2020-04-16, 14:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
SVT uppmärksammade lögnen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professorn-om-att-dodsfall-missas-pa-aldreboenden-ger-en-missvisande-bild

Krävs ju att man testar alla som dör för att veta om de dött i Corona eller ej. I princip så borde större antal tester innebära färre missade döda. Sverige ligger inte i framkant när det gäller antalet tester så man kan anta att vårt mörkertal knappast är mindre.

I USA försöker ju "coronors" testa avlidna så långt det går men är begränsade av tillgången på tester.
Först när antal testkit är tillräckliga så vi kan testa alla avlidna så får vi bra data.
Citera
2020-04-16, 14:40
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Dagens slogan alá Tegnell, "Vi lever i olika tider"
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Om man tittar på IVA fall på c19.se, och siffrorna är pålitliga, så ser man hur kurvan precis har peakat och börjar lugna sig.

Det innebär också att antalet döda långsamt (och i ett snitt om dagen) kommer öka lite i ungefär en vecka till, kanske upp till två (allra högst), för att sedan peaka det också. Sedan kommer även dödstalen att börja minska långsamt.

Återigen är detta baserat på att IVA siffrorna är sanna och att de stämmer.

Vad i helvete detta beror på kan jag inte förstå eftersom samhället är bra öppet än idag, men vi får ju se hur det hela utvecklas.

Jag tror definitivt inte på något nytt Italien eller Spanien här inom den närmsta tiden i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så länge det är siffror från eftersläpning så är det ingen fara.

Vi vet ju inte ens vilket håll vi är på väg mot.

Extrapolerar vi trenden från innan påsken så är det helt åt helvete, man vill ju gärna ha lite lugnande fakta att luta sig mot, veta att det åtminstone lugnat ner sig. Men vi har bara mörker...
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, men jag tror trots det att det är rester från påsken.

Ifall det INTE är det, så har vi en enorm exponentiell ökning på 20-30% plötsligt, vilket skulle innebära att vi har hundratusentals döda inom bara några veckor och vi har många tusen döda om dagen bara om någon vecka eller så.

Så är det INTE. Det kan du lita på.

Min ytterst ovetenskapliga uppskattning är att FHM ligger med en "backlog" motsvarande ca 400 dödsfall till och med dagens datum. Den enda variabel jag använt för den uppskattningen är antal döda den 8 april som var 97.

Finner det osannolikt att det skulle minska dagarna direkt efter, dvs påskhelgen, med tanke på att antal nya smittfall snarare ökat än minskat.

Jag har däremot inte räknat med att det ska överstiga 97 särskilt mkt utan att vi ligger på "platån" så varje dag i påsk och fram till idag ligger också kring 100 döda. Då har vi ett eftersläp på ca 400 döda.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hurra vad bra det går för Sverige!

https://corona-virus.se/dodsfall

Det var en riktigt enfaldig sida
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Varje nytt dödsfall är ett misslyckande tror jag bestämt att jag skrev men det utelämnade du när du citerade. Så berätta varför jag ska vara "jäkligt nöjd".
Det är klart att varje dödsfall är ett misslyckande, därför borde du varit nöjd där dödstalen sjönk så kraftigt under påsken?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Yes. Hoppas såklart siffrorna ska ner. Tyvärr är det lite som talar för det eftersom Sverige satt in minst insatser i hela västvärlden.

Det finns mycket som talar för det, snarare, om man tittar på IVA statistiken, se mitt förra inlägg några inlägg upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nej. Men antar att de också har "astma", eller?

Spot on! Och precis i samma utsträckning som norbaggarna 😆
Citera
2020-04-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är där du går fel i ditt tänkande. De länder som infört karantänen har gjort det för att underlätta för sjukvården ingenting annat. Om karantänen fungerat så bör en mindre del av befolkningen blivit smittad
jämfört med Sverige. Det som inträffar när man släpper på karantänen är att många av de osmittade kommer att smittas. Det leder i bästa fall att skillnaderna mellan Sverige och de andra länderna över tid jämnas ut i sämsta fall leder det till en kraftig andra våg i karantänsländerna.

Sverige har under den här perioden haft ledig kapacitet på iva så ingen har behövt dö pga bristande plats på sjukhusen. Beträffande situationen på äldreboenden så är det inte främst pga av strategin utan främst pga av usel skötsel av äldreboenden. Den bristen har pågått under många år och ska knappast skylla på regeringen eller FHM. Det är kommunernas ansvar.

jag är inte lika djärv som du som vågar påstå vilka länder som kommit bäst ut om något år
Jag vet inte vad du yrar om vad det gäller tänkande. Jag beskriver verkligheten i olika länders åtgärder som jag tycker Sverige borde ha valt. Du menar att folket på FHM inte visste att vi hade dålig beredskap och resurser även inom äldrevården? Dessutom går det ju så då en del påstod att det var en vanlig förkylning och inga masker behövs. Fria IVA-platser är en strategi som baseras på att hålla gamlingar borta, smidigt om man inte märker dödstalen. Vid en andra våg har vi erfarenhet och behandlingsmetoder om nu inte viruset muterar till något annat. Andra länder klarar sig bättre som väntar in mer information och under tiden håller dödstalen nere. Klart som korvspad för mig men alla får tolka ovärlden och data som ni vill naturligtvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kollar man på Madrid som har 6 miljoner invånare så har 6877 dött. Sverige har långt kvar tills detta kommer plana ut

Ja, man kan hålla på att vrida och vända massor. Jag tror också det kommer gå åt helvete för Sverige. Konstigt vore det annars eftersom vi inte tar det på allvar.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Dagens slogan alá Tegnell, "Vi lever i olika tider"

Om du inte fattar vad han menar med det så är du fan illa ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in