2020-04-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Näe.

Han kommer att hålla fast vid att de inte skyddar mot smitta, utan bara kan ha viss effekt om man riskerar att vara smittspridare.

Så då är det helt logiskt att alla ska ha munskydd för att skydda andra?
Speciellt om vi går mot 50% flockimmunitet...via fullt aktiv virusspridning.
Vad ska skydda de som inte blir smittade och är i riskgruppen?
Blir ju helt livsfarligt för dessa att befinna sig någonstans förutom i maximal isolering.
Senast redigerad av StenAnna 2020-04-16 kl. 20:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Privat ägt men vården subventioneras. Ungefär som soc betalat hyran hos en hyresgäst i en privat fastighet.

Det är så skattemedel försvinner till skatteparadis.
Håller helt med!
Det är bara viljan som saknas....
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Har man symptom så ska man stanna hemma, inte ränna runt på stan med nån mask.

Ja, en mask ger falsk säkerhet. Människor slutar utöva social distans och går ut med symptom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Subventioneras vet jag ej, spelreglerna är lika för seglarn, SÖS etc. Men det är klart att ev vinst försvinner. Tyvärr möjliggörs det av att de offentliga sjukhusen i många avseenden är ineffektiva o se nks som schabblade bort 1,3 miljarder förra året utan att ngt skatteparadis var inblandat

Det är väl knappast så att patienter betalar sin vård och medicin ur egen ficka. Den subventioneras. Utan det hade ingen haft råd och de hade gått i konkurs lika snabbt som restauranger gör nu.

Att de dessutom schabblar bor miljarder i konsultarvode och annat gör inte saken bättre nej.

Min poäng är att eftersom dessa privata aktörer är helt beroende av skattesubventioner så kan de lika gärna förstatligas.
Citera
2020-04-16, 19:57
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Verkligen. Det är ju samma ute i samhället vad jag har upptäckt. Det uppstår någon kollektiv konsensus där majoriteten har en stark tro på FHM och säger man emot dom så måste man vara expert för att ha en åsikt.

Lyssnade på en intressant podd som jag kan tipsa om, tycker den är nyanserad med olika forskare med. De två motsatserna Agnes Wold och Björn Olsen, men intervjuerna är enskilda. Även många fler intressanta personer med. Podden heter Läget - Sigge Eklund. Den senaste lyssnade jag på häromdagen, sista halvan (på ett ungefär) av den speglar väldigt bra min uppfattning av hur diskussionerna i samhället ser ut och den svenska mentaliteten i det hela. Jag tycker den är väldigt välgjord! Även intervjuer med en IVA-sjukvårdare och praktikant bland annat.
Tack för tipset. Framgångspodden har även en längre intervju med Björn Olsen som var väldigt bra och pedagogisk. Ja Sverige är väldigt expertstyrt vilket inte är så konstigt men även experterna har ju nu totalt hamnat i kylan.
Citera
Avslutad
Tittade på dödsannonser och såg att Fredrik Lennart Hyland avled 30 mars, född 1955 - han är son till Lennart Hyland. Vet inte dödsorsaken men i dessa tider kan man tro att det är COVID-19.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Nej, jag inbillar mig inte.

Jag vet och jag förstår.

Alla länder kommer att titta på potentiella smittbärare från andra länder. Det är det som är det viktiga. Hur många som varit sjuka är faktiskt en tillgång och inte ett problem, då alla som inte varit sjuka är potentiella smittbärare.

Jag förstår att kanske logiken, och också slutsatsen, inte rimmar med vad du vill höra. Men verkligheten är inte alltid snäll. Men bit ihop!

Ditt sista stycker är komiskt med tanke på att det var du som förespråkade svenskt fluff och tyck synd om.

Jag håller med den andre debattören. Asien kommer inte släppa in oss förrän vi fått stopp på utbrottet. Osmittade människor är inte faran utan smittade.

Jag antar du gärna vilja flyga till Thailand, Singapore eller vart det nu är men de kommer inte ta mot dig förrän vi fått stopp på det här.
Citera
2020-04-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Kanada saknar i princip invånare, folktätheten är nära noll. Går inte att jämföra med Sverige. Kanada kan jämöras med Antarktis, Sibirien, Arktis.
Toronto, Vancouver, Montreal, Calgary, Quebec City ar alla miljonstader.
Bara Toronto har lika manga invanare som halva Sverige. Det bor 38 miljoner i Kanada.

Sedan ar landet enormt, men befolkningen ar koncentrerad. Inte helt olikt Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Flockimmunitet bygger väl på att viruset är konstant och att folk utvecklar anti-kroppar antar jag.
Men varningssignaler från bland annat Taiwan, Sydkorea och Thailand väcker frågor. Slumrar viruset och kan återaktivera? Eller är det så att man kan insjukna flera gånger?

En annan fråga som inte är säkerställd är det faktum att många unga bara utvecklar små doser av antikroppar. Tänk om det är som spanska sjukan, att när andra vågen kommer, då är det våra unga som drabbas värst!

Immuniteten uppnås också på bekostnad av de äldre och personer i riskgrupper. Ett samhälle är aldrig bättre än hur man tar hand om de svagaste.

I Afrikanska länder, där Tegnell varit verksam, har man inte mycket till övers kanske för enskilda människors liv. Där är folket en massa. Siffror. En flock.
Men att vi i landet låter honom offra så många människor för sin "vision och prestige" det är sanslöst.

Närmare 80% av alla som smittades kan vara assymptomatiska. (Studie i Gabon) Därför gäller endast följande som jag ser det:
Lock-down, testa, testa, testa – och isolera de som är sjuka. Ge de som är anställda i hemtjänst och på äldreboenden skyddsutrustning och smarta scheman.
Vi kan. Om vi vill.

Precis som jag försökt predikera här också.
Men folk prioriterar "frihet" över att kämpa mot viruset...helt sinnessjukt.
De har gett upp från början bara för att Tegnell sagt att det är hopplöst...
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Tegnell är språkrör för en myndighet med ca 500 anställda har jag för mig. Och bakom myndigheten finns regeringen . Så det är många som tiger och samtycker och är medansvariga om det manipuleras med sanningen. Finns såklart all anledning att hålla ögona på den officiella bild som Tegnell marknadsför och kritiskt granska den.
Ingen vågar granska den som det ser ut nu. De som försöker blir nedmejade
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Tittade på dödsannonser och såg att Fredrik Lennart Hyland avled 30 mars, född 1955 - han är son till Lennart Hyland. Vet inte dödsorsaken men i dessa tider kan man tro att det är COVID-19.

Alla som dör nu dör i covid!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Näe, det gjorde du ju inte, men det är väl ungefär där man hamnar om det skulle krävas 82% för flockimmunitet som inlägget du kommenterade pratade om. Det var därför jag undrade.

Aha! Nej jag tror inte man behöver komma upp 82% hehe, så pass smittsamt är det inte. 65-70% tror brittiska chief of medical officer på, där någonstans kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in