2020-04-16, 14:45
Medlem
shevitas avatar
Vansinnigt svar från Tegnell på frågan om han fortfarande tror på att 50% av Sveriges befolkning måste bli smittade för att uppnå flockimmunitet.

Han svara att "ja ungefär så många måste bli smittade men vår strategi är fortfarande att man ska stoppa spridningen" 😳 va?? Går emot sig själv

Sen det värsta följer, en följdfråga:

Hur många har ni kalkylerat fram kommer avlida av dessa 50% ?
Tegnell: det är något vi med flit valt att INTE beräkna fram då vårt mål är att hålla nere dödstalen

Va i helvete är det för jävla svar och hur fan kan han ens komma undan med det??!!
Vi vet ju att dödligheten ligger på över 10% i Sverige just nu.
Alltså kan vi mellan tummen och pekfingret säga att 500000 kommer att dö som följd av denna strategi??

Sveriges befolkning är 10 mille
Hans mål för flockimmunitet är 50% av detta, alltså 5 miljoner personer
10% dödlighet get ett utfall på 500 000 personer döda?!

Är det här han inte vinn säga öppet?
Han vet att det kommer skapa kaos därför undviker han att svara med en totalsiffra på antal döda.

Fyfan kan ingen av våra grannländer rädda oss från dessa massmördare! 😢
Citera
2020-04-16, 14:45
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Betänk då att ett flertal länder bygger sin statistik enbart på dödsfall som inträffat på sjukhus och räknar inte med de som dött på äldreboenden (bl.a Storbritannien och Spanien). Det rör sig troligtvis om tusentals fall som inte räknas med och ger givetvis en missvisande bild och gör det svårt att jämföra med länder som t.ex Sverige som tar med ALLA dödsfall orsakade av covid-19 i statistiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Lindström @mikaellindstro2
En av de hårdast drabbade regionerna, Sörmland, rapporter endast avlidna på sjukhus. Man har genomfört få tester. Ej skickat in prover i sentinelövervakningen. Fått skicka åtminstone 20 pat till andra regioner.
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Lindström @mikaellindstro2
Både FHM och region Sörmland anger antalet avlidna till 91. Dessar har skett på sjukhus enligt region Sörmland. Vi torde alltså ha ett mörkertal.

Andra regioner rapporterar på andra sätt. Östergötland inkluderar nu personer som avlidit utanför sjukhus också (med pos covid19).
https://twitter.com/mikaellindstro2/status/1250292914074185731
Så i Sverige till skillnad från andra länder rapporteras dödsfall som skett även utanför sjukhusen, förutom då när man helt enkelt struntar i att göra detta? (Inte helt oväntat ska sägas.)
Citera
2020-04-16, 14:46
Medlem
Haloumis avatar
Extra tydligt just nu att flockimmuniteten börjar visa sig i Stockholm. Antal fall går ned. Jag tippar på att minst 20% varit smittade i Stockholm och vi ser nu effekten av det, i form av immunitet hos folket.

Och det visar sig som en trend i nedåtgående nya fall.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vi vet ju inte ens vilket håll vi är på väg mot.

Extrapolerar vi trenden från innan påsken så är det helt åt helvete, man vill ju gärna ha lite lugnande fakta att luta sig mot, veta att det åtminstone lugnat ner sig. Men vi har bara mörker...

Ok, då kan jag säga så här. Jag har följt detta ganska noggrant nu. Och kan ge dig det lugnande "beskedet" att det inte kommer dra åt helvete uppåt bara sådär. Du kan vara lugn med det.

Inget historiskt i statistiken pekar på detta. Du kan lita på det här.

Tidigare prognoser, baserat på gammal data, har varit väldigt skräckinjagande, med siffror mer som i Italien.
Men vi har faktiskt, och märkligt nog, inte följt den kurvan här.

Jag vet inte vad det beror på, men möjligen att folk är mer försiktiga och mer noggranna med hygienen? Vad vet jag, men kurvan sticker inte som i Italien i alla fall.

Och det finns absolut ingenting som pekar på att det skulle göra det, i dagsläget. Tvärt om. Just nu pekar allt på att dödstalen sakta men säkert börjar stabilisera sig för att peaka om 1-2 veckor, och sedan sakta gå ner.
Citera
Bannlyst
Situationen i Sverige är en direkt följd av feminismen.
Världens mest feministiska landet.
Per automatik har kvinnor en stor makt och har med åren lyckats både ha inflytande på hur man ska tänka samt på politiken.
Svenska politiken är impregnerad av feminism. Precis som allt annat i detta land. Det finns inget land i världen med så många biologiska män som är feminister (sorgligt men sant).

Feminism rimmar med individualism. #intedintjej
Svenska tjejer är för det mesta feminister OCH ensamstående.
Svenska tjejer (och män) är de mest ensamma i världen. Familjekonceptet existerar inte i samma utsträckning som i andra länder. För de existerar bara de själva, individen. Medmänniskor har ett extremt litet värde.

Med det sagt, Sverige har som enda landet i världen starkt ointresse att säga upp sin vardag för att skydda sina medmänniskor.
När dessa medmänniskor råkar vara såna som man inte ens kan ta en latte eller knulla med, så är de ännu mindre värda.
Svensk feminism finns bakom strategin. Inte tänker de fan offra sig och stänga in sig nu när man går mot sommaren.
Inte fan tänker dem tvingas att inte gå och ta en latte på stureplan.
Inte fan tänker dem inte kunna gå och shoppa loss och festa och hitta nya knullkompisar.
Offra det goda livet för att rädda gamla som ändå ska dö? Det kan ni fett glömma.

Att man stödjer mer och mer en regering som agerar just efter deras behov är knappt överraskande. Skulle vara överraskande om det var tvärtom.
Om några andra VIP dör, helst av kvinnligt kön, kan det eventuellt skaka lite under marken för dem. Annars är det soligt ute och vi går och snacka lite skit på uteserveringen och planerar nästa hemmafest.

PS: Strategin har 0 att göra med försök att klara sig bättre än resten av världen. Utan enbart vad som passar bäst sitt ego.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det var en riktigt enfaldig sida
Varenda kotte med lite webkunskap ska helt plötsligt lansera egna sidor med egna grafer och staplar.

"Intressant" att alla ska aggregera data från olika källor, detta gör det helt omöjligt att värdera hur korrekt sidans data är.

Eller handlar det egentligen om att man tycker det är kul med öppna APIer och scrapers?

https://corona-virus.se/om-oss
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte vad du yrar om vad det gäller tänkande. Jag beskriver verkligheten i olika länders åtgärder som jag tycker Sverige borde ha valt. Du menar att folket på FHM inte visste att vi hade dålig beredskap och resurser även inom äldrevården? Dessutom går det ju så då en del påstod att det var en vanlig förkylning och inga masker behövs. Fria IVA-platser är en strategi som baseras på att hålla gamlingar borta, smidigt om man inte märker dödstalen. Vid en andra våg har vi erfarenhet och behandlingsmetoder om nu inte viruset muterar till något annat. Andra länder klarar sig bättre som väntar in mer information och under tiden håller dödstalen nere. Klart som korvspad för mig men alla får tolka ovärlden och data som ni vill naturligtvis.

Nu blandar du ihop saker i dinblinda beundran av politikers kompetens FHM har absolut inget ansvar för äldreomsorgen det är respektive kommuns ansvar. IVO är tillsynsmyndighet för detta.

Du har ingen som helst kunskap om vilka länder som klarat sig bra efetrsom pandemin är pågående och kommer att så vara under lång tid framöver. När röken lagt sig kan vi avgöra vad som fungerat bäst
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Beror väl på vad det är för folk som har konstaterats smittade. Småungar lär ju inte påverka dödstalen. PRO-klubbens medlemmar lär göra det.

De som testas är de som läggs in och har därför exakt samma slutresultat, hade vi som ex. sydkorea, tyskland och kanada testat brett och många så hade man kunnat titta på vilka som testats positivt och dragit slutsatser om dödstal efter det men som nu så får vi räkna procentuellt på de som är testade och inlagda och då spelar åldersspannet ingen roll då du har samma risk oavsett ålder när du är så dålig att du blir inlagd.

Förstå att skillnaden mellan ung frisk inlagd och gammal svag inlagd är tid till död, inget annat!

När allmänheten förstår detta så kommer det bli bättre för alla, först då kommer viljan att inte bli smittad bli så stor att vi kanske klarar av att begränsa den.

Om vi testar, spårar och isolerar de positiva kommer vi ha en sysselsättning med ett tydligt mål och en helt annan sammanhållning inom samhället, detta behövs nu och är en förutsättning för att få ett fungerande samhälle både nu under pandemin och även efter när bitarna ska sopas ihop och vi ska bygga upp något nytt.

Brett testande är nyckeln, både för förståelse hur det ser ut och för sammanhållningen, att som nu bara titta på föder ett samhälle ingen vill ha där de svagaste även framgent kommer offras på ekonomins och egoismens altare.
Citera
2020-04-16, 14:47
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du känner ingen som har eller har haft covid-19 va? Jag känner 4 bekräftade. Via vida bekantskapskretsen. Likaså känner jag 6 st som varit sjuka och självisolerat. De har inte fått testa sig.

DE SKULLE GÄRNA VILJA!!

https://youtu.be/_LG-so-8qwg

Jag har alltid sett CNN sprida skräck, men det här är nog första gången jag ser att de berättat något viktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
Betänk då att ett flertal länder bygger sin statistik enbart på dödsfall som inträffat på sjukhus och räknar inte med de som dött på äldreboenden (bl.a Storbritannien och Spanien). Det rör sig troligtvis om tusentals fall som inte räknas med och ger givetvis en missvisande bild och gör det svårt att jämföra med länder som t.ex Sverige som tar med ALLA dödsfall orsakade av covid-19 i statistiken.

No, they don’t. It’s scary seeing propaganda at work.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenka2000
Sanningen svider.

Med det lär inte hindra stollen som driver skräpet
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tror du ens på det själv har det finns 400 avlidna som inte har rapporterats in? Skåne har inte haft någon död på ett par dagar nu t ex.

Jag tror det är högt. Även om det skulle vara sant innebär det att vi ligger på platån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in