Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Jag såg ett påstående om att vi här i Stockholm har 90% minskad sociala kontakter. Det var en anmärkningsvärd siffra som fick mig att fråga om evidens för den samt så ville jag själv se vad jag kunde hitta.
Om skolor och förskolor är öppna så är det högst osannolikt att de sociala kontakterna har minskat här i stan med tanke på antalet barn, personal och föräldrar som träffas.
Tar man inte med det i en jämförelse med länder där skolorna är stängda så blir jämförelserna högst haltande.
Jag utgår ifrån mig själv och de jag känner i Stockholm. De flesta av oss går inte ut och äter, inte på gym, inte hem till andra, inte till jobbet, träffar inte anhöriga, ingen bio, inga badhus, inget lekland, inga evenemang. På stan och i butiker håller vi större avstånd till andra. Det är inga handskakningar eller annan onödig kroppskontakt. Överlag träffar vi mer sällan andra, även utomhus.
Jag skulle lätt tro att mina sociala kontaktytor med risk för virusspridning har minskat med 90%, även fast jag är ganska avslappnad med hela situationen.
Det är bara anekdotiskt, jag vet, men jag tror skillnaden mellan det här och det Tyskland gör är ganska liten, ur ett smittspridningsperspektiv.