2020-04-16, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Personliga påhopp när du blir motbevisad visar på låg intelligens. Du åker i sopkorgen.

Oavsett R0 så ser man tecken på avtagande smittspridning långt innan fullständig flockimmunitet. Jag beklagar att du inte hade förstått detta. Men jag slutar inte förvånas.

Det är lika mycket sant som Tegnells påstående om att kulmen var nådd vid ca 20 döda. Ska du vara så obotligt dum att du tar ännu ett av hans citat som sanningar så har du gjort dig förtjänt av att idiotförklaras många gånger om, det får du ta.
Citera
2020-04-16, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det ÄR det enda sättet. Antingen genom vaccin eller genom immunitet genom smitta.
Och ska man tro något så kommer förmodligen ett säkert vaccin dröja ett år, vilket gör Sveriges väg till det enda vettiga sättet. Att lägga sig på vårdens maxgräns för att snabbt ta sig igenom det hela är det absolut mest vettiga. Men givetvis är det lite vågspel om man tolkar något fel och får en topp som vården inte klarar av. Men än är det ju väldigt bra ut i Sverige.

Skulle gissa att minst två år är minimum innan vaccin finns befolkningen tillhanda. I bästa fall. Kan även bli 3, 4 eller mer än fem år.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Har ej framgått från 14:00 idag... Utan det plockas lite grann från varje vardag, dock ej nån backlogg från skärtorsdagen som du vill få det till.

De visar det kl 14:00 varje dag med ett stapeldiagram där de fyller i de dagar då personerna dog. 14 dagar är den bakåt i tiden är det få som läggs till eftersom de rapporterats in innan dess.

Du kan väl läsa av stapeldiagram?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Dom 22 forskarna framstår ju som foliehattar nu.

Vilka 22 foliehattar?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Asiaterna fick stopp på viruset. Det är klart det går men du vill inte.

Om du tror att kineserna stoppat viruset så får du gärna tro det.

Om du tror att andra asiatiska länder har stoppat viruset så bör du kolla deras data.

Inte ens Svininfluensan är stoppad ännu. Det viruset finns fortfarande kvar. Efter mer än 10 år.

Hoppsan!
Citera
2020-04-16, 20:28
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det ÄR det enda sättet. Antingen genom vaccin eller genom immunitet genom smitta.
Och ska man tro något så kommer förmodligen ett säkert vaccin dröja ett år, vilket gör Sveriges väg till det enda vettiga sättet. Att lägga sig på vårdens maxgräns för att snabbt ta sig igenom det hela är det absolut mest vettiga. Men givetvis är det lite vågspel om man tolkar något fel och får en topp som vården inte klarar av. Men än är det ju väldigt bra ut i Sverige.

Ja, och det som tycks gå förbi många är att England (m fl) egentligen har samma strategi som oss, men oerhört mycket mer människor och trångboddhet så de tvingades ta till hårdare restriktioner för att klara att hålla den nivån. Att alla egentligen har den taktiken och att vissa kanse tog i lite väl när de stängde ner, alternativt köpte sig tid att förbereda sjukvården. Något jag tycker vi missade grovt i början, när vår beredskap var så dålig.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
" STOCKHOLM. Björn Eriksson säger att Stockholm ser en ”ofattbart hög takt” av avlidna. 94 personer dött i dag. I går avled 85 personer." - Carl-Fredrik Eriksson https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-sverige/

216 nya fall i Stockholm - https://www.coronakartan.se/tidslinje/
Ja ?
Exakt vad jag sa, det där är rapporterade fall från idag och igår, inkluderar dödsfall från hela påskhelgen
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Är du medveten om hur många invandrare vi har i sverige ?
Hade vi haft en homogen befolkning så hade det stämt och då hade vi haft siffror som Finland.

Spelar ingen roll. Resten av Sverige är bara bögar som suger av varandra så de smittas ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja.

Men, det är på intet sätt något fullgott skydd, utan bara en liten hjälp mot spridning (och för gemene man snarare motsatsen för att bli smittad).

Så, fördelarna som finns behöver vägas mot att det inger en falsk trygghet som gör att vi blir mindre försiktiga vad gäller handhygien, mer liberala när det gäller att gå runt med symtom (”lite feber, men va fan, jag har ju munskydd”) och att vi vanliga tenderar till att fingra oss ännu mer i ansiktet om vi har munskydd.

Så, om riskgrupperna fortfarande håller sig inomhus, och vi fortsätter att tvätta händerna som förut, och stanna hemma vid minsta symtom, så kan det nog hjälpa lite. Annars tveksamt.

Så slutsatsen blir väl att det är marginell nytta, och ökar dödligheten om det gör att man tror man kan gå ut mer om man är i en riskgrupp.

Självklart ger inte munskydd ett komplett skydd.
Men det minskar på risken för att ovetande smittade smittar andra via utandning, nysning, hosta mm

Motargumentet mot nuvarande situation: ”lite feber, men va fan, det är ju så nära till affären och det säkert inte så många där, jag försöker hålla avstånd från de jag ser. Det är ju inte mitt fel om någon kommer för nära mig...”. Utan mask.
Så smittar den person mer eller mindre med en mask, på sin vanskliga utflykt från sitt trygga isolerade hem?
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Bra att det finns en del kritiska röster här på FB. Och så kokar det i en del forskarkled. Tror inte de låter sig tystas. Det kommer att koka länge i hur S körde den svenska modellen med inofficiell flockimmunitet.
Jag tror tvärtom.. om ett eller två år när det finns ett vaccin och man jämför dödstal och ekonomisk påverkan mellan länders agerande så är jag övertygad om att Sverige kommer ligga bland de bästa om vi klarar av att hålla oss så pass bra som vi gjort hittills med vården.

Jag är glad över den svenska kampvijan, trots ett kasst utgångsläge på grund av alla partiers vårdslösa hantering av vår beredskap så har regionerna kunnat skaka fram upp till 4 ggr antalet intensivvårdsplatser. Vi svenskar är lösningsfokuserade fortfarande när det bränner till trots åratal av byråkratisering.
Senast redigerad av Hobbybonde 2020-04-16 kl. 20:34.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Svammel och du vet det.

Kan du läsa av och förstå stapeldiagram?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror inte Asiaterna fick stopp på viruset utan det handlar nog om en tidsfråga.

Jo, de fick stopp på det. Problemet för dem är att vi har ett okontrollerat utbrott så smittan kommer tillbaka den vägen.

Det finns inget skäl till att SARS-2 inte skulle kunna ha stoppats på samma vis som SARS en gång i tiden. Vi slapp SARS pga att asiaterna stoppade utbrottet.

Skäll gärna på kineserna för att de är äckel(utlandskineser tycker oftast väldigt illa om Kinakineser) men när de väl satte igång så använde de metoderna som krävs. R0 sjunker om det inte finns någon att smitta. Kolla även på tex Taiwan eller Singapore.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in