2020-04-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja, en mask ger falsk säkerhet. Människor slutar utöva social distans och går ut med symptom

Det är precis tvärtom.
Om du går ute/i affären och ser någon som har mask, så tänker iaf jag: Hen måste vara/varit smittad. Eller hen är rädd för att bli smittad, för att hen är i en riskgrupp.
Så då går iaf jag en liten extra social distance från den personen, av ömsesidig respekt.

Så ditt argument faller tillsammans med hela stratgin från FHM/regeringen; vi ska följa rekommendationerna. Kommer inte finnas något i en ev kommande rekommendation om masker, att de med symptom kan gå ut med mask...de kommer fortfarande rekommenderas att stanna hemma.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
En fundering som slog mig lite, vi i Sverige har ju ett väldigt tydligt epicentrum i Stockholm o Sörmland. Skulle man ta bort Region Stockholms 795 dödsfall o 2,3 miljoner invånare, o Region Sörmland med 103 dödsfall o ca 300 000 invånare skulle vi landa på 443 dödsfall på cirka 7,6 miljoner invånare. Det är ca 57 dödsfall per miljon invånare, o det skulle placera oss ungefär tillsammans med Tyskland (46 per miljon) o Danmark (55 per miljon). Sen är det ju självklart så att Stockholm o Sörmland helt enkelt ligger först i Sverige, o att övriga län "kommer ikapp", eller att jag räknar tokigt. Men det är ju uppenbarligen främst Sörmland o Stockholm som står för två tredjedelar av dödsfallen hittills
Östergötland har ju legat i topp sett till befolkningsmängd. Men nu ser vi ju ut att ha planat ut. Jag gissar att vi har tämligen många som har haft viruset då jag iaf vet ett tiotal som har haft det bekräftat, plus ett stort gäng till som haft symptom. Sedan gjorde de ju något test i Linköping på ett arbetslag i sjukhuset och där var 50% av de anställda som testades smittade av Corona fast utan symptom. Så jag tror en stor del av östgötarna har varit eller är smittade och att det är därför vår kurva planat ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Folk har gjort sig själva döva och blinda helt enkelt. Många har investerat så mycket i grundlös beundran för Tegnell & hans odugliga gäng att det blir för jobbigt att inse fakta och erkänna haveriet.

Att Danmark, Finland och Norge har mycket låga dödssiffror till följd av korrekt hantering, och att Sveriges dödssiffror skenar, är jobbigast av allt. Det löser man med nya skruvade förklaringar varje dag. Senaste påhittet att Sverige minsann räknar även de som dör utanför sjukhusen sket sig rejält eftersom andra länder räknar likadant.

Det enda som nu återstår för Tegnellsekten är att klaga på Trumps coronahantering.

Ja när de lanserade "vi mäter bäst"- argumentet förstod jag att det var över.........
Eller ja man får väl forska vidare i hur andra länder redovisar som vi.
Känns iofs lönlöst de förkastar ju alla vetenskapliga rapporter man kastar i ansiktet på de eftersom det till stor del handlar om känslostyrda klimakteriekärringar som är askåta på den ståtlige trygge Tegnell.....
Citera
2020-04-16, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Eftersom du klagar på min "nivå".
Tror du att flockimmuniteten är som en på/av knapp som helt plötsligt nollar allt? Nej. Man ser tecken redan vid 20% och det är det vi ser nu. Små tecken. Du kan hålla käften om "nivån" på mig om du inte ens fattar något så grundläggande.

Men är du helt jävla efterbliven människa? Vet du ens hur man kalkylerar r0? "Ser tecken"?? Du är ju helt bakom flötet. Kopierar du bara Tegnells bortförklaringar eller vad håller du på med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Kan du då tänka dig att man inte räknar dödsfallen på äldreboenden i UK, Italien, Nederländerna och Spanien (och kanske fler länder)? I Sverige gör vi såhär till skillnad från dessa länder:

"Normalt sett är det de som vårdas för covid-19 och avlider. Vi tittar också på alla som fått diagnosen och kollar efter 14 dagar om de lever eller finns med i dödsregistret. På så sätt missar vi ingen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-om-att-dodsfall-missas-pa-aldreboenden-ger-en-missvisande-bild

Man missar alla odiagnostiserade.

Åtminstone England+Wales inkluderar även misstänka fall av Covid-19 i samband med att statistik för landets döda släpps, blir dock 2 veckors fördröjning:

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/bulletins/deathsregisteredweeklyinenglandandwalesprovisional /weekending3april2020

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja när de lanserade "vi mäter bäst"- argumentet förstod jag att det var över.........
Eller ja man får väl forska vidare i hur andra länder redovisar som vi.
Känns iofs lönlöst de förkastar ju alla vetenskapliga rapporter man kastar i ansiktet på de eftersom det till stor del handlar om känslostyrda klimakteriekärringar som är askåta på den ståtlige trygge Tegnell.....

Ja, vi mäter tydligen bäst, men likväl är vi helt blinda efter Påsken... Går inte att säga ett skit, annat än att statistiken släpar efter extra mycket...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-16 kl. 20:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Ingen vågar granska den som det ser ut nu. De som försöker blir nedmejade

Bra att det finns en del kritiska röster här på FB. Och så kokar det i en del forskarkled. Tror inte de låter sig tystas. Det kommer att koka länge i hur S körde den svenska modellen med inofficiell flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Varför ens tolka när det står klart och tydligt: Posterior model estimates of percentage of total population infected as of 2020-04-15: 9.11% [4.14%-17.55%] (mean [95% credible interval]).

Finns inget tolkningutrymme.
Du har inte så många högskolepoäng va? Först och främst estimates=uppskattas
Alltså kan du inte avsluta ditt inlägg med att det inte finns något tolkningsutrymme. Det finns mycket tolkningsutrymme i det du hänvisar till. Just för att det är en uppskattning
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag är glad att du finner det sista stycket komiskt. Jag är också glad åt att du säger att du håller med den glade finnen.

Jag roas av att du tror att ett virus kan stoppas.

Asiaterna fick stopp på viruset. Det är klart det går men du vill inte.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tvivlar på att regeringen har något uttalat mål i detta, däremot om du frågar epidemiologer och smittskyddsexperter kommer de säga att det är det enda som tillslut på ett eller annat sätt kommer funka.

Ja, det vet alla epidemiologer i hela världen.
Citera
2020-04-16, 20:22
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Men är du helt jävla efterbliven människa? Vet du ens hur man kalkylerar r0? "Ser tecken"?? Du är ju helt bakom flötet. Kopierar du bara Tegnells bortförklaringar eller vad håller du på med?

Personliga påhopp när du blir motbevisad visar på låg intelligens. Du åker i sopkorgen.

Oavsett R0 så ser man tecken på avtagande smittspridning långt innan fullständig flockimmunitet. Jag beklagar att du inte hade förstått detta. Men jag slutar inte förvånas.
Citera
2020-04-16, 20:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur vet du att det är så? Vad menar du med »verkar«, är det synonymt med att du gissar för att du vill att det ska vara så?
D

Övriga länder har ju ständigt redovisat dödssiffror varje dag utan eftersläpning som Sverige gör.
Citera
2020-04-16, 20:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Tvivlar på att regeringen har något uttalat mål i detta, däremot om du frågar epidemiologer och smittskyddsexperter kommer de säga att det är det enda som tillslut på ett eller annat sätt kommer funka.
Det ÄR det enda sättet. Antingen genom vaccin eller genom immunitet genom smitta.
Och ska man tro något så kommer förmodligen ett säkert vaccin dröja ett år, vilket gör Sveriges väg till det enda vettiga sättet. Att lägga sig på vårdens maxgräns för att snabbt ta sig igenom det hela är det absolut mest vettiga. Men givetvis är det lite vågspel om man tolkar något fel och får en topp som vården inte klarar av. Men än är det ju väldigt bra ut i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in