Jag tror inte det spelar så stor roll vad jag än skriver, ditt inlägg säger rätt mycket om din inställning; men jag kan ha fel om dig! Vad jag har kommit fram till har dessa stor potential trots den pågående pandemin:
Börjar bli så helvetes trött på marknaden nu alltså. Mina kvalitetsaktier Amex och delta fortsätter ner. Samtidigt fortsätter de så kallade rövbögsaktierna (Netflix. Amazon, tesla) upp varenda förbannade dag trots P/E tal på typ 120 eller som i teslas fall över oändligt (eftersom earning < 0).
Kanske dags att bita i det sura äpplet och göra som alla andra, köpa dessa hypade skitbolag? Men om jag köper så lär väl millenials plötsligt fatta hur sjuka dessa värderingar är och plötsligt så rasar de med välförtjänta 75%?
Nej, övervärderat är övervärderat. Men det betyder inte att dina innehav är bra. Delta hade en kassa som skulle hålla dem flytande i en månad innan kk. Då hade din aktie varit värt 0. Nu fick de sistaminuten stöd (lån) av regeringen med hårda krav och räntor. Det kommer ta långt tag innan dem ser ljuset. Delta har dessutom spenderat feta pengar på att aktieåterköp som pumpat upp priset, istället för att spara eller investerat i företaget.
Uselt är väl att ta i om vi jämför med konkurrenterna.
Jämför med tex Intel som har 6x bättre lönsamhet. Det är ganska stor skillnad.. Sen vet jag inte så mycket om Nvidia, eftersom företaget inte intresserar mig. Men kolla på prishistoriken sedan 2016.
Det intressanta är inte att Fox News tar upp det utan att det kanske rent av är sant. Kombinerar man det med WHOs påstådda hjälp att mörka skiten så kommer nog vissa internationella organisationer få sig en rejäl smäll av detta.
Tycker själv att bara det faktum att WHO vägrar dela information med Taiwan ger TheDonald rätt när han drar in pengarna :P
Oavsett påverkan på börsen är det ju uppenbart att västvärlden måste göra sig mindre beroende av Kina som underleverantör genom att flytta hem mer produktion.
Instämmer. Skulle vilja se en kombination av att man flyttar hem mer produktion samtidigt som man har kvar några fabriker i låglöneländer (slavländer) men inte lägga alla ägg i samma korg (Kina).
Det jag inte förstår är varför amerikanarna valde att flytta i princip ALLA deras fabriker till Kina. Varför inte diversifiera lite? Finns mer länder än Kina som erbjuder billig arbetskraft. Nu är man ju extremt sårbar och beroende av kineserna så de kan i princip göra vad de vill utan att USA kan göra ett skit åt det om man inte vill skada börsen.
Jämför med tex Intel som har 6x bättre lönsamhet. Det är ganska stor skillnad.. Sen vet jag inte så mycket om Nvidia, eftersom företaget inte intresserar mig. Men kolla på prishistoriken sedan 2016.
Som någon påpekat i tråden tidigare är det ganska små affärer som påverkar börsen just nu. Människor är generellt sett naiva, vilket i förlängningen gör marknaden naiv.
Människorna som nettoköper just nu tror att den globala ekonomin kommer se exakt lika ut så fort pandemin är över. -15% i år är 15% rabatt i småspararnas ögon.
Dessutom vill inga "missa tåget", man ska ju köpa när paniken är som störst sägs det.
Stod att 2% av fondinnehaven hade sålts.
... och -20% på börsen?
New York fortsätter med nedstängningen till åtminstone 15e Maj.
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Du får blanka skiten!
Jag skrev om AMD när det kostade $2.
Ser man till teknikutvecklingen hävdar ju Intel att de skall ligga före igen på 5nm 2021 och de har väl omgjord / nyare arkitektur någonstans i pipelinen med. Iofs om jag minns rätt så skall väl AMDs uppkommande bl.a. ha bättre flyttalsprestanda så vad som vinner i framtiden är ju svårt att säga.
Men då kändes ju AMD som ett bra köp men släpper Intel något helt nytt eller får teknikförsprång kan ju kanske drömmarna som kanske finns inbyggda i AMDs aktiepris gå i kras. Om det nu är så, jag vet inte. Sett till Nvidia finns ju alltid en chans att AMD någon gång faktiskt släpper en GPU som kan konkurrera ...
Senast redigerad av annanmedlem 2020-04-16 kl. 19:03.
Glömmer aldrig 2003 när USA anklagde Irak för att ha massförstörelsevapen.. Detta land vill alltid ha någon att skylla på. En sak är säkert iallafall. Aldrig mer made in china för mig iallafall. Bojkott framöver!
Jänkarnas ekonomi lever på konstgjord andning, och skulle gå i kras om de inte hade någon upplevd fiende att bränna enorma summor statsbudget på via militärkomplexet. Hela deras närvaro i Mellanöstern sedan Gulfkriget är ett jävla skämt.