2020-04-16, 08:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja vi ska nog vara lite försiktiga här innan vi vet mer om exakt hur det går till i Sverige. Det finns berättelser om att äldre som dör på äldreboenden inte testas i Sverige heller. Säger inte att det är regel, men att det kan förekomma. AB tog upp en artikel om ett sånt fall, där de inte hade tid att testa, t.ex. Den anhöriga tyckte det var jobbigt att det inte blev ngn test (och att det inte fanns syrgas).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-aldreb

Sen har det diskuterats i tråden att även om sånt här sker, att man missar att testa, så kan dessa avlidna ändå synas i överdödligheten hos SCB i efterhand, vilket förhoppningsvis kan trygga oss i att dessa äldre inte "försvinner helt" i statistiken. (Men där hos SCB är det ju viss eftersläpning osv så ögonblicksbilder är ju kanske svårare att få).

Jag tycker det är rimligt att tänka så. Utöver de döda på äldreboenden som inte testats kan man ju också tänka sig personer som dör i hemmet. Ensamma människor eller de som satt sig i karantän och tror sig kunna härda ut.

Å andra sidan kan man ju också tänka sig en överskattning åt andra hållet. Det vill säga personer som fått Corona-diagnos men för av något annat. Folk på äldreboenden för ju rätt ofta inom något år eller två, och att det sammanfaller (men är oberoende av) Corona vore ju inte orimligt.

Men hur är det med dödsfallsstatistiken? Den lirar väl rätt bra med FHM:s statistik? Alltså att de ”extra” dödsfallen i mars är ungefär lika många som antalet döda som FHM rapporterat?
Citera
2020-04-16, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Antal avlidna i CoVID19 de sista 7 dagarna (pr milj inv):

273,4 Staten New York
191,0 Belgien
187,3 New Jersey
97,1 Massachusetts
96,8 Louisiana
96,3 Michigan
93,9 Frankrike
86,9 UK
85,4 Spanien
66,0 Italien
50,8 Holland
50,0 Sverige
42,5 Irland
41,6 USA
40,0 Schweiz
38,4 Illinois
36,3 Pennsylvania
21,3 Portugal
17,9 Staten Washington
17,5 Tyskland
15,6 Danmark
15,4 Kanada
13,5 Österrike, Florida
10,0 Slovenien
9,4 Iran
9,3 Kalifornien
8,5 Turkiet
8,4 Ecuador
7,8 Rumänien, Norge, Dominikanska Rep.
7,0 Ungern
6,3 Tjeckien
5,8 Finland
4,7 Serbien
4,4 Brasilien
4,1 Peru
3,3 Polen
3,2 Kroatien
3,0 Algeriet
2,1 Mexiko
1,8 Grekland, Bosnien
1,7 Bulgarien
1,2 Ukraina
1,0 Argentina
0,9 Ryssland, Indonesien
0,8 Marocko, Egypten, Kuba
0,7 Japan
0,5 Australien
0,2 Indien

Intressant ändå att såpass många länder som stängde ned för så längesedan och enligt många beräkningar inte kommit i närheten av lika långt som Sverige i sin spridning ändå har fler dödsfall per invånare fortfarande.
Citera
2020-04-16, 08:33
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ja. Ökade dödsfall i Covid-19 kompenseras till viss del av minskade dödsfall av andra orsaker. Jag har redan förklarat att jag är medveten om att många dödsoffer i Covid-19 befann sig i livets slutskede redan innan dom blev sjuka.

Att jämföra totala mängden dödsfall för att se epidemins effekt är inte helt utan problem. För att kunna göra en sådan jämförelse, så behöver epidemin ge tillräckligt många dödsoffer för att ge märkbart utslag på statistiken över totala dödsoffer. Som exempel: Jag går och slår ihjäl min granne. Ifall jag inte hade slagit ihjäl honom, så hade han förmodligen haft 50 år kvar att leva. Men det innebär inte att jag har gjort synlig skillnad på det här årets dödsstatistik, eftersom 1 enda dödsfall är för lite för att ge märkbar skillnad på dödstalen när man jämför olika år. Men grannen är likväl död. På samma sätt som offren i bussolyckan som jag tog som exempel.

- Det kan vara så. Det är en anledning till att jag föredrar att jämföra dödsfall istället för sjukfall. Det är svårare att dölja dödsfall än sjukfall. Jag tror inte att ryska myndigheter gömmer en massa döda Covid-19-offer i Lubjankas källare. Det finns en viss möjlighet att ange falsk dödsorsak, för att därigenom få snyggare siffror beträffande just Covid-19. Men jag tror att dödsfall likväl är en mycket mer pålitlig siffra än sjukfall.

- Man behöver vara medveten om möjliga skillnader i statistiken, såsom kriterier för angiven dödsorsak. Men man kan fortfarande jämföra. Och man kan försöka hitta metoder som fungerar för att motverka epidemin.

Asiatiska länder tenderar att motverka smittspridning genom att detalj-övervaka individers rörelser i samhället. Dessa sofistikerade övervakningssystem skrämmer mig, eftersom myndigheterna kan använda övervakningssystemen i smyg även efter att epidemi-faran än över. Att upprätta avspärrningar är en bättre metod, eftersom dom är mycket synliga. Myndigheterna kan inte behålla avspärrningar i smyg när epidemin har gått över.

- Det som du nämner om Belgien är ett bra exempel på att skillnader i diagnostik och redovisning kan påverka siffrorna. Belgien har för närvarande 383 dödsfall per 1 miljon invånare, jämfört med Sveriges 119 dödsfall. Eftersom skillnaderna är så stora, så har jag svårt att tänka mig att hela skillnaden kan förklaras av att man inte följer samma kriterier när man anger dödsorsak. Jag har inte förnekat att skillnader i diagnostik och redovisning kan påverka dom siffror som respektive land uppger. Däremot har jag tvivlat på att sådana skillnader kan förklara varför Sverige har så enormt många fler dödsfall än Japan och Ryssland.

Skribenten "VarmaDrycker" gav mig förklaringar på Rysslands hantering av Covid-19:

- Jag läser på Wikipedia att gränsen mot Kina stängdes 31:a januari 2020. Men vissa restriktioner infördes ännu tidigare. 31:a januari var samma dag som även Italien stoppade flygtrafik från Kina. Både Ryssland och Italien hade fått in smittbärare redan innan 31:a januari. Till skillnad från Italien, så lyckades Ryssland identifiera alla smittbärare, och hejda vidare spridning. Men tyvärr fick Ryssland in smittan västerifrån vid senare tillfälle.

Som sagt jag har full respekt för att du gissar. Var bara tydlig med det.
Här har du ännu en variabel som kraftig talar emot din gissning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068

Sen kan man inte använda andra flashbackskribenter som källor till påståenden. Det skulle endast fungera om ursprungskälla hänvisade till en officiell och oberoende källor.
Du hänvisar till ett rysstroll och där föll helt din trovärdighet. Jag trodde faktiskt du var seriös men som sagt... variabler är luriga även i källgranskning.
Citera
2020-04-16, 08:35
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När jag gick in på Aftonbladet såg jag en rubrik i liverapporteringen, "stort mörkertal i Europa och USA". Jag kan ju som sagt inte se livechatten på Aftonbladet så jag undrar om mörkertalet gäller antal smittade eller avlidna?
Det har kommit fram att ett flertal länder i Europa samt USA inte följer bland annat Sverige och Belgiens linje att rapportera in dödsfall som sker utanför sjukhus, på boenden, hemtjänst e.tc.
Citera
2020-04-16, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tycker det är rimligt att tänka så. Utöver de döda på äldreboenden som inte testats kan man ju också tänka sig personer som dör i hemmet. Ensamma människor eller de som satt sig i karantän och tror sig kunna härda ut.

Å andra sidan kan man ju också tänka sig en överskattning åt andra hållet. Det vill säga personer som fått Corona-diagnos men för av något annat. Folk på äldreboenden för ju rätt ofta inom något år eller två, och att det sammanfaller (men är oberoende av) Corona vore ju inte orimligt.

Men hur är det med dödsfallsstatistiken? Den lirar väl rätt bra med FHM:s statistik? Alltså att de ”extra” dödsfallen i mars är ungefär lika många som antalet döda som FHM rapporterat?

Låt oss hoppas att FHM:s siffror stämmer med FHM:s statistik.. 😜
Citera
2020-04-16, 08:36
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Intressant ändå att såpass många länder som stängde ned för så längesedan och enligt många beräkningar inte kommit i närheten av lika långt som Sverige i sin spridning ändå har fler dödsfall per invånare fortfarande.

Det handlar om sjukvårdskapacitet till stor grad. Inte fullt ut såklart utan även restriktioner kan ge effekt men då måste de komma i ”rätt tid” som Tegnell brukar säga.

Ta även med att länder räknar dödstal olika och Sverige gör det antagligen mest korrekt eftersom vi har systematik med personnummer. Hur skulle det se ut om seriösa länder även räknade med äldreboenden? Hur skulle det se ut om U-länder och diktaturer hade kapacitet och vilja att säga hur det faktiskt ligger till?

Kika på denna artikel.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068
Citera
2020-04-16, 08:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det finns inga antikroppstester någonstans. Har du läst på någon Trumpsida att han pratat om såna tester?

Antikroppstesterna är fortfarande under utprovning - överallt. De kommer så fort det går.

Det finns godkända antikroppstester som de utför i vissa länder. Dessutom har 1000 personer i Stockholm fått göra tester. Men regeringen ger inga besked och ingen information kring detta. Hur förklarar du detta?

https://www.expressen.se/nyheter/henrik-ar-immun-mot-corona-ett-paradis/
Citera
2020-04-16, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Det har kommit fram att ett flertal länder i Europa samt USA inte följer bland annat Sverige och Belgiens linje att rapportera in dödsfall som sker utanför sjukhus, på boenden, hemtjänst e.tc.

Tack! Fan också, hoppades att något visade på att antal smittade var mycket högre än någon kunnat tro.
Citera
2020-04-16, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Härligt att vår ekonomi klarar sig, enda jag bryr mig om

Du missade kanske det viktigaste?

"att det i relation har dött lika många, i Sverige bara i snabbare takt,"
Citera
2020-04-16, 08:39
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Tack! Fan också, hoppades att något visade på att antal smittade var mycket högre än någon kunnat tro.

Fast du kan nog anta att det är så. Nu säger hela forskningsvärlden att mörkertalet kring smittade är gigantiskt. Det lär även finnas publicerade artiklar i ämnet om du letar runt efter skriftliga källor.
Citera
Medlem
Intressant att så många andra länder inte rapporterar alla döda i viruset. Vilket gör att Sveriges siffror inte är så skräckinjagande som uppviglarna här skriker ut i parti och minut
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En tysk studie har topsat coronapatienters hem och hittat en massa c19-viurs. Studien genomförd i coronaförpestade Heinsberg. Men de har inte lyckats få virusets att växa i labbet. Så viruset var alltså dött.

Så om man ska få virus via ytor ska man ta på ytan precis då någon smittad har nyst eller hostat på den.

https://www.thelocal.de/20200402/how-german-scientists-hope-to-find-answers-on-coronavirus-in-countrys-worst-hit-spot
Jag har läst om en engelsk undersökning som visade att viruset kunde överleva upptill 72 timmar på metallytor. Kortare tider på plast och textil men ändå många timmar på vissa material.
Har tyvärr ingen länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in