2020-04-16, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Förstår du inte att det är inkl döda på tidigare dagar upp till 14 dagar bakåt i tiden?

Har ej framgått från 14:00 idag... Utan det plockas lite grann från varje vardag, dock ej nån backlogg från skärtorsdagen som du vill få det till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Att kontrollera smittspridningens ökning takt och ge vård till så många som möjligt. Prova olika tillgänglig behandling metoder som andra länder provar. Att yttnytja andra länders erfarenheter om covid 19.
Under tiden kan virusen mutera och bli mindre farligt. Eller behandling metoder utvecklas och
blir mer effektivt.
Vad tjänar Sverige med sin flockimmunitet strategi?

Det är så industrin fungerar, antingen låter man immunförsvaret jobba eller artificiell manipulering.
Att det skadar långsiktigt spelar ingen roll, för allting handlar om nuvarande medial panik.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Att det där inte lämnar tolkningsutrymme 🤣 ”estimates”, ” 4.14%-17.55%” och ” mean [95% credible interval”. Hoppas det va sarkoni.

Frågan huruvida det gäller presens eller perfekt finns inget tolkningutrymme.

Trolla vidare någon annanstans.
Citera
2020-04-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Inte bara världens bästa sjukvård, vi är världsbäst på att räkna oxå.

Lite kul med självförtroendet som FMH uppvisar.

"Vi har bättre strategi än alla andra"
- jaha, men siffrorna pekar ju på nåt annat?
"Det är för att vi räknar bättre än alla andra"
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
"Det stämmer"? Jo säkert du... Ni förnekare verkar gilla att blåljuga

Tror du på allvar att ett virus med såpass hög r0 skulle kräva såpass liten procent av befolkningen immuna för att uppnå flockimmunitet? Lär dig tänka lite logiskt i all fall, snälla människa.

https://www.cebm.net/covid-19/when-will-it-be-over-an-introduction-to-viral-reproduction-numbers-r0-and-re/

Covid har redan konstaterats ha en r0 på långt över 2, kanske uppåt över 5 t.o.m. och då krävs att över 80% av befolkningen utvecklar antikroppar. Lite väl optimistiskt kanske för ett virus vi fortfarande inte ens vet hur immuniteten fungerar på?

Herregud, nivån på somliga av er alltså...

Eftersom du klagar på min "nivå".
Tror du att flockimmuniteten är som en på/av knapp som helt plötsligt nollar allt? Nej. Man ser tecken redan vid 20% och det är det vi ser nu. Små tecken. Du kan hålla käften om "nivån" på mig om du inte ens fattar något så grundläggande.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Förstår du inte att det är inkl döda på tidigare dagar upp till 14 dagar bakåt i tiden?

Svammel och du vet det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för att du kämpar på! Ge aldrig upp. Dig skulle jag gärna ha bredvid mig i en skyttegrav om det skulle bli ww3 nån dag. Exakt rätt inställning, alla uppgifter om att motståndet skall upphöra, skall anses som falska. Jag har så svårt att förstå den här passiva inställningen som många har, att man bara ska låta viruset bränna igenom befolkningen som det vill... Man ska väl kämpa allt vad man kan, emot det. Varje person som dör i onödan i Corona är en för mycket....

Haha, ni hade båda två grävt ner er i skyttegraven. Mycket säkrare än att kriga mot fienden.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Den 20 mars skrev jag bl.a. följande i ett inlägg i denna tråd:

Ett ”normalt år” avlider ca 90.000 i Sverige med en befolkning på ca 10 Miljoner invånare. I genomsnitt blir detta ca 250 personer/dag. Vid influensatider och värmeböljor så blir dödstalen per dag givetvis högre.

När man i efterhand ser dödstalen i olika länder så är det troligen många parametrar som behöver analyseras noggrant i förhållande till en konstaterad överdödlighet om mer adekvata åtgärder (än vad som i vissa fall förmodligen använts nu) skall kunna sättas in för att stoppa framtida farliga virusutbrott/pandemier där immunitet hos befolkningen och vaccin saknas. I det sammanhanget är det ofrånkomligt att överdödligheten också måste vägas mot de andra ekonomiska och samhällsskadliga effekter som kan uppstå när åtgärder sätts in.

Jag är således väl medveten om att det inte är bara här och nu som gäller. Jag tror dock att det finns all anledning att redan nu noga analysera vad som Sverige eventuellt kan göra bättre inte minst mot bakgrund av den strategi som har valts. Det är ju inte heller precis så att all expertis i Sverige är överens om att FHM agerar på rätt sätt.

Bra. Men om du då kollar på veckotalen som finns hittills hos SCB så är det svårt att hitta någon överdödlighet, utom kanske sista publicerade veckan i Sverige (medan jag tror att Italien och Spanien hade ökningar, men jag har ingen källa på det).
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Spelar ingen roll.
Tycker man Sverige är skit, så kommer vi vara sist med flockimmunitet för att vi inte har karantän.
Så resonerar en människa som älskar katastrofer. Det måste helt enkelt bli skit, hur vi än gör.

Det komiska är ju att dessa »alarmister« betecknar sig som »nationalister« som hatar feminister och kommunister. Likafullt agerar de precis som feminister när de talar om »mörkertal« och kommunister när de vill stänga landet.

---

Det senaste tillskottet är något ljushuvud som påstår sig var polis (bevare mig väl) och börjat läsa dödsannonser och antar att födda på 50-talet som dött i mars förmodligen dött i covid-19. Ja förvirringen har inga gränser. Det är ju tur att skvallerpressen angivit att skådespelaren Brian Dennehys död berodde på naturliga orsaker. Covid-19 är ju inte naturligt så då måste han ju dött i något annat, kanske hjärt- och kärlrelaterat eller cancer? Det är ju trots allt över 50 % av alla dödsfall som beror på detta.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Haha. Så jävla dålig alltså. Men jaja vi kör en engelskakurs.

Definition "as of today"=
"from the beginning up until now, including today"
Googla själv så ser du.

Plus, om vi hade haft 1 miljon smittade samtidigt skulle dödstalen troligen inte ligga på 60-90 per dygn. Det borde du förstått redan på mitt förra svar.

Jag kan inte ta dig seriöst. Och det finns en anledning till att jag inte tyckt det varit värt att ens svara på den här invändningen från dig tidigare.

Dödstalen ligger inte på 60-90.

Av dom som springer omkring smittade nu kommer ett gäng kola om tre veckor.

Du vet allt det här. Är det inte tröttsamt att sitta som ett miffo och trolla hela dagarna?
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-04-16 kl. 20:22.
Citera
Medlem
Någon som vet vad meningen med tex avståndsmarkeringar på systembolaget är till för? Jag ser att dom har röda dekaler på golvet, kassörskan har plexiglas framför sig. Bra så kanske? Men när man väl betalat och ska packa sina varor så släpps bakomvarande person som kanske handlat lite mindre fram till framförvarande person och står max en halvmeter ifrån och packar. Verkar som att allt detta bara är för syns skull. Det kanske är likadant i andra butiker? Vet ej då jag nätshoppar allt, utom öl.
Citera
2020-04-16, 20:20
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Menar du att Regeringen har flock immunitet som slutmål?

Tvivlar på att regeringen har något uttalat mål i detta, däremot om du frågar epidemiologer och smittskyddsexperter kommer de säga att det är det enda som tillslut på ett eller annat sätt kommer funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in