2020-04-16, 13:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Var ironisk. Självklart har Sydkorea mkt bättre stats än Sverige. Deras hantering är precis så man ska göra. Testa aggressivt och isolera. Tyvärr måste man vara ett i land med resurser då och det är inte Sverige. Man måste ha handlingskraftiga och det har inte Sverige. Stefan gick ut kraftfullt igår mot fotbollsligorna som oansvariga trots att han själv tillåtit just detta.

Plus ett litet mått av medmänsklighet. Det handlar ju också att ta hand om dem som inte är jättesjuka och där presterar Tyskland och Sydkorea väl. Men Sverige är det mest cyniska landet som finns, total avsaknad av respekt för liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag såg ett påstående om att vi här i Stockholm har 90% minskad sociala kontakter. Det var en anmärkningsvärd siffra som fick mig att fråga om evidens för den samt så ville jag själv se vad jag kunde hitta.

Om skolor och förskolor är öppna så är det högst osannolikt att de sociala kontakterna har minskat här i stan med tanke på antalet barn, personal och föräldrar som träffas.

Tar man inte med det i en jämförelse med länder där skolorna är stängda så blir jämförelserna högst haltande.
Jag utgår ifrån mig själv och de jag känner i Stockholm. De flesta av oss går inte ut och äter, inte på gym, inte hem till andra, inte till jobbet, träffar inte anhöriga, ingen bio, inga badhus, inget lekland, inga evenemang. På stan och i butiker håller vi större avstånd till andra. Det är inga handskakningar eller annan onödig kroppskontakt. Överlag träffar vi mer sällan andra, även utomhus.

Jag skulle lätt tro att mina sociala kontaktytor med risk för virusspridning har minskat med 90%, även fast jag är ganska avslappnad med hela situationen.

Det är bara anekdotiskt, jag vet, men jag tror skillnaden mellan det här och det Tyskland gör är ganska liten, ur ett smittspridningsperspektiv.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och i Danmark ska man börja med plasmaförsök om 1 eller 2 veckor. Enligt artikeln pågår liknande verksamhet också i flera håll i Europa. Någon som hört om det händer något här i Sverige?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-04-15-nyt-dansk-corona-projekt-skudt-i-gang-kan-de-raske-redde-de-allersygeste

Jodå, på Karolinska:

https://nyheter.ki.se/forsok-inleds-att-ge-blodplasma-fran-tillfrisknade-covid-19-patienter
Citera
Medlem
ettanollans avatar

More than 140 seemingly recovered patients have retested positive for Covid-19, says South Korea
From CNN’s Jake Kwon in Seoul and Arman Azad with CNN Health
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Gravida kvinnor lägger på sig, så man kan bara spekulera. Oavsett bukomfång så är hanteringen alarmerande. Det går fort nu.

Fast dom flesta gravida kvinnor väger inte 165 kg om det nu stämmer.

Och jag har svårt att tro att hennes man gick ut i tidningar och sade att hon var överviktig baserat endast på graviditeten.
Citera
2020-04-16, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
NEJ, DU, såna här lögner får man inte säga på Flashback oemotsagd!

INGET ANNAT LAND kör med det hemmakokta begreppet "flockimmunitet". Detta pga att covid-19 inte GER NÅGON immunitet!

Det är ett NYTT virus som ingen haft förut och som muterar hela tiden! Ergo, ingen immunitet. Allt krut bör läggas på att få fram ett vaccin, ett bra vaccin. Det är det enda hoppet vi har.

Ps källor till ovanstående finns i tråden, bara att använda den förnämliga sökfunktionen ->

Idiot. Om man inte blir immun av att ha covid, blir du det inte av vaccin. Du har uppenbarligen inte fattat någonting.
Citera
Medlem
aina08s avatar
När skidtävlingen i finländska Vuokatti ställdes in för att stoppa spridningen av coronaviruset arrangerade åkarna en fest istället.
Nu är världscupmeriterade Leena Nurmi och talangen Anni Alakoski två av finländarna som smittats och Kajanaland ett av de mest utsatta områdena i hela landet.
– Innan den kvällen hade vi inte någon diagnostiserad, säger överläkaren Olli-Pekka Koukkari till Iltalehti.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mR942q/skidakarnas-fest-kallan-till-spridningen

Va kan då inte Melodifestivalen och Vasaloppet gjort i Sverige...
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Endast 7 nya på IVA på ett dygn, men den takten är det ju väldigt hanterbart?
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Gravida kvinnor lägger på sig, så man kan bara spekulera. Oavsett bukomfång så är hanteringen alarmerande. Det går fort nu.
Att man under en relativt kort period lägger på sig kilon påverkar knappast kroppens organ på samma sätt som om du vart kraftigt överviktig i många många år.

Om det skulle stämma att hon var 160kg+ är det knappast att hon gravid som var den faktor som vägde tyngst när coronan stängde ner hennes inre organ. Det finns studier från kina där gravida vart smittade och fött barn utan komplikationer till och med. Det var typ 1 på 70 där barnet blev drabbat men ingen större inverkan på kvinnorna.
Citera
2020-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
När skidtävlingen i finländska Vuokatti ställdes in för att stoppa spridningen av coronaviruset arrangerade åkarna en fest istället.
Nu är världscupmeriterade Leena Nurmi och talangen Anni Alakoski två av finländarna som smittats och Kajanaland ett av de mest utsatta områdena i hela landet.
– Innan den kvällen hade vi inte någon diagnostiserad, säger överläkaren Olli-Pekka Koukkari till Iltalehti.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mR942q/skidakarnas-fest-kallan-till-spridningen

Va kan då inte Melodifestivalen och Vasaloppet gjort i Sverige...

Att melodifestival-finalen inte ställdes är något av det sjukaste som har hänt i Sverige. Folkmord är vad det är.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Och där krävs så klart bra virologisk kunskap av den art som FHM brister på, t.ex mht om det smittade via aerosoler, uger osv., samt hur man skyddar sig. Epidemiologi informeras i hög grad av andra domäner. Och sen är epidemiologiska modeller inte överkurs för läkare. Jag har själv läst en del epidemiologi och vet att en stor del av de saker som går in i epidemiologisk forskning är rön och metoder från andra vetenskaper, till och med historia, fysik, och kemi.

Jag får intrycket av att du tror att FHM är några stofiler som sitter på kammaren och hittar på saker på egen hand. Så är det självfallet inte. FHM och deras motsvarigheter i ett stort antal länder har självfallet kontakter med varandra. Dom har naturligtvis järnkoll på den forskning som är relevant för dom.

De "22s gäng" besitter såvitt jag ser ingen större kunskap på pandemibekämpning. Cancerforskare och tandläkare är naturligtvis duktiga på sitt men kan ingenting om pandemibekämpning i vart fall inte baserat på sin forskning eller yrkesverksamhet. Men precis som du beskriver så krävs det i den nuvarande situationen en betydligt bredare kompetens än rent medicinskt. Det hoppas jag kommer att återspegla sig i urvalet till den rådgivande gruppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Plus ett litet mått av medmänsklighet. Det handlar ju också att ta hand om dem som inte är jättesjuka och där presterar Tyskland och Sydkorea väl. Men Sverige är det mest cyniska landet som finns, total avsaknad av respekt för liv.

En död är en tragedi. En miljon är statistik.

Väldigt otäckt att se hur lättvindigt vänstern bollar med andras liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in