2020-04-16, 15:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tegnell ska ha kunskap om detta när han gör handlingsplaner och utfärdar riktlinjer. Om hans arbete inte baseras på fakta är det inget värt.

Han har inga som helst resurser att utöva tillsyn. Han kan bara förutsätta att man följer regler och förordningar och att om så sker berörda myndigheter utövat sin kontroll och i så fall slagit larm
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker tvärtom att det är ganska tydligt att man kan tänka sig att ta in både 70+ och 80+ om man bedömer att de har rätt fysiska förutsättningar.
Jag tycker snarare att de låga siffrorna tyder på att man är extremt tuff i urvalet. De äldre räknas i normalfallet ut direkt, bara undantagsvis får de tillgång till avancerad vård.

Om så få av de som är 70+ anses vara fit for IVA, då undrar jag varför pensionsåldern nu pushas upp mot 70? Min slutsats är att när det ska jobbas och betalas skatt då anses Kalle vara pigg och duglig, men när Kalle bli sjuk då är han slut som människa och ska inte uppta samhällets resurser i onödan. Sverige har blivit ett riktigt mysigt land för de äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Våra grannländer Danmark, Norge och Finland har nu fått ner antalet döda nästan till ensiffriga antal per dag, medan Sverige fortfarande har två- eller tre-siffriga dödstal.

Nu är det väl ändå dags att visa fördelarna med "bondeoffret", dvs massdöden bland befolkningen. Senaste veckan dog ju nästan lika många som under Estonia-katastrofen eller i tsunami-katastrofen.

Någonstans borde det ju visa sig en ljusglimt: Skatteintäkterna minskade inte lika mycket som i grannländerna, produktionen kommer igång snabbare än i grannländerna, färre har blivit arbetslösa än i grannländerna, färre sjukhusanställda har smittats och dött...ja, bara något positivt. Kom igen! Något bra måste det ju ha fört med sig? Annars är det ju meningslöst dödande!

Hahahahahha ja du- hoppas du får ett svar förutom; "men vi mäter ju bäst, ingen dör egenkligen"
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
De allra flesta som dör ligger inte på IVA så man kan inte riktigt använda den uppgiften för att beräkna döda.

Jag menar själv att 400 i en backlog låter mycket, men även om det skulle vara sant så innebär det att vi är på en plats, precis som Tegnell säger.

Fast det beror också på över hur många dagar dessa 400 i backlog är fördelade över. Fördelat över 4 veckor är det inte så farligt mycket.

Men frågan är hur många som verkligen ligger i backloggen då
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dessutom begriper du inte att det tar ca 3 veckor att dö i Corona så du gör i princip alla fel man kan göra med din "beräkning". Du ska helt klart hålla dig ifrån sånt

Källa på att det tar i snitt tre veckor att dö av Corona i Sverige. Tack. Annars kan jag sluta svara på dina inlägg då du helt uppenbart inte är seriös. (Jag hörde senast Björn Olsen säga att det ligger på 8-9 dagar, på tv4 nyheterna.)
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Deras modell bygger sannolikt på att en viss procent av de sjuka blir så sjuka att de uppsöker sjukvård och hamnar på IVA. Om inte det antalet ökar kan man logiskt anta att inte det totala antalet smittade heller ökar...

Så du menar givet den relativt blygsamma ökningen på IVA så drar man slutsatsen att smittspridningen därav minskar? Vilket jag i sig kan köpa, men räknar man med triage där? Och visst att det dom senaste dagarna inte varit en stor ökning så har det inte direkt mattats av, missar jag något?
Citera
2020-04-16, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det där handlar väl om dom som får möjlighet till palliativ vård? Det behöver man inte åka till sjukhuset för att få.
Nej, det handlar om de som får vård på vanlig infektionsklinik. På sjukhus.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
”Vi hade förväntat oss en uppgång efter påskhelgen, den har vi inte sett. Det var någon slags topp innan påskhelgen och nu är det någon slags nedgång.” ~ Anders Tegnell på FHMs presskonferens 16 april 2020
Skönt, då kan jag snart besöka den lokala swingersklubben tillsammans med 10,000 tyska bögar...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag skulle gärna se att fhm s siffror som de presenterade typ 8 eller 9 april till höger om dina siffror, då skulle man få en uppfattning om hur mycket siffrorna ändrar sig i efterhand, och då uppskatta hur de senaste dagarnas siffror kommer att ändras i efterhand?
Tumregel som verkar funka rätt bra: Rapporterar de X antal fall en viss dag, och tjatar om sin jävla eftersläpning, så kommer siffran för den dagen att efter två veckor ha stabiliserats på ett värde i närheten av X.

Exempel: Den 8/4 presenterades 96 fall. Det sades att man skulle tänka på eftersläpning, osv, osv. Idag, efter 8 dagar, så har man med eftersläpning hittills hittat 97 döda som dog den 8/4. Kanske kommer det in några till, förmodligen inte särskilt många.

Någon kanske orkar undersöka den här modellen mer detaljerat, jag bara har känslan att den stämmer jävligt bra, men jag är ju såklart subjektiv. Om den stämmer så kunde Tegnell bespara oss allt jävla tjafs om eftersläpning och "rätt dödsdag" och göra som alla sajter på nätet, inklusive worldometers och c19, dvs helt enkelt anta att rapporterade fall = antal döda den dagen. Som alla i hela världen gör, utom Anders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Igår var det 90 som hade dött den 8/4 och idag är det 97 som dött den 8/4. Om vi nu går till Worldometers kurvor så ser vi att den 8/4 rapporterades 96 döda. Och den 8/4 sade väl Tegnell samma sak som han säger nu, dvs att "nej, det är inte 96 som dött idag, utan det handlar om en eftersläpning i rapporteringen, och dessa 96 är personer som avlidit de senaste dagarna".

Finns det fortfarande folk som inte fattar att om de rapporterar t.ex. 130 en dag, som de gjorde idag, så betyder det att ungefär 130 faktiskt dog just idag även om det hittills bara är 10 som rapporterats in med dödsdatumet 16/4. Bortåt två veckor framåt kommer ju siffran för idag, den 16/4, att fyllas på med fler och fler fall.

FHM berättar om det här med eftersläpning på ett sätt som är totalt vilseledande. De använder det för att tona ned siffrorna. "Nej, det är inte 130 som dött idag, för många som rapporterats in idag dog tidigare datum". Ja, okej, men så kommer det ju att vara i framtiden också! Dagens löjliga siffra på 10 stycken kommer ju mer eller mindre garanterat att skjuta i höjden framöver pga av just denna eftersläpning.

Jävla värdelösa PK som enbart har som syfte att tona ned och vagga in folk i tron på propagandan om att vi "plattar ut kurvan".

Man ser i dagens PK-graf att de fyllt på med några dödsfall den 3/4. Det är alltså upp till 13 dagar gamla fall som pytsas på i staplarna. Det betyder att siffran 97 för 8/4 fortfarande är högst preliminär och kan växa i 5 dagar till. Och dagens löjliga "10 döda" kommer att plussas på varenda dag i bortåt två veckor till. Detta gör ju de Tegnellska kurvorna helt värdelösa som underlag för lägesbestämning och snabba beslut. Hans presentationsteknik stödjer idén att vi skall sitta och vänta och vänta och vänta på att få den perfekta statistiken, där varenda dödsfall registrerats på exakt rätt datum, och sedan starta en utredning om vad vi borde ha gjort för att lösa coronakrisen.

Blä.

I stort håller jag med dig. Men det förutsätter att man har ett någorlunda förutsägbart cykliskt mönster att förlita sig på - veckocykeln. Påskveckan har dessvärre helt brutit mönstret och all statistik efter 8:e April är helt omöjlig att tolka...

FHM säger att vi ska ha bäst statistik i världen, men pga. Påsken är den antagligen sämst i världen. Enbart personer med total insyn kan dra några hyfsade slutsatser.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
I det fall IVA verkligen ÄR full, då är vi illa ute. Då kommer folk inom 1-2 veckor att dö som flugor och siffrorna sticker iväg.

Något säger mig att så blir det inte. Men i det fall det skulle vara så, ja, då kommer det bli riktigt illa.

Vi får se om ca. en vecka då.

Har god insyn i Östergötland som är hårt drabbat och IVA-platser verkar räcka för närvarande. Stockholm däremot kan nog bli ett problem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det kan vara värt för dig att läsa replikerna på "de 22s gäng" Sedan kan du fundera över cancerforskares och tandläkares kompetens på pandemier
Så infektionsforskare, infektionsepidemiologer, epidemiologer och professorer i virologi, medicinsk biovetenskap, folkhälsa och klinisk medicin osv är helt ovidkommande att ta hänsyn till under en pandemi?

Jag har lyssnat på en podd där det var en intervju med Björn Olsen, jag tycker han framstår som mer ödmjuk och mer vettig än vår nuvarande statsepidemiolog Anders Tegnell. Samma gäller Joacim Rocklöv, mycket mer allvarlig och vettig än Tegnell. Varför lyssnar FHM bara på en begränsad del av antalet forskare och experter i landet, jag tycker det är förfärligt.

Jag har läst artiklar som refererat till DN’s artiklar från forskarna, kan hålla med om att de tar i lite, men de ser iaf allvaret i situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in