2020-04-16, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Att agera passivt är inte det samma som att hantera något.

Om man inte tar på sig flytväst när man ska ut på havet i storm men ändå klarar sig så har man inte skött säkerheten väl utan man har gjort en SWEDEN - dvs agerat passivt.

Alla som lyckas komma åt internationell media, förstår engelska och är i alla fall normalbegåvad kan räkna ut att Sverige logiskt sett inte KAN komma undan detta utan en enda kraftig åtgärd. Oddsen säger snarare att Sverige blir det hårdast drabbade utvecklade landet i världen.

Med tanke på senaste veckans forskarrapporter förstår man verkligen varför resterande utvecklade länder stänger ner och i alla fal försöker stoppa smittspridningen. Det kommer att bli känt för allmänheten att samtliga myndigheter har suttit på denna information.

Jag håller helt med dig. Länder med tidigare praktisk erfarenhet har varnat och visat hur man ska göra men Sverige med sin arroganta regering och myndigheter som endast har teoretisk "erfarenhet" har ignorerat och anset sig vara de enda som vet hur man gör det rätt och till råga på allt försökt läxa upp de andra länderna. Det är sådan arrogans som varit anledningen till katastrofer såsom tex Chernobyl.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi har testat 75 000 personer i hela Sverige.

Vi är cirka 11 miljoner invånare i Sverige.

Fast andelen smittade som blir så sjuka att dom behöver uppsöka vård är nog ganska konstant och därför blir siffran ändå intressant.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Eller hur? Exakt så känner jag också. Synd han bara pratar för Stockholm, då det är där han arbetar, vi i resten av Sverige behöver ha en som säger som det är för oss också.

Jag tycker att de flesta regioner faktiskt rapporterar bra och på sakligt sätt, har bara sett Gotland, Dalarna och Skåne som också var väldigt bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Tegnell säger en sak, Eriksson säger något annat, är det rätt uppfattat? Isåfall, ljuger Tegnell medvetet?

Nej. De säger väl i princip samma sak. Jag tror att du missuppfattar medvetet.

Fallen ökar såklart. Eftersom det krävs ganska lång vård är det kämpigt. Men om fallen ökar från 0-100 ena veckan, 100-300 nästa vecka och 300-400 veckan efter det så är det ju en positiv utveckling och kurvorna blir flackare, även om det kommer innebära mer belastning på sjukvården.
Citera
2020-04-16, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Tegnell är väl bara en frontfigur. Man har hört av förnekarna att det är team jobb det här. Så det är inte bara hans åsikt som avgör vad som kommuniceras.
Sen att Tegnell INTE skulle vara feminist vet jag inte vart du får det ifrån.
Det var ju han som i typiskt feministandan snackade om "jämställd smittning".

Jag har inte hört honom prata om »jämställd« smittspridning. Kan du länka till det? Risken finns att du missuppfattat honom och att han menade »jämn« smittspridning.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad visar beräkningarna angående dödlighet % i covid-19 just nu?

Beror på hur du kollar, du kan få svar på allt från en vanlig influensa upp till typ 10% beroende på.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men vi, svenska befolkningen, vill ju veta hur det är NU inte hur det KAN se ut senare i framtiden!

Båda sakerna är viktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Hur är det din hypotes när du länkar till en video?

Vad menar du nu?

Har du tittat eller vill du bara trolla bort budskapet?

Någon annan kanske är mer intresserad av att se genetisk koppling mellan dödsfall i Covid 19 än vad du är så då får jag väl länka igen då, så att viktig information inte försvinner i det snabba bruset.

https://youtu.be/LV8wWhjTKRU
Citera
2020-04-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har Tegnell någon kontakt med de ansvariga inom Region Stockholm? Det känns inte så.

Från Region Stockholms presskonferens nu:

Den stora frågan är hur mycket som är eftersläpning. Kurvan kan fortfarande vara flack. Hick.
Citera
Medlem
Björn Eriksson fortsätter förtydliga vikten av att fortsätta följa riktlinjer och rekommendationer:

– Vi är i en fas nu där man kan tycka att vi varit duktiga, man kan tolka signaler som kommer nu som att det håller på att bli bättre, men det är under förutsättningarna att vi är minst lika återhållsamma som vi varit nu. Släpper vi lös allt fruktar jag att den här kurvan kan ta oss uppåt igen.
(Aftonbladet)

Han är BRA!
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Men vi, svenska befolkningen, vill ju veta hur det är NU inte hur det KAN se ut senare i framtiden!
Nja, vi vill nog ha en ungefärlig karta på vad som kommer bakom kröken.
Att vi ser vägen nu är bra, men för att kunna planera måste vi även veta vad vi kan vänta oss.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda i Sverige och grannländer 16 april
  • Sverige +130
  • Tyskland +46
  • Ryssland +34
  • Danmark +12
  • Norge +3
  • Finland +3
  • Polen +6
  • Estland +1
  • Litauen 0
  • Lettland 0
  • Island 0

Vi har mer döda per dag än alla dessa länder och tsv är de flesta dödstalen från Stockholm så än värre. Hur många miljoner bor det i de övriga länderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in