2020-04-16, 11:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Mycket tyder väl på att vi nått peaken nu och kanske t o m är förbi den?
Var? i sverige? Vad baserar du detta på? Vad är syftet med ditt inlägg? Vad tillför du till diskussionen tycker du?
Citera
2020-04-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter7777
Hej! Efter att ha följt diskussionen skulle jag vilja berätta lite om hur majoriteten av nordmännen upplever denna situation i vårt hemland, samtidigt kommer jag också att förklara lite om hur vi upplever situationen i sverige. Først vil jag säga at vi inte ser på detta som någon tävling om vem som väljer den bästa strategin eftersom situationen är mycket allvarlig. Naturligtvis hoppas att vi tillsammans hittar ett slutresultat.

Norge och Sverige är i princip länder med en liknande kultur men nu kan vi se en tydlig skillnad och det är just det som skapar stora reaktioner i Norge.

När norska myndigheter beslutade att stänga av stora delar av samhället förklarade den statliga epidemiologen i sverige att vi gjorde detta för att visa politisk styrka eller makt, men det är fel. Norska myndigheter stängde av delar av samhället eftersom hälsomyndigheterna gav tydliga indikationer om att läkare och forskare inte hade tillräckligt med kunskap om hur covid-19 kunde utvecklas över tid. Forskare hade ingen kunskap om människor kunde bli immun mot COVID-19, och de ansåg samtidigt at det var en stor risk att gå för en flockimmunitetsstrategi eftersom vården inte hade kapacitet att hantera en brant stigning av de sjuka.

Återigen vill jag påpeka att vi ännu inte vet vilka åtgärder som fungerar bäst, men det som skapar reaktioner i Norge är den enorma skillnaden, och hur annorlunda vi agerar under en kris. Syftet med att införa strikta restriktioner i Norge var inte för att straffa de som inte lyckades följa lagen, men för att förena samhället mot ett gemensamt mål. Nordmän är inte felfria eftersom vi också har incidenter där folket inte följer lagen, men den stora majoriteten står tillsammans, vilket gör det mycket svårt för dem som försöker bryta corona-lagen, Och just här menar jag att de norska myndigheterna har lyckats.

När vi i Norge tog hänsyn till begränsningarna genom att hålla oss borta från stora folkmassor, kunde vi samtidigt se att det svenska samhället fungerade som om ingenting hade hänt. Folk organiserade fester, samlades på afterski, shoppade i stocholms gator och besökte åldershem. Det som har diskuterats i Norge är de oklara meddelanden som har kommit från statliga epidemiolog och myndigheterna i Sverige. De svenska myndigheternas strategi var att skydda de mest utsatta, äldre och sjuka men många i Norge undrade ganska tidigt hur detta var möjligt att genomföra utan att vidta strikta åtgärder i samhället.
Halleluja helt rätt.
Det viktigaste hade varit strikta regler kring ålderdomshem för de anställda och besöken.
Sverige har misslyckats med allt, ingen forskare kan säga att flockimmunitet fungerar ingen vet. Coronasmittade blir smittade igen och igen.
Citera
2020-04-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag beklagar, men under en pandemi händer det att folk dör och att det finns en viss begränsning i resurserna. De som inte klarar av att acceptera det vill ta till vansinnesåtgärder i hopp om att rädda liv, men folk dör ändå.

That’s some weird mental gymnastics to explain being okay with 90,000 more dead people. There are genocides with less. Saddam was hung for 50,000.
Citera
2020-04-16, 11:23
Medlem
milofos avatar
Citat:
Du tänker fel. Borde inte fler ha dött enligt den sortering du pratar om? Eller menar du att den räddat liv? Tänk efter nu.

Nej...

Citat:
Tidigt på lördagsmorgonen fick Catharina ett samtal från äldreboendet utanför Stockholm om att hennes mamma hade blivit dålig.

– Hon hade börjat kräkas och hade hög sänka, lågt blodtryck och feber, säger Catharina Alinder.

– Jag åkte dit så fort jag kunde. Jag kom dit och märkte att hon låg där utan syrgas och kunde knappt andas.

Catharina Alinder berättar att hon direkt ifrågasatte varför hennes mamma inte fick åka till sjukhus, men säger att hon fick svaret att ”det gör man inte nuförtiden, vi kan inte göra någonting”.

– De sa att ”vi skickar inte in din mamma till sjukhuset hon är för gammal”.

Både personal och Catharina själv kontaktade sjukvården för att få till stånd ett coronavirustest, men fick höra att det inte fanns tid förrän på söndagen, eller kanske måndagen.

På söndagsmorgonen dog Eva Alinder, med döttrarna vid sin sida.

– Jag höll henne i handen när hon gick bort, säger Catharina och tillägger:

– De lät mamma ligga i så många timmar utan syrgas, och plågas ihjäl, utan att komma in på sjukhus. Hon jobbade hela sitt liv, och betalade skatt, och det här var tacken.

[...]

– De hann inte testa mamma innan hon dog, och de testar inte döda personer, säger Catharina Alinder och tillägger:

– Jag menar på att det måste finnas ett stort mörkertal av personer som dör på äldreboenden men som inte blivit testade. Mamma finns ju inte med statistiken. Hon är säkert inte ensam.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallaans-sorg-mamman-dog-i-misstankt-corona/
Citera
2020-04-16, 11:24
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Klart det finns visselblåsare! Så strikt kontrollerade är inte svenskar överhuvudtaget. Vi får väldigt mycket utrymme både på internet och i verkliga livet att säga precis vad vi vill. Men om personer hänger i "vi älskar Anders Tegnell" så kan det inte förväntas att uttryck som "Dr Tengele" får vara kvar i kommentarsfältet. Att bekräfta extremt låg dödlighet är inte särskilt kontroversiellt överhuvudtaget.

Som sagt, jag har sett flertal studier att dödligheten är runt 0.6%
Citera
Medlem
Citat:
Du är emotionell och överdriver. 98 % av befolkningen har gjort ändringar i sitt liv. Vi är väl inte förslappade som du säger om vi följer rekommendationer utan att hotas av straff. Det är precis tvärtom. Är du själv en sån där person som måste känna piskan över dig för att följa en rekommendation, ja då är det bara att beklaga. Du är då för sorglig.

Källa på att 98% av befolkningen har gjort ändringar på sina liv tack. Är väldigt nyfiken på hur man har lyckats mäta det.

Nej jag följer allt regeringen säger och även lite till eftersom jag inte tycker att regeringens restriktioner är tillräckliga. Sen vet jag andra som behöver betydligt hårdare restriktioner för att poletten ska trilla ner. Sverige är alldeles för mjäkiga.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Varför förneka?Vad vinner Du på det?
Vaddå förneka? Visa mig en länk som säger det du påstår. Det är inte Fonus, säger jag. Har du blandat ihop eller har du rökt på???
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är fantastiskt. Propagandan är mästerlig det verkar som om tredje statsmakten också spelar med eller så har man bara tröttnat på sin uppgift att granska makten.

Flashbackdebattör: "Propagandan är mästerlig"

TV 4: Hold my beer.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/retorikern-om-tegnells-vändning-från-ifrågasatt-till-hyllad-”han-är-genuin”/vi-BB12HB6n?MSCC=1587028364&ocid=spartanntp
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag hoppas i vart fall att ingen av "de 22" ingår i gruppen då de saknar kompetens som till för något.
Möjligen kan tandläkare ingå

Fredrik Elgh (tror han var med) hade jag dock gärna sett vara med i gruppen. Har gett ett helt klart kompetent intryck till skillnad från de andra på den listan.
Citera
2020-04-16, 11:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det gör jag det är du som tycker att alla andra ska göra som dig

Nej jag vill skydda våra medmänniskor. Jag vill inte gå runt med munskydd.
Citera
2020-04-16, 11:26
Medlem
Citat:
För mig är det uppenbart struntprat och dravel när du gör dina hobbyanalyser. Det som till sist kommer att gälla är slutresultatet som vi har om något år. Hur situationen ser ut 26 april är helt ointressant
Å fan..så vi ska inte mäta och kolla nånting intill allt är över om några år.
Fin strategi.
Citera
2020-04-16, 11:26
Avstängd
Citat:
För mig är det uppenbart struntprat och dravel när du gör dina hobbyanalyser. Det som till sist kommer att gälla är slutresultatet som vi har om något år. Hur situationen ser ut 26 april är helt ointressant

Man skulle kunna sätta ett AI på att tråla den här tråden efter patenterade regimtroll. Ord ni verkar särskilt förtjusta i "om något år", "slutresultat". Återkommer jämt. Det finns inget resultat att vänta på, facit är nu, fattar ni inte det? För många har redan dött. Era argument är helt hjärndöda. Och hjärtlösa.

Om canada har si och så många färre döda än här är det skandalöst. Fruktansvärda nyheter i sig som inte går att bortförklara bort på något enda sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in