, om riskgrupperna fortfarande håller sig inomhus, och vi fortsätter att tvätta händerna som förut, och stanna hemma vid minsta symtom, så kan det nog hjälpa lite. Annars tveksamt.
Så slutsatsen blir väl att det är marginell nytta, och ökar dödligheten om det gör att man tror man kan gå ut mer om man är i en riskgrupp.
Självklart ger inte munskydd ett komplett skydd.
Men det minskar på risken för att ovetande smittade smittar andra via utandning, nysning, hosta mm
Motargumentet mot nuvarande situation: ”lite feber, men va fan, det är ju så nära till affären och det säkert inte så många där, jag försöker hålla avstånd från de jag ser. Det är ju inte mitt fel om någon kommer för nära mig...”. Utan mask.
Så smittar den person mer eller mindre med en mask, på sin vanskliga utflykt från sitt trygga isolerade hem?