När man skummar igenom tråden är det lätt att få intrycket av att där finns ett flertal personer härinne som hoppas på höga siffror avseende smittade och avlidna på dagens presskonferens.
Fler som håller med?
Hela tråden är i princip ett dårhus. Ja dom vill att människor ska dö i stora volymer för att därmed få rätt.
Vridna människor som nu skriker efter att politiker ska bestämma mer över deras vardag. De argumenterar precis som batikhäxorna gällande ensamkommande och verkar inte inse hur patetiska de är.
Man skulle kunna sätta ett AI på att tråla den här tråden efter patenterade regimtroll. Ord ni verkar särskilt förtjusta i "om något år", "slutresultat". Återkommer jämt. Det finns inget resultat att vänta på, facit är nu, fattar ni inte det? För många har redan dött. Era argument är helt hjärndöda. Och hjärtlösa.
Om canada har si och så många färre döda än här är det skandalöst. Fruktansvärda nyheter i sig som inte går att bortförklara bort på något enda sätt.
För din del vore nog AI användbart då du inte ger intryck av att själv besitta någon högre I
Att vi skulle låta oss styras av panikslagna stollar som gör meningslösa jämförelser bara för att dom har tillgång till några siffror som dom inte begriper eller kan tolka vore direkt livsfarligt. Det har inte dörr för många för någon månad sedan skrev jag att jag trodde att vi till slut skulle landa på ungefär 5 000 döda dvs ungefär dubbelt så många som under en svår säsongsinfluensa det tror jag fortfarande .
Jag tror också att de flesta kommer att landa på ungefär samma slutresultat. Detta eftersom de åtgärder som vidtagits inte handlat om att sänka dödstalen utan om att ge sjukvården i respektive land möjlighet att hänga med
Därför har inte IVA platserna tagit slut än för det hade dom gjort för länge sen om de äldre hade fått vård för corona men de testas inte och lämnas för att dö. Därför säger Adolf Tegnell att sjukvården hänger med men det gör den egentligen inte.
Förjävligt rent ut sagt.
Man gick ut med att man skulle skydda de äldre. Man gjorde ingenting och svek dem fullständigt och låter dem nu kvävas till döds på sina boenden.
Fyfan säger jag bara.
Men det är väl kanske en del av planen? Ersätt de äldre med utlandsfödda så kanske socialdemokraterna är en majoritet efter nästa val också. Heja Stefan!
Kan inte länka just nu men NSD, Norrländska Socialdemokraten, kommer med ganska sensationella uppgifter nu idag 2020-04-16.
Militär-OS hölls i Wuhan 18-27 oktober 2019. Ett flertal militärer från bl.a Boden deltog. När de kom tillbaks fick många av dem svåra luftvägsproblem som ingen riktigt förstod sig på. Alla tillfrisknade visserligen men även familjerna drabbades.
Så där har kommunister, fascister och diktatorer ”argumenterat” i alla tider.
Det är i kristider vårt öppna, fria samhälle måste leva upp till bevis.
Är det inte ofta tvärt om genom historien att de du räknar upp lämnar över "problemet" till andra under dom och sen blir hyllade av folket för att ha löst "problemet"?
De andra vrider sedan på gaskranen, skjuter oliktänkande, kastar dom i fängelse, startar krig eller som i vårt fall låter sjuka och gamla dö i onödan för att hjulen ska rulla på och skatt flöda in. Gör folket likgiltiga, slöa med en falsk känsla av trygghet och underhåll det (gärna med mycket arbete) så är mycket vunnet om man inte själv direkt kan pekas ut som orsakaken till andras lidanden (det finns ju alltid någon annan att skylla på). Det här kan vara början på din kommunism eller facism som du fruktar då många i folket måste försvara sin tanke och sitt handlande i kris och acceptera ett hårdare samhälle där bara egen bekvämlighet, makt och pengar är viktiga. Hur som helst är det ingen ursprunglig socialdemokratisk politik vi pratar om här. Inte ens ett råkapitalistisk land som USA gör på samma vis. Du kallar det för frihet med alla tusentals lagar och regler vi omger oss med dagligen. Jag har inget emot lagar och regler men en del märkliga har avlats fram på senare år i aktoritär anda.
Absolut! Det är många som skulle bli djupt besvikna om det börjar gå åt rätt håll. Det stämmer inte in i deras depressiva världsbild.
Samtidigt som vi har regimkramare som viftar bort dödstalen med att runka till Tengeles "kurva". Du vet, det döljer sig ett ansvar bakom dessa siffror?
Får en klump i magen när jag löser om den här vältränade idrottsmannen utan underliggande sjukdomar. Betyder att vem som helst kan råka riktigt illa ut.
han nämner att han aldrig varit i så bra form som innan han blev sjuk,där kan kanske en förklaring ligga, det är möjligt att han var på gränsen till övertränad ,det är oftast då man blir sjuk, vet det själv av egen erfarenhet , dom gånger man känt sig i otrolig bra form har jag blivit sjuk kort där efter , slår aldrig fel tyvärr.
Kan inte länka just nu men NSD, Norrländska Socialdemokraten, kommer med ganska sensationella uppgifter nu idag 2020-04-16.
Militär-OS hölls i Wuhan 18-27 oktober 2019. Ett flertal militärer från bl.a Boden deltog. När de kom tillbaks fick många av dem svåra luftvägsproblem som ingen riktigt förstod sig på. Alla tillfrisknade visserligen men även familjerna drabbades.
Viruset har kanske funnits länge i Wuhan?
Fanns uppgifter om det redan igår i tråden. Förmodligen har de hämtat uppgifter från den här tråden.
Hej! Efter att ha följt diskussionen skulle jag vilja berätta lite om hur majoriteten av nordmännen upplever denna situation
i vårt hemland, samtidigt kommer jag också att förklara lite om hur vi upplever situationen i sverige. Først vil jag säga at vi inte ser på detta som någon tävling om vem som väljer den bästa strategin eftersom situationen är mycket allvarlig. Naturligtvis hoppas att vi tillsammans hittar ett slutresultat.
Norge och Sverige är i princip länder med en liknande kultur men nu kan vi se en tydlig skillnad och det är just det som skapar stora reaktioner i Norge.
När norska myndigheter beslutade att stänga av stora delar av samhället förklarade den statliga epidemiologen i sverige att vi gjorde detta för att visa politisk styrka eller makt, men det är fel. Norska myndigheter stängde av delar av samhället eftersom hälsomyndigheterna gav tydliga indikationer om att läkare och forskare inte hade tillräckligt med kunskap om hur covid-19 kunde utvecklas över tid. Forskare hade ingen kunskap om människor kunde bli immun mot COVID-19, och de ansåg samtidigt at det var en stor risk att gå för en flockimmunitetsstrategi eftersom vården inte hade kapacitet att hantera en brant stigning av de sjuka.
Återigen vill jag påpeka att vi ännu inte vet vilka åtgärder som fungerar bäst, men det som skapar reaktioner i Norge är den enorma skillnaden, och hur annorlunda vi agerar under en kris. Syftet med att införa strikta restriktioner i Norge var inte för att straffa de som inte lyckades följa lagen, men för att förena samhället mot ett gemensamt mål. Nordmän är inte felfria eftersom vi också har incidenter där folket inte följer lagen, men den stora majoriteten står tillsammans, vilket gör det mycket svårt för dem som försöker bryta corona-lagen, Och just här menar jag att de norska myndigheterna har lyckats.
När vi i Norge tog hänsyn till begränsningarna genom att hålla oss borta från stora folkmassor, kunde vi samtidigt se att det svenska samhället fungerade som om ingenting hade hänt. Folk organiserade fester, samlades på afterski, shoppade i stocholms gator och besökte åldershem. Det som har diskuterats i Norge är de oklara meddelanden som har kommit från statliga epidemiolog och myndigheterna i Sverige. De svenska myndigheternas strategi var att skydda de mest utsatta, äldre och sjuka men många i Norge undrade ganska tidigt hur detta var möjligt att genomföra utan att vidta strikta åtgärder i samhället.
Mycket bra inlägg, mycket av tankarna kan också jag som finländare skriva under. Kanske speciellt detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Petter7777
Syftet med att införa strikta restriktioner i Norge var inte för att straffa de som inte lyckades följa lagen*, men för att förena samhället mot ett gemensamt mål.
Det är just avsaknaden av detta som så förvånar i Sverige. Vad händer med ett samhälle där sjuka, svaga och de som har otur bara offras för "ekonomin"? (Vilket i sig dessutom är ett totalt skenargument, eftersom resten av världen stannat upp, Sveriges ekonomi överlever knappast av att uteserveringarna hålls öppna.)
Och hur kan man gå ut med olika rekommendationer (tänker främst på vård och omsorg, men också allmänna råd till gemene man), om man sedan inte hjälper folk att leva upp till dessa? Ser till att det finns skyddsutrustning, om än basal, ser till att det finns handsprit, ser till att folk i riskgrupper får hjälp med uppköp, osv.
Utifrån ser det ut som om Sverige övergivit medborgarna. Allt är nog bra, deltag bara i det stora coronalotteriet, just ditt liv är inte viktigt.
*Nu har vi ju i Finland haft mycket lättare restriktioner än i Norge, så de har varit enkla att följa. Det är väl bara i fråga om avskärmningen av landskapet Nyland (som hävdes igår) som det skrivits ut böter åt folk. Några få ungdomsfester som polisen fått skingra har det väl också varit.