2020-04-16, 19:59
Bannlyst
Den extrema smittan vi har på våra äldreboenden är ett resultat av att vi bort prioriterat våra äldre för att dunka 300 miljarder per år på negrer och araber som hatar oss.

Sen ang Belgien tjosan som många vill jämföra Sverige med så har vi noll gemensamt med Belgien.

Tar den studien hänsyn till att vi svenskar bor extremt glest och är antisociala av naturen?

Vi och finnarna kommer uppnå s.k flockimmunitet sist av alla.

Varför diskuteras inte vårat kynne mer?
Citera
2020-04-16, 20:00
Medlem
Madagascars avatar
Sverige rapporterade 130 nya dödsfall idag. Norge rapporterade 2.
Citera
2020-04-16, 20:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK. Och för det fick de 14 dagars karantän? Hoppas det var värt det.
Ja och det var 2500.
Citera
2020-04-16, 20:01
Medlem
Dödslistan flest döda i världen!

USA 33,875
Italy 22,170
Spain 19,130
France 17,167
UK 13,729
Iran 4,869
Belgium 4,857
Germany 3,867
China 3,342
Netherlands 3,315
Brazil 1,769
Turkey 1,643
Sweden 1,333
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Alla som dör nu dör i covid!

Jag har noterat att Aftonbladet gått in i något kändisdödsfallsbesatthet på senare tid. Jätterubrik om någon okänd amerikansk fotbollsspelare (som kanske en handfull svenskar hört talas om)gått bort, man öppnar artikeln och tror det skall vara om covid men så har han kört ihjäl sig. Har varit massvis med liknande nyheter det senaste. Riktigt vidrig clickbait.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är väl knappast så att patienter betalar sin vård och medicin ur egen ficka. Den subventioneras. Utan det hade ingen haft råd och de hade gått i konkurs lika snabbt som restauranger gör nu.

Att de dessutom schabblar bor miljarder i konsultarvode och annat gör inte saken bättre nej.

Min poäng är att eftersom dessa privata aktörer är helt beroende av skattesubventioner så kan de lika gärna förstatligas.
Inte dumt tänkt, men se hur vårdvalen i bla Sthlm utvecklats, inga köer, billigare vård för skattebetalarna o mindre komplikationer finns statistik fr de olika vårdvalen som visar detta, inte alla vårdval är lika lyckade. Min poäng är att den enklare vården är mkt effektivare o billigare för individen än den rent statliga . Det som sticker i ögonen är ju att de privata kan göra vinst o många ggr finns det avarter på det ex carema, men vård är mkt komplext o allt i statlig regi blir katastrof. I covid vården delar många av de privata vårdbolagen ut resurser till sjukhusen som inte är förberedda.
Citera
2020-04-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om Sverige gick ut med att strategin är flockimmunitet så gör de väl sig officiellt skyldig till dödsfallen som inträffar på vägen dit. ”Trist att ni dog men det var nödvändigt”.

Underförstått så behöver folk bli sjuka för att viruset ska stoppas upp. Det är det enda alternativet när vaccin saknas, och detta vet FHM mycket väl. Enligt dem så måste dock ”rätt personer” smittas, dvs unga och friska som grejar detta. Men de har misslyckats fundamentalt på två punkter. Det första är avsaknad av beredskapslager av skyddsutrustning. Vårdpersonal på både sjukhus och äldreboenden jobbade utan skydd. Det andra är att skydda äldreboenden, något FHM har tjatat om i månader men ändå misslyckades med.

Detta är en stor anledning till våra höga dödsfall. 33% av dödsfallen i Stockholm och 50% av dödsfallen i landet kommer från äldreboenden.

På riktig!!! En källa att man är immun faktist finns.....
Senast redigerad av joohnn 2020-04-16 kl. 20:07.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Aha! Nej jag tror inte man behöver komma upp 82% hehe, så pass smittsamt är det inte. 65-70% tror brittiska chief of medical officer på, där någonstans kanske?

Folkimmunitet börjar ha en god effekt redan vid 20-30% och blir i princip total runt dina siffror.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Alla som dör nu dör i covid!

Ja alarmisterna är inte så noga när de räknar och älskar att sprida katastrof omkring sig.
Citera
2020-04-16, 20:03
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Nej. En studie visar 82% (inte läst den, kanske en "privatstudie" från Flashback?)

Andra studier visar 50%, t.ex. Att något av dessa tal överensstämmer bäst med din förhoppning (Många döda) gör den inte mer sann än andra.

https://thinkpol.ca/2020/04/08/covid-19-twice-contagious-previously-thought/

Fel ingångvärde i dom andra gör den mer sann.

Epic fail.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sverige rapporterade 130 nya dödsfall idag. Norge rapporterade 2.

Say no fkn more. Våra siffror är katastrof. Vi måste köra total lockdown i våra 12 största städer i Svea och Götaland.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-16 kl. 20:05.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, jag inbillar mig inte.

Jag vet och jag förstår.

Alla länder kommer att titta på potentiella smittbärare från andra länder. Det är det som är det viktiga. Hur många som varit sjuka är faktiskt en tillgång och inte ett problem, då alla som inte varit sjuka är potentiella smittbärare.

Jag förstår att kanske logiken, och också slutsatsen, inte rimmar med vad du vill höra. Men verkligheten är inte alltid snäll. Men bit ihop!

Ja flyg till Taiwan, Hongkong, Kina, Sydkorea, Singapore, Vietnam, Finland, Baltikum, Polen etc. så kan du rapportera sedan om de i passkontrollen där tyckte det var en tillgång att du kom från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in