2020-04-16, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det är det jag skriver att hårstråna inte hade ngn cellkärna för att kunna göra en analys och få fram dna.

Om DNA analys NFC från hårstrån utan hårrot:

"En tredje specialanalys är mitokondriell dna-analys, men det är en teknik som inte utförs vid NFC. I de flesta fall handlar det om hårstrån utan rot som är aktuella för dessa analyser. Undersökningarna remitteras, efter vissa inledande undersökningar vid NFC, till annat laboratorium."

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/
Citera
2020-04-16, 16:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Varför väntar man med att offentliggöra domen till den 6/5 om han nu är frigiven just för att han inte kommer bli dömd för mordet?

För att domen inte är skriven än, de har bara tagit ställning i skuldfrågan.
Citera
2020-04-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej. Det är inte en möjlighet. Inte en Piggelins chans i h-lvete.
Om man nu skulle börja frisläppa fångar pga corona så skulle man nog inte välja de som sitter misstänkta för mord.

Du har nog rätt... ett halmstrå
Citera
2020-04-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Börjar nästan bli komiskt med alla dessa som greppar efter halmstrån för att inte drunkna, jag tror ju att många skulle göra som Martin Saliba om de fick en sådan gyllene chans att bli frisläppt i väntan på en morddom.

Men hoppet är ju det sista som överger människan och just nu ser vi hur många hoppas på att ett mirakel ska ske vilket tråkigt nog inte kommer att hända den här gången heller.

MGM kommer att få åtalet ogillat och det som är intressant är hur domskälen kommer att formuleras och om alla var eniga i beslutet.

Haha, ja du använder samma ord. Visst är det ett halmstrå, men jag har svårt att se att SD är oskyldig och försöker förstå frisläppandet utifrån det.
Citera
2020-04-16, 16:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Haha, ja du använder samma ord. Visst är det ett halmstrå, men jag har svårt att se att SD är oskyldig och försöker förstå frisläppandet utifrån det.

Tyvärr är det ett halmstrå som greppas och sådana brukar sällan räcka till att rädda någon.

Som jag och några till påpekat så har inte åtalet varit starkt trots den obeskrivligt stora FUP som ligger bakom, ska jag vara ärlig så tror jag att de som dömer i målet inte har fått grunna så värst mycket på om åtalet räcker för att fälla MGM, snabbheten i att han blev frisläppt och att avspärrningarna hävdes pekar mot att det var ett enkelt beslut.

Det som är intressant är om de har varit eniga eller om någon anser annorlunda.
Citera
2020-04-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ja, just det med att avspärrningen är hävd är mysko. För man föregår ju lite ett överklagande där, eller? OM de bedömer att SD är oskyldig så vet de också att en överklagan kommer att komma och då kan avspärrningen behövas. Men om de bedömer att bevisningen/indicierna håller så behövs ingen avspärrning.

Jag fastnade just för kommentaren i reportaget från SVT/Örebro att de som ska inställa sig får vänta med det. Den juridiska processen kommer att dra ut på tiden oavsett och det kommer att gå månader innan ev. fällande dom vinner laga kraft.

Jag skulle vilja se lite statistik och exempel på rättsfall där den åklagade släpps i väntan på dom i TR och där det sen blir fällande dom. Hittar bara text som säger att det är möjligt. Någon som vet var man ev. kan hitta det?

Ring till BRÅ och fråga.
Citera
2020-04-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tyvärr är det ett halmstrå som greppas och sådana brukar sällan räcka till att rädda någon.

Som jag och några till påpekat så har inte åtalet varit starkt trots den obeskrivligt stora FUP som ligger bakom, ska jag vara ärlig så tror jag att de som dömer i målet inte har fått grunna så värst mycket på om åtalet räcker för att fälla MGM, snabbheten i att han blev frisläppt och att avspärrningarna hävdes pekar mot att det var ett enkelt beslut.

Det som är intressant är om de har varit eniga eller om någon anser annorlunda.

Ja, det är ju det som är problemet med indiciemål- avsaknaden av bindande bevis. Och det har ju diskuterats i all oändlighet om indicierna är tillräckliga. En del anser ja, andra nej. Och vi kommer inte att ha svar förrän efter domslut i HR. Men det ska bli intressant att läsa domen, oavsett vad de kommer fram till.
Citera
2020-04-16, 16:24
Medlem
Citat:

Jag skulle vilja se lite statistik och exempel på rättsfall där den åklagade släpps i väntan på dom i TR och där det sen blir fällande dom. Hittar bara text som säger att det är möjligt. Någon som vet var man ev. kan hitta det?

Kan ej bidra med någon statistik avs detta. Men även om man hittar siffror/tabeller om saken så kan det nog vara lite knepigt att korrekt tolka statistiken, så att den får bäring på detta fall.
Menar att det tex finns många fall där mgm blir släppt i väntan på dom och sedan dömd men då inte dömd enligt åkl:s förstahandsyrkande. Tex att åkl har yrkat på ansvar för grovt nark-brott, vapenbrott mm men TR finner att man bara kan döma för ett brott av normalgrad.
Och den åtalade har då kanske suttit häktad så lång tid som straffet kan bli.
Då blir det mer ”naturligt” med ett frisläppande och sedan fällande dom.
Som jag tänker.

Citat:
Du har nog rätt... ett halmstrå

Ja troligen. Ett visset sådant.
Citera
2020-04-16, 16:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om DNA analys NFC från hårstrån utan hårrot:

"En tredje specialanalys är mitokondriell dna-analys, men det är en teknik som inte utförs vid NFC. I de flesta fall handlar det om hårstrån utan rot som är aktuella för dessa analyser. Undersökningarna remitteras, efter vissa inledande undersökningar vid NFC, till annat laboratorium."

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Det är skandal att det inte undersökts vidare.

Antagligen var det LWs försök att lämna
en ledtråd till vem hennes mördare är.

Var det ”fel” hårfärg? Stämde inte med SDs?
Citera
2020-04-16, 16:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar. Jag är glad att hon inte kan se vad vissa skriver om henne härinne 😔😔.

Normaliseringsprocessen ger en förklaring till hur destruktiva relationer utvecklas och varför det är så jävla svårt att ta sig ur dom, det är inte att bara lämna och gå vidare. Samtidigt är det när kvinnan börjar frigöra sig och mannen förlorar viss kontroll som mannen blir som farligast.
Vi har sett det förr, vi ser det nu och tyvärr kommer vi få se det igen. Historien med män som dödar kvinnor återupprepar sig.

Ja, och därför är det nog trots allt riktigt att hantera det här som våld i nära relationer. Fast med tre länkar. SDs ansvar för relationen kan man inte bortse ifrån, det är han som har valt den, precis lika mycket som LW. Han har två fruar om man så vill. Anknytningsmässigt. Så här har möjligen LW delvis intagit den försmåddas position. Det är inte rättsligt angeläget iofs.

Att LW surnar till är snarast att förvänta. Att det sluttar utför likaså. Fram till mordet må sitsen vara lite juridiskt intrikat, men knappast därefter. Att hon borde ha betett sig annorlunda kan man väl bara anse om den andra parten uppträtt oantastligt. Så är knappast fallet. Hot o påtryckningar o exploatering lär ha fog för sig.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-16 kl. 16:45.
Citera
2020-04-16, 16:29
Medlem
Den sluge "Smartur Steffe" tror han ja !

Det har sagts att den frisläppte kanaljen SD hamnade i sänghalmen med HD som tog i mot sin Konung med öppna armar, det vill säga, Golvbrunns-H*nna, lögnens drottning.

Dödspolaren JG är skälaglad att hans Geocaching-Kung är hemma på spelplan i gen.

Det har även sagts att "Smartur Steffe" kommer att begära ett skadestånd för minst 4 månaders tid, vilket innebär drygt 500.000 kronor.

1: / "Dom har ingenting på mig"

2: / "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-16, 16:31
Medlem
Snor-Johans avatar
2020-04-03, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Har Åkl ingenting som binder MGM vid BP, inget mordvapen och ett motiv som rymmer rimligt tvivel så kan inte ens 14 000 sidor ojuridik kompensera det. Bli inte förvånad om MGM går loss.

2020-02-20, 21:51
Citat:
Så är det. Men att ta det som indikation på att han skulle ha mördat LW blir löjligt. Såtillvida Åkl inte påstår han barmhärtighetsmördade älskarinnan

Det visar att många utredare med stora resurser i anspråk ägnat snart 2 års heltid att rota fram ovidkommande (skvaller) för att kompensera bristen på bevis. Bevisvärde 0. För bittra misandrier att snaska i är det dock värdefullt.

Består dom 14 000 sidorna av mycket sånt tramsigt karaktärsmord kommer han gå loss..
2019-12-13, 23:36
Citat:
Hade skrivit ett längre inlägg om detta som jag slarvade bort.
Instämmer i det. Tror vitala länkar i indiciekedjan både felar och fattas. Mycke godis för Adv, att sätta tänderna i. Skulle inte förvåna mig om SD går loss när vi kommer dit

Inte för att förhäva mig men det var många mindre bra tänkare som blev mycket förvånade ändå.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-16 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in