2020-04-16, 09:49
Medlem
Avslöjas expertgruppen kl 14 idag?
Citera
2020-04-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I USA så ville dom införa speciella regler för de som inte vaccinerar barnen. Dvs att dessa barn inte ska få gå i samma skolor och det gäller även i idrottssammanhang. Dvs kanske inte får spela i vissa lag osv. Vet dock inte om lagen gick igenom

Jag är inte en anhängare av ett sådant system. Som sagt ska barn inte straffas för att deras föräldrar är oförmögna att tänka på deras bästa.

Sen spelar det ju ingen roll att de icke vaccinerade barnen skulle gå i olika skolor. Smittan kan spridas i samhället ändå.
Citera
2020-04-16, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Den svenska solidariteten. Italienarna har varit här i omgångar för att släcka skogsbränder. Har Sverige hjälpt Italien nu? Eller går all energi åt att hålla ISIS-kvinnor och baaaarn under armarna?

Norrmännen som inte ens är med i EU släcker virusbränder i Italien.

EU Humanitarian Aid
Flag of European Union
@eu_echo
This team of doctors and nurses from Norway has been working in full force in Italy for the past week
Clapping hands sign

Deployed via the EU, they are helping their Italian colleagues in the Bolognini hospital close to Bergamo.

https://twitter.com/eu_echo/status/1250436788058877955

Fast i ärlighetens namn så har ju Norge inte samma tryck på sin vård för tillfället som Sverige har. Sverige kan ju naturligtvis inte avvara resurser som dom behöver själva i nuläget. Det är lika korkat som alla stora bistånd som vi slänger ut årligen som vi inte har råd med.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Roliga är att det inte är Chloroquine som trump har pratat om... Men du är väl totalt bias som söker allt för att svartmåla honom.. Sheep

Du menar detta? När Trump sa att den inte skulle döda någon?

https://youtu.be/3GuNbGC2D_8
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAzaka
https://twitter.com/jonnaekman/status/1250153332544503809

Menar du verkligen att Folkhälsomyndigheten sitter och hittar på siffror? Det är en ganska allvarlig anklagelse. Så långt vill jag inte sträcka mig, jag nöjer mig med att det är en eftersläpning i siffrorna som de medvetet tolkar som att kurvan håller på att plana ut, fast det inte är sant.
Citera
2020-04-16, 09:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja nu märker man att Stockholmarnas nonchalans börjar ge effekt.

Adam Alsing dog i går.
2 vänner från mitt kontor ligger på IVA, 45 och 52 år, friska starka

Vi får se hur många medelålders som dör.
Underligt sätt att resonera. Hur kan ett dödsfall och två sjuka skyllas på nonchalans när jag kan garantera att det finns minst en avliden och två på sjukhus även i länder med betydligt striktare lockdown?

Varför saknar alarmister förmåga till logiskt tänkande? Vad har de smittats av?
Citera
2020-04-16, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Intressant. Hur tror du detta påverkar mörkertalen i dödsfall hos äldre som nekas vård och inte blir testade?
Ja exakt men det blir svårt att få dom att inse. Först försökte dom trolla bort viruset, sen skulle det aldrig komma hit och bli en pandemi, sen trollades det med tester, nu med dödstal och man får anta att om IVA blir överbelastad så kommer det också att trollas bort. Det enda som kan få dom att förstå är då deras mamma eller dom själva efter svår andnöd och ångest är på väg in i respiratorn. Det gamla vanliga, det händer inte dom utan alla andra så varför ska dom då bry sig. Det är lite lustigt att dom samtidigt gärna tar hjälp av A-kassa, AF, stödpaket till företag och sjukvård när dom lyft lite för mycket på gymet.
Citera
2020-04-16, 09:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Avslöjas expertgruppen kl 14 idag?

Ja, Anders Wallensten sa vid gårdagens presskonferens att det kommer att ske idag.

Blir skönt med en oberoende expertgrupp som kan ge en second-opinion i dessa viktiga frågor. Vilka tror vi ingår? Rocklöf, Björn Olsen?
Citera
2020-04-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker det är rimligt att tänka så. Utöver de döda på äldreboenden som inte testats kan man ju också tänka sig personer som dör i hemmet. Ensamma människor eller de som satt sig i karantän och tror sig kunna härda ut.

Å andra sidan kan man ju också tänka sig en överskattning åt andra hållet. Det vill säga personer som fått Corona-diagnos men för av något annat. Folk på äldreboenden för ju rätt ofta inom något år eller två, och att det sammanfaller (men är oberoende av) Corona vore ju inte orimligt.

Men hur är det med dödsfallsstatistiken? Den lirar väl rätt bra med FHM:s statistik? Alltså att de ”extra” dödsfallen i mars är ungefär lika många som antalet döda som FHM rapporterat?

Jag tror det var ngn härinne som hade kollat SCB och tyckte det verkade stämma väl för just den veckan de kollade (tror det var kanske förra veckans SCB). Så förhoppningsvis blir det ju rätt för det mesta, man hoppas ju det.
Citera
2020-04-16, 09:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag är inte en anhängare av ett sådant system. Som sagt ska barn inte straffas för att deras föräldrar är oförmögna att tänka på deras bästa.

Sen spelar det ju ingen roll att de icke vaccinerade barnen skulle gå i olika skolor. Smittan kan spridas i samhället ändå.

Nej jag tycker det är tufft men det finns en anledning till det och det är att dessa barn kan bidra till att smitta äldre eller utsatta grupper så det finns ändå någon vettig orsak till varför förslaget lades fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du menar detta? När Trump sa att den inte skulle döda någon?

https://youtu.be/3GuNbGC2D_8

Han säger ju i klippet "hydoxychloroquine", vilket inte är samma som bara chloroquine. Hydroxy betyder att man lagt in en extra OH-grupp, om jag kommer ihåg min kemi 1/2 rätt.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Upplys NY Times och undertecknad, vilken malariamedicin har han promotat?

Läst du ens texten? :S
A small study in Brazil was halted early for safety reasons after coronavirus patients taking a higher dose of chloroquine developed irregular heart rates that increased their risk of a potentially fatal heart arrhythmia.

Chloroquine is closely related to the more widely used drug hydroxychloroquine.

Trump pratar om hydroxychloroquine tillsammans med Azithromycin..

Go on sheep.. NY times = left center.. Du tror att Mainstream media som inte gjort annat än spritt falsk information om trump för sina läsare att de har tappat förtroendet av det amerikanska befolkningen. Innan du kastar ut dig felaktig information bör du sätta dig in i hur det fungerar i usa innan man öppnar sin får mun...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in