2020-04-16, 14:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Någon som vet hur många de testat i hela landet?
Här kanske du kan få en uppfattning:

https://twitter.com/mikaellindstro2/status/1250292914074185731?s=20
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Antalet nya fall håller sig på samma nivåer det betyder ca 100 döda om dagen framöver i 3 veckors tid alltså 2000 döda ska adderas på de redan döda så om 3 veckor har vi mer än 3000 döda.

Stämmer rätt bra med vad FHM har som målsättning.
Man har en mild broms, dvs vill låta smittan gå fritt men sakta ner tempot till 600-1000 nya fall per dag, á 100-200 döda / dag, så sjukvården klarar hantera situationen (lägre om sjukvården hinner med, övre om de blir överbelastade)

Kommer resultera i ungefär samma nivå hela tiden framöver så länge folk fortsätter som nu, många många döda som totalsiffra och ett handikappat samhälle fram tills dess vaccin är ute och skyddar oss.

Altenativet hade varit stänga ner samhället totalt, ingen får gå ut på 2 mån (bestäm exakt start och exakt stop för karantänen), staten betalar alla löner, och sen hade vi varit fri att öppna samhället igen som det var tidigare utan konkurser, döda eller förlorade jobb. Vid behov får man göra om momentet.. paus-play-paus-play för att svälta ut smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mycket svårt att avgöra då siffrorna släpar så mycket samt varierat.

Kl 14 vet vi mer.

Flest antal döda på en dödsdag var i förrgår 77 st. Efter gårdagens uppdatering var det 90 st. (samma dödsdag - 8e april). Det ska t ex bli intressant att se om flest antal döda på en dödsdag, efter dagens rapportering, blir högre än 90 samt hur mycket högre.

Det ska även bli intressant att se om totalt nya döda som rapporteras idag bli mer eller mindre än 170 (gårdagens siffra samt flest antal hittills nya dödsfall som rapporterats på en dag).
Var ser man dessa siffror, dvs dödsdag?
Citera
2020-04-16, 14:28
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
jaha så nu förminskar han fetma som en riskfaktor, han säger att han inte vet och att man ska leta efter bättre data.
Detta säger dåren fastän rapporter från hela världen säger att feta människor utgör en väldigt stor andel av antalet avlidna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Tegnell tycker man är snabba i Sverige med registrering av dödsfall i covid-19?

Vet du hur det är i andra länder?
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Naturligtvis inte. Dock menar jag att flertalet experter står bakom hårdare restriktioner vilket står bakom hur ”alla andra” väljer att göra.

Det är det som är så svårt att förstå.
Miljoner med flugor kan inte ha fel. Bajs är gott.

Det är förstås en metod att bara lite på experter utan skaffa sig en egen förståelse eller åsikt. Om experterna sedan är oense så får de bråka om saken tills man får deras gemensam ståndpunkt. Men då är det ingen mening för dig att delta i debatten om du inte skaffar dig kunskap i frågan.

Det korrekta svaret på frågeställningen är förstås aldrig baserat på vilken ide som har flest anhängare innan debatten. Ingen av experterna skulle slänga sig med denna typ av argumentationsfel.

Som det ser ut så kommer flera länder att börja lätta på restriktionerna eftersom nedstängningen i sig blir fullständigt ohållbar.

Min personliga åsikt är att länder som lyckats bra med hanteringen har gjort det eftersom de testar flitigt. Inte för att de stänger ner skolor. Man ska förstås vara medveten om att jag också vill tro det så jag är mer benägen att göra det och kanske lurar mig själv. Svårt att veta säkert. Men så långt så har inte Sverige skenat på samma sätt som vissa andra länder som stängt ned betydligt mer Tex England.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Svenskar har blivit ett egendomligt folkslag. Vi är som den självgoda nörden i klassen med asperger som ingen förstår sig på. Precis så tänker omvärlden om oss. Vi lever i vår lilla vänster-bubbla och lallar på som ingenting har hänt. Viktigast för oss är allas lika värde och att vi värnar om demokratin.

Jag skäms.
Många anklagar oss tvärtom för att vara extremt höger i detta fall.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Det folk bedömmer deras prestation på är antalet dödsfall, även om de inte vill detta och helt förnekar att det är detta som ska mätas. Eftersom det är de som har översikten över siffrorna så finns det en intressekonflikt. Inte speciellt svårt att förstå.

Dom har inte kontroll över siffrorna. det är dom som rapporterar dödsfallen som har kontrollen. så det kommer att bli enkelt att kontrollera Men du undviker att besvara mina frågor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Vi verkar befinna oss på en platå. Handlar om kurvor.
Är vi på en platå, hur mycket mer testas då och har det kommit igång? Pratade Tegnell om kurvor idag som går nedåt? Jag bryr mig inte om dravlet FHM håller på med längre. Han inser väl aldrig att det alltid kommer att vara ett häng på den kurvan eftersom dom fyller på från tidigare dagar, eller så gör han det medvetet och ljuger. Kurvan häver sig dock som de flesta ser och frågan är hur länge.
Citera
2020-04-16, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Allt är bättre i Sverige, gräset är grönare och fåglarna kvittrar mer melodiskt jämfört med hela övriga världen.

Jo men verkligen sådan sorts fasad. Riktig TV-SHOP faktor över det hela och på köpet har "experter", FHM och staten mage att kritisera andra länder som gör betydligt bättre ifrån sig. Vilken arrogans!
Citera
2020-04-16, 14:29
Medlem
Så först nu ska de 'köra några modeller' för att få bättre prognoser?? Seriöst?
Citera
2020-04-16, 14:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ser ju kanon ut!
En fördel verkar ju vara om det dör fler per dag än som behöver IVA per dag. Då tar platserna aldrig slut, dessutom får många dö hemma och på äldreboendet. Situationen säkrad.
Och hur tror du att det är att dö hemma i sin ensamhet under panikartade former. Och det har ju stått om äldreboenden där personal vägrat gå in till den smittade personen.
Du är inte lite sjuk, du.
Är det där nåt du skulle kunna skylta med på din Facebooksida, eller skriva som en insändare undertecknad med ditt namn..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in