2020-04-16, 19:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tillstyrker din fråga. Ifrågasatte enbart den kommentaren, och där hävdades 50 % (”mer eller mindre”, hur man nu kan vara mer eller mindre immun ...)) immunitet som skäl för att vi kan räcka långfingret åt norrmännen vid Svinesundsbron.

Jag förstår.

Jag blir förbannat frustrerad varenda gång jag hör ordet FLOCK-Immunitet då det är ett jävla påhitt och antyder att vi är (vad vi de facto är) - boskap ur maktens sätt att se på oss.

För er som vill dementera ovanstående, läs på.
Klart anti-kroppar skapas men inte så att vi kommer uppnå någon magisk Flock-Immunitet som dr Tengele pratar om
... kanske om 5-10 år.

Därav att jag öht svarade :-)
Citera
2020-04-16, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte förvånande alls. Läste nåt på SCBs sidor för "normala" dödsfall, dvs ej särskilt för covid-19, att det kunde ta upp till 5 veckor. Det är alltså inget onormalt eller specifikt för coronaviruset. Så det känns lite löjligt när folk här skyller på FHM för att de inte kan få till siffrorna omedelbums, som om det vore deras fel.

Kan det vara så att det någonstans finns en regel om att någon rapportering måste ske inom en månad? Det mesta går nog snabbare, men det kan finnas fall där det krävs mer utredning eller nåt. Förutom det tragiska att alla dödsfall inte upptäcks omedelbart, t.ex. fjällvandrare som saknas, försvunna personer, osv. Det skulle förklara tidsintervallen 5v.

Inte löjligt alls. Ingen kräver/ eller bryr sig/ om vanliga dödligheten. Men nu handlar det om ett dödligt virus som sprider ut sig som en löpeld och då ska även statistikjävlarna vara på tårna så vi vet hur landet ligger. Detta är inte normalt och då ska inte de som jobbar med detta betrakta detta som att "folk dör" ju. Här gäller det dag för dag. Rappa på för fan.
Citera
2020-04-16, 19:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om några veckor/månader så kan vi konstatera att Sverige kanske då har en immunitet på 30-60% medan Norge, Finland och Danmark (som kört med strikta restriktioner) kommer ligga på kanske 5-10%. Vilket land vill du helst vara i?

Valet blir ganska enkelt.

Våra nordiska grannländer har inte gjort annat än att skjuta upp problemen framför sig. De kommer att behöva ta samma väg som Sverige.
Var tusan hittar du dina siffror egentligen?
Antar att du bara sittar och hittar på något som du tycker ser bra ut och som stödjer din egen tes?
Citera
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag säger att OM forskarresultaten stämmer så vill man vänta så länge som möjligt med att bli smittad, även om vaccinet aldrig kommer så kommer det snart att finnas effektiva behandlingar och bromsmediciner.

Jag tycker att det är uppenbart varför man då vill gör allt man kan för att skjuta eventuell smitta framåt i tiden. Du håller uppenbart inte med mig och därför ifrågasätter jag om du förstår vad vi pratar om eller om du säger vad som helst för att visa att du tycker rätt.

Vettigt inlägg, så jag tänker också att försöka förskjuta smittan i tid då det Kommer komma behandlingar, bra som dåliga. Men just nu är sämsta tiden att bli sjuk då vi befinner oss i ett högst experimentiellt läge inom vården.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
...

Nu sällar sig Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektören vid Region Stockholm, till gycklarnas skara. För några veckor sedan proklamerade Eriksson att stormen var här – snart skulle antalet döda skjuta i taket och kapaciteten på IVA överskridas, och man såg framför ett inferno på med döda och döende på golvet i sjukhuskorridorerna. Folk blev förstås rädda. Något inferno inträffade tur som nog inte. ...

...
Men att den vad det inte verkar vara överskriden beror ju på att man inte tar in alla (även om de haft en chans att överleva) på IVA, som jag uppfattat det.
Citera
2020-04-16, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fel av dig!

(2020-04-14)
Av de 54 personer som avlidit den senaste veckan var sju av tio boende på vårdhem, där man befarar att antalet kommer att stiga framöver. Tidigare har ungefär hälften av de rapporterade dödsfallen kommit från sjukhus
https://www.svd.se/fler-coronadoda-pa-norska-vardhem

Citat:
Dödstal kunde varit högre om vi räknat som Sverige
https://www.svd.se/dodstal-kunde-varit-hogre-om-vi-raknat-som-sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men att den vad det inte verkar vara överskriden beror ju på att man inte tar in alla (även om de haft en chans att överleva) på IVA, som jag uppfattat det.

Källa.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men hur skall han kunna berätta om fall han inte känner till? Han får ju förhålla sig till dom siffrorna han har. Han har ju hela tiden påpekat att det är viktigt att inte dra för stora slutsatser av just siffrorna för dom avlidna. Jag förstår inte hur det kan ses som skönmålning att dela med sig av dom siffrorna han har tillgång till samtidigt som han säger till folk att vara försiktiga med att tolka just dom siffrorna?
Så enligt dig har han hela tiden rätt när han säger att det har planat ut, fast det hela tiden stiger?
Okay... jag tror inte vi kommer längre än så.
Citera
2020-04-16, 19:18
Medlem
Det enda jag inte orkar är att detta ska utredas om 2-3 år. Sossarna och Aftonbladet byter fot och kastar Tegnell under bussen.

”Det var omöjligt att veta vad de gjorde. Ingen såg det komma.”

Gemene man kommer följa med och sova gott om natten. Deras stöd för Tegnell under själva skeendet hade inget med hans onda gärningar att göra. Slutet gott allting gott.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag förstår.

Jag blir förbannat frustrerad varenda gång jag hör ordet FLOCK-Immunitet då det är ett jävla påhitt och antyder att vi är (vad vi de facto är) - boskap ur maktens sätt att se på oss.

För er som vill dementera ovanstående, läs på.
Klart anti-kroppar skapas men inte så att vi kommer uppnå någon magisk Flock-Immunitet som dr Tengele pratar om
... kanske om 5-10 år.

Därav att jag öht svarade :-)
Det har blivit nåt slags poppisord att hänga upp sin tillvaro på, typ ”Wow, flockimmunitet verkar häftigt, det ska jag ha.”.
Citera
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om några veckor/månader så kan vi konstatera att Sverige kanske då har en immunitet på 30-60% medan Norge, Finland och Danmark (som kört med strikta restriktioner) kommer ligga på kanske 5-10%. Vilket land vill du helst vara i?

Valet blir ganska enkelt.

Våra nordiska grannländer har inte gjort annat än att skjuta upp problemen framför sig. De kommer att behöva ta samma väg som Sverige.
Att uppnå 60% immunitet innebär att 300 000 svenskar kommer dö tills dess, verkligen en ättestupa.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Eh, i Sydkorea är det 98% av dom tillfrisknade som påvisat antikroppar. Är det en liten del?

Men frågan är hur länge de kommer att ha antikropparna kvar i de kvantiteter som krävs. Coronavirus brukar ha en ganska kort immunitetsperiod på max ett antal månader. Det betyder att de som först fick viruset kan vara fria från antikroppar redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in