2020-04-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och där kom den.
Hur kan andra fastslå att fetma kan ha en roll i det hela? Vad har de för data som han inte har? Tar han inte del av dessa data?
Han har väl tidigare sagt liknande om saker resten av världen redan vetat om?

Det är väl för att ingen egentligen kan veta något i dagsläge. Det är för nytt och allt är osäkert och de kommer rapporter och forskning från alla håll, vissa mer seriösa än andra.
Det är väl först om ett eller två år man kan börja vara mer säker på vad som verkligen gäller/gällde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är klart att varje dödsfall är ett misslyckande, därför borde du varit nöjd där dödstalen sjönk så kraftigt under påsken?

Hur vet du att dom gjort det? Dom har reviderat 6:7:8 april flera gånger. 8:e april har dom t.ex. uppreviderat från 55 till 97 dödsfall, en upprevidering med 77%.

Vi kommer inte få de riktiga antal dödsfall förrän nästa helg. Eftersläpningen är enorm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Om man tittar på IVA fall på c19.se, och siffrorna är pålitliga, så ser man hur kurvan precis har peakat och börjar lugna sig.

Det innebär också att antalet döda långsamt (och i ett snitt om dagen) kommer öka lite i ungefär en vecka till, kanske upp till två (allra högst), för att sedan peaka det också. Sedan kommer även dödstalen att börja minska långsamt.

Återigen är detta baserat på att IVA siffrorna är sanna och att de stämmer.

Vad i helvete detta beror på kan jag inte förstå eftersom samhället är bra öppet än idag, men vi får ju se hur det hela utvecklas.

Jag tror definitivt inte på något nytt Italien eller Spanien här inom den närmsta tiden i alla fall.
De flesta dör inte iv sängen. Hemma eller äldreomsorgen.
Citera
2020-04-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Krävs ju att man testar alla som dör för att veta om de dött i Corona eller ej. I princip så borde större antal tester innebära färre missade döda. Sverige ligger inte i framkant när det gäller antalet tester så man kan anta att vårt mörkertal knappast är mindre.

I USA försöker ju "coronors" testa avlidna så långt det går men är begränsade av tillgången på tester.
Först när antal testkit är tillräckliga så vi kan testa alla avlidna så får vi bra data.

Och ändå är det så att antalet döda i form av överdödlighet stämmer väl överens med de registrerade dödsfallen i Covid i Sverige. Hur kan det komma sig?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det var en gnisslande kör som gnällde då att dödsfallen minsann inte stämde och vi hade mer att vänta. När de väl justeras in så att det stämmer, passar inte det kören heller. Otroligt. Damned if you do, damned if you don't.
Exakt !!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Min ytterst ovetenskapliga uppskattning är att FHM ligger med en "backlog" motsvarande ca 400 dödsfall till och med dagens datum. Den enda variabel jag använt för den uppskattningen är antal döda den 8 april som var 97.

Finner det osannolikt att det skulle minska dagarna direkt efter, dvs påskhelgen, med tanke på att antal nya smittfall snarare ökat än minskat.

Jag har däremot inte räknat med att det ska överstiga 97 särskilt mkt utan att vi ligger på "platån" så varje dag i påsk och fram till idag ligger också kring 100 döda. Då har vi ett eftersläp på ca 400 döda.

Skulle säga att 97 är ett avvikande högt värde, även om trenden fortsatt svagt uppåt så skulle 97 kunna vara den dödligaste dagen hittils. 80-90 döda per dag i snitt är nog ändå ganska rimligt, över 100 per dag tror jag inte vi snittar än, men det är inte helt orimligt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
I bjärt kontrast till Tegnell-spektaklet:

Region Stockholm om trycket på sjukvården: ”Håller på att bli värre”
Uppdaterad 14:39 Publicerad 14:25
Senaste dagarna har Folkhälsomyndigheten uttryckt en försiktig optimism eftersom det inte gått att skönja en brant stegring i smittspridningen av det nya coronaviruset i Sverige. Flest antal nya fall registreras fortfarande i Stockholm och i regionen finns inga tecken på att trycket på sjukvården är på väg att lätta, enligt Björn Eriksson.

– Nej, sjukvårdsbehovet är på väg att växa. Vi kan inte se någon lättnad. Det finns ingen anledning att se något annat än att det håller på att bli värre. Vi har fortfarande ett mycket högt tryck på intensivvården och det kommer att fortsätta, säger Björn Eriksson.
https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-om-trycket-pa-sjukvarden-haller-pa-att-bli-varre/

Nu brukar jag inte uttrycka mig så men jag ska nog stämma in i kören som vill se ett nackskott i gryningen på en viss herre i skrynkliga chinos.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Betänk då att ett flertal länder bygger sin statistik enbart på dödsfall som inträffat på sjukhus och räknar inte med de som dött på äldreboenden (bl.a Storbritannien och Spanien). Det rör sig troligtvis om tusentals fall som inte räknas med och ger givetvis en missvisande bild och gör det svårt att jämföra med länder som t.ex Sverige som tar med ALLA dödsfall orsakade av covid-19 i statistiken.

Alla som testas på äldreboende ja.

Utav de 4990 positivt provtagna är 1069 personer provtagna på Särskilt boende för äldre, SÄBO. Av totalt 313 SÄBO i länet är det 172 som har någon boende med positiv diagnos av covid-19.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/15-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Man kan ju efter dessa siffror förstå att de på SÄBO inte är testade alla som dött eller ligger och dör just nu.
Citera
2020-04-16, 14:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ok, men antal IVA fall då? Då är dessa siffror falska i så fall. Vilket inte skulle förvåna mig, men jag bara säger...

De allra flesta som dör ligger inte på IVA så man kan inte riktigt använda den uppgiften för att beräkna döda.

Jag menar själv att 400 i en backlog låter mycket, men även om det skulle vara sant så innebär det att vi är på en plats, precis som Tegnell säger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är klart att varje dödsfall är ett misslyckande, därför borde du varit nöjd där dödstalen sjönk så kraftigt under påsken?

Men nu var jag ju inte det. Det skrev jag ju klart och tydligt. Var det inte du som hojtade om ditt medlemsskap i mensa?

Lite läsförståelse hade varit på sin plats.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
vad menar du med att dom har kontroll över siffrorna om någon dör av Covid på vrinnevisjukhuset i Norrköping på vilket sätt menar du att FHM har kontroll över den uppgiften

De redovisar siffrorna. De har översikten. De avgör hur mörkertalet av dödsfallen ska beräknas på exempelvis äldreboenden, etc. Sedan, varför tror du siffrorna släpps först kl 2 på olika sidor just då FHM håller sin presskonferens.
Citera
Medlem
Hela narrativet i Sverige är att alla som är kritiska är SDare och nazister. Alla som inte blint följer ledaren Tegnell är nazister. Ironin är otroligt stor för alla som har en uns av historisk kunskap i kroppen eller bara sett en Hitler dokumentär på tv4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in