2020-04-16, 12:00
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
ATH är väl inte så illa pinkat.
Jag tittar bara på Stockholm BR (av den enkla anledningen att hela trådens existens - bostadsbubbla - varit centrerad exakt där), och det var aldrig speciellt nära ATH. Beroende på intervall kan det se närmare ut (vid 5-års intervall är vi på rejäl ATH nu), men vi har liksom inga relevanta intervall alls där Stockholm BR nådde tillbaka till ATH ens i SEK.

Om du tittar på andra områden behöver du vara nogrannare pga mindre urval.
2020-04-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag tittar bara på Stockholm BR (av den enkla anledningen att hela trådens existens - bostadsbubbla - varit centrerad exakt där), och det var aldrig speciellt nära ATH. Beroende på intervall kan det se närmare ut (vid 5-års intervall är vi på rejäl ATH nu), men vi har liksom inga relevanta intervall alls där Stockholm BR nådde tillbaka till ATH ens i SEK.

Om du tittar på andra områden behöver du vara nogrannare pga mindre urval.

Nu handlar inte tråden om dina preferenser utan om bostadsbubbla i Sverige, du får alltså komma ner lite på jorden och inte tro att allt kretsar kring dig. Men även i Stockholm ligger vi nära ATH, var lite glad över det istället för att vara så negativ
2020-04-16, 12:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nu handlar inte tråden om dina preferenser utan om bostadsbubbla i Sverige, du får alltså komma ner lite på jorden och inte tro att allt kretsar kring dig. Men även i Stockholm ligger vi nära ATH, var lite glad över det istället för att vara så negativ
Att sitta och vara glad eller ledsen andra intressanta känslor du relaterar till siffror passar inte alla. Stockholm BR ligger inte nära ATH, det ligger nära botten 2018. Detta är vad du kommer se i valuguards statistik men släpande, information du fick i första inlägget.

Även om vi fungerar olika förstår jag inte ditt drömmande. Dina "ledsna" känslor kommer du ju få hantera ändå.
2020-04-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ja. Den artikeln handlar om BNP. Inte inflation.

När pratade jag om inflation?
2020-04-16, 12:39
Medlem
Den kända kontraindikatorn Lars Wilderäng spår nu att Corona i förlängningen kommer att krascha bostadsmarknaden. Om så inte sker lovar han att kapitulera. Det är alltså en klockren indikation på att Corona inte kommer att påverka bostadsmarknaden speciellt mycket.

Men då Wilderäng i samma inlägg insett eller erkänner att han är kontraindikator så blir inte indikationen lika bergfast.
2020-04-16, 12:43
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När pratade jag om inflation?
Du skrev om förändring i pris i samma mening som förändring av BNP. Det ena har inte med det andra att göra och du blandar saker till synes slumpmässigt utan logik.
2020-04-16, 12:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Den kända kontraindikatorn Lars Wilderäng spår nu att Corona i förlängningen kommer att krascha bostadsmarknaden. Om så inte sker lovar han att kapitulera. Det är alltså en klockren indikation på att Corona inte kommer att påverka bostadsmarknaden speciellt mycket.

Men då Wilderäng i samma inlägg insett eller erkänner att han är kontraindikator så blir inte indikationen lika bergfast.
Du kan antagligen inte lite på att han lägger ner när han har fel heller.

Kommer antagligen komma med "Det skulle ha kraschat om bara inte..." Dha... Det var ju oväntat att man förhindrade en krasch.
2020-04-16, 12:46
Medlem
Citat:
Att sitta och vara glad eller ledsen andra intressanta känslor du relaterar till siffror passar inte alla. Stockholm BR ligger inte nära ATH, det ligger nära botten 2018. Detta är vad du kommer se i valuguards statistik men släpande, information du fick i första inlägget.

Även om vi fungerar olika förstår jag inte ditt drömmande. Dina "ledsna" känslor kommer du ju få hantera ändå.

Din negativa sinnesstämning får dig att se saker som inte finns, om du kollar på valuguard nu ser du att Sverige ligger på ATH och Stockholm nästan på ATH, mycket närmare ATH än botten 2018 för övrigt. Låt inte dina känslor påverka dina synintryck.
2020-04-16, 13:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Din negativa sinnesstämning får dig att se saker som inte finns, om du kollar på valuguard nu ser du att Sverige ligger på ATH och Stockholm nästan på ATH, mycket närmare ATH än botten 2018 för övrigt. Låt inte dina känslor påverka dina synintryck.
Perfekt, nu har du skapat en loop, så du kan stanna här.
Citat:
Är du självvalt dum i huvudet kommer du förbli dum i huvudet oavsett information du får. Jag vet alltså inte vad jag ska svara på detta.
2020-04-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du skrev om förändring i pris i samma mening som förändring av BNP. Det ena har inte med det andra att göra och du blandar saker till synes slumpmässigt utan logik.

Jag skrev som svar till liksom-FB, som hävdade att tumregeln är att priserna på bostäder i en kris faller 2x fallet i BNP, att regeringens senaste prognos är -4% i bnp iår vilket då skulle leda till -8% i bostadspriser.

Det hjälper i framtiden om du har koll på vad du kommenterar. Svarar mam på korta svar till andra skribenter utan att titta på sammanhanget blir allt bara pannkaka.
2020-04-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu

Ett tips från Wilderäng går ju nästan att banka som en kontraindikator som du säger..Nu reviderar jag min åsikt..
2020-04-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ett tips från Wilderäng går ju nästan att banka som en kontraindikator som du säger..Nu reviderar jag min åsikt..

Ja och om man ska försöka skapa optimala förutsättningar för en prisuppgång så bör det inkludera låga räntor och hög inflation men förstås givetvis också att potentiella köpare får behålla sina jobb.

Stimulansåtgärderna från staten ser ut att fixa både bestående låga räntor och hög inflation då riksbanken behöver trycka nya pengar till stimulanserna. Då är det bara den tredje punkten kvar, att inte alltför många av de potentiella köparna förlorar jobben. Detta kan bli en mix som får priserna att explodera uppåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in