Citat:
Ursprungligen postat av
Enydrion
Jag skulle gärna se att fhm s siffror som de presenterade typ 8 eller 9 april till höger om dina siffror, då skulle man få en uppfattning om hur mycket siffrorna ändrar sig i efterhand, och då uppskatta hur de senaste dagarnas siffror kommer att ändras i efterhand?
Tumregel som verkar funka rätt bra: Rapporterar de X antal fall en viss dag, och tjatar om sin jävla eftersläpning, så kommer siffran för den dagen att efter två veckor ha stabiliserats på ett värde i närheten av X.
Exempel: Den 8/4 presenterades 96 fall. Det sades att man skulle tänka på eftersläpning, osv, osv. Idag, efter 8 dagar, så har man med eftersläpning hittills hittat 97 döda som dog den 8/4. Kanske kommer det in några till, förmodligen inte särskilt många.
Någon kanske orkar undersöka den här modellen mer detaljerat, jag bara har känslan att den stämmer jävligt bra, men jag är ju såklart subjektiv. Om den stämmer så kunde Tegnell bespara oss allt jävla tjafs om eftersläpning och "rätt dödsdag" och göra som alla sajter på nätet, inklusive worldometers och c19, dvs helt enkelt anta att rapporterade fall = antal döda den dagen. Som alla i hela världen gör, utom Anders.