2020-04-16, 15:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Grunden för flockimmunitet bör egentligen kopplas ihop med att ett virus vanligen försvagas för varje gång det muterar och att det muterar genom att spridas vidare från person till person i flera led.

Således får fler antikroppar om många smittas samtidigt som viruset försvagas i sig självt.
Man vet ju inte ännu om det här viruset beter sig som andra coronavirus, man tror det endast just för att det brukar vara så ungefär.

Känns lite som en chansning.
Finns väl inga tecken på att det är så med den så kallade muteringsprocessen vad gäller det här viruset.
Det kan ju bli tvärtom också. Viruset muterar och blir ännu " elakare"
Citera
Medlem
Jag förstår inte varför domedagsvurmarna ens bryr sig om att kolla på presskonferensen. Om några dagar (peppar, peppar) är vi inne i en tydligt nedåtgående trend (inte bara platå). Då kommer de att låta allt mer desperata och konspiratoriska i den här tråden.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej det var smittade Anders Tegnell räknade med skulle öka efter påsken.

Det innebär ju att om vi ska kunna göra någon analys överhuvudtaget så måste man veta hur många man testar. Än är det ju långt till de siffror Lena Hallengren nämnde förra veckan 200 000 i veckan. Hittills denna vecka i Stockholm har 4990 testats i Stockholm. I förra veckan stod totalen för dem de testat i Stockholm, då var det totalt 13 500 cirka. Så kanske 25 000 som vi testat i Stockholm. Hur kan han göra någon analys från detta? Det bor ju över 1 miljon människor i Stockholm.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/15-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Det är helt bisarrt, alltså jag förstår verkligen ingenting. Förväntat en uppgång när vi inte testar? Vad är logiken i det?
Citera
2020-04-16, 15:07
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här många har avlidit per dag fr.o.m 1 april till och med annandag påsk, enligt dagens siffror från FHM:

2020-04-01: 50
2020-04-02: 68
2020-04-03: 71
2020-04-04: 61
2020-04-05: 79
2020-04-06: 85
2020-04-07: 75
2020-04-08: 97
2020-04-09: 63
2020-04-10: 62
2020-04-11: 61
2020-04-12: 62
2020-04-13: 55

(källa)

Vi ser att onsdagen den 8 april är vi uppe i nästan 100 döda.

Påsken är inte komplett ännu, men siffrorna har ökat sen igår.

Jag skulle gärna se att fhm s siffror som de presenterade typ 8 eller 9 april till höger om dina siffror, då skulle man få en uppfattning om hur mycket siffrorna ändrar sig i efterhand, och då uppskatta hur de senaste dagarnas siffror kommer att ändras i efterhand?
Citera
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Igår var det 90 som hade dött den 8/4 och idag är det 97 som dött den 8/4. Om vi nu går till Worldometers kurvor så ser vi att den 8/4 rapporterades 96 döda. Och den 8/4 sade väl Tegnell samma sak som han säger nu, dvs att "nej, det är inte 96 som dött idag, utan det handlar om en eftersläpning i rapporteringen, och dessa 96 är personer som avlidit de senaste dagarna".

Finns det fortfarande folk som inte fattar att om de rapporterar t.ex. 130 en dag, som de gjorde idag, så betyder det att ungefär 130 faktiskt dog just idag även om det hittills bara är 10 som rapporterats in med dödsdatumet 16/4. Bortåt två veckor framåt kommer ju siffran för idag, den 16/4, att fyllas på med fler och fler fall.

FHM berättar om det här med eftersläpning på ett sätt som är totalt vilseledande. De använder det för att tona ned siffrorna. "Nej, det är inte 130 som dött idag, för många som rapporterats in idag dog tidigare datum". Ja, okej, men så kommer det ju att vara i framtiden också! Dagens löjliga siffra på 10 stycken kommer ju mer eller mindre garanterat att skjuta i höjden framöver pga av just denna eftersläpning.

Jävla värdelösa PK som enbart har som syfte att tona ned och vagga in folk i tron på propagandan om att vi "plattar ut kurvan".

Man ser i dagens PK-graf att de fyllt på med några dödsfall den 3/4. Det är alltså upp till 13 dagar gamla fall som pytsas på i staplarna. Det betyder att siffran 97 för 8/4 fortfarande är högst preliminär och kan växa i 5 dagar till. Och dagens löjliga "10 döda" kommer att plussas på varenda dag i bortåt två veckor till. Detta gör ju de Tegnellska kurvorna helt värdelösa som underlag för lägesbestämning och snabba beslut. Hans presentationsteknik stödjer idén att vi skall sitta och vänta och vänta och vänta på att få den perfekta statistiken, där varenda dödsfall registrerats på exakt rätt datum, och sedan starta en utredning om vad vi borde ha gjort för att lösa coronakrisen.

Blä.

Förnekarna vet ju om detta. Men dom tycker det är kul att röja runt i tråden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tegnell är ingen som jag alls bryr mig om som person, så dina barnsliga försök att kompromettera mig därvidlag faller bara tillbaka på dig.

Det som är fakta är att äldreboenden och kommunal verksamhet överhuvdtaget är så in i helvete uselt driven. Jag är inte det minsta förvånad att det sprids smitta där.
Det är i så fall fakta som Tegnell har att förhålla sig till när han ger rekommendationer om testning, skyddsutrustning, skolstängningar osv. Vad har vi för nytta av en statsepidemiolog som sitter och gör handlingsplaner utifrån en dröm om att äldrevården är optimal, om den inte är det?
Citera
2020-04-16, 15:08
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Imperial College studier och forskning visar på att cirka 1 miljon svenskar haft viruset.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

1330 döda. Dödlighet = 0.133%
Jag tror att dom överskattar antalet smittade. Men även om det faktiskt skulle stämma så innebär det att majoriteten av den där miljonen smittats nyligen. Så lägg till att minst hälften av dom inte hunnit bli så sjuka att dom dött än och att det dessutom är drygt en veckas fördröjning i dödstalen... och att det dessutom lär vara gott om mörkertal i dödsfallen så landar du på väldigt mycket högre dödlighet än 0,14%.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag säger inget om vad som bör göras vad gäller öppna/stänga osv... Det är en svår och allvarlig situation och inte på någotvis enkel.

... Men FHM ljuger för oss, vantolkar rapporter och dylikt. Därför kan jag omöjligt lita på dem, utan det blir till att lyssna på andra länders experter.

Kan bara hålla med dig om att man inte kan lite på något av vad FHM eller de andra myndigheterna säger om situationen i Sverige avseende COVID-19.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, där ser man ju tydligt att det inte är de äldsta som får vård. Många gånger får de inte ens syrgas.

Dom allra äldsta klarar sällan IVA. För dom flesta blir det ett onödigt lidande utan möjlighet till bättring.

Men man ser ju ändå att dom äldre som bedöms ha en chans att klara det ändå skrivs in, annars hade det varit 0 nya inlagda varje dag.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det är helt bisarrt, alltså jag förstår verkligen ingenting. Förväntat en uppgång när vi inte testar? Vad är logiken i det?

Nej Anders Tegnell har en svag förväntan på en nedgång beroende på dem de testat.
Citera
2020-04-16, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Äldreboenden är den del av vården där politikerna är närmast verkligheten. Det är dom som valt att strunta i säkerhet och skydd. I stockholms kommun är det en KD-politiker som är ytterst ansvarig
Tegnell ska ha kunskap om detta när han gör handlingsplaner och utfärdar riktlinjer. Om hans arbete inte baseras på fakta är det inget värt.
Citera
2020-04-16, 15:09
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Extra tydligt just nu att flockimmuniteten börjar visa sig i Stockholm. Antal fall går ned. Jag tippar på att minst 20% varit smittade i Stockholm och vi ser nu effekten av det, i form av immunitet hos folket.

Och det visar sig som en trend i nedåtgående nya fall.

Ja jag tippade på en spridning om 10%-20% i första vågen och om testerna man gjorde för ett par veckor sedan som visade på 2.5% smittade stämmer så börjar man närma sig det nu. 1/5 har jag uppsatt som datum då man kan förvänta sig full immunitet här i min mellansvenska region, med förutsättning att spridningen inte skulle gå i vågor av någon anledning och det skulle krävas full immunitet.

Allt det här är ju dock rena spekulationer och oavsett vem som gör antagandena så är det bara antaganden med extremt stor osäkerhet (och följaktligen ett stort risktagande från FHMs sida med medborgarnas liv som insats). Och om man skulle passera första vågen redan nu så kan man ju verkligen också fråga sig om det var värt att offra så många äldre i processen eller om man hade kunnat förlänga kurvan lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in