2020-04-16, 02:02
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Visst är vi sena på bollen, men det beror ju också på hur länge det här kommer att hålla på, och de vet vi ju inte.
Borlänge har 50.000 invånare, Dalarna totalt ca 300.000. Smittan finns överallt och inte bra på äldreboenden. Oavsett om de är i en stad i Dalarna eller en förort i Stockholm. Och den sprider sig snabbt i hela landet just nu.

Sveriges strategi räcker inte som det är nu, men de betyder ju inte att vi kan ge upp.
Det hjälper ju om så många som möjligt kan låta bli att riskera att skicka smittan vidare.

Ekonomin var kass i Sverige innan Corona, och nu är den så klart riktigt dålig. Över i stort sätt hela världen. Men vi överlever alltid kriser, även om de tar olika lång tid att återhämta sig.
Sverige har pengar att ta av för att kunna ta fram olika räddningspaket, och förhoppningsvis kommer fler.
Det är illa, men om de går att säga nåt positivt för dig i din situation är de att du inte är ensam.
De kan så klart både vara bra och dåligt, men de betyder framför allt att fler stora åtgärder kommer att sättas in och att de finns förståelse för dom som hamnar i knipa.
Fortsätt att leta jobb. Sänk dina krav så ska du se att du hittar något till slut. Eller plugga något. Att plugga kan ju va vad som helst, en helt utbildning, någon kurs eller bara nåt skit för att fördriva tid och få CSN. Annars får du söka ALFA-kassa https://www.alfakassan.se/ eller ta en sväng till socialen (inget fel med det).

Jag förstår din situation och oro. Men tro mig, det kommer en morgondag när allt ljusnar. Du är ung så det kommer att lösa sig med tiden.
Tack för tips! Nu känns det mindre hopplöst. Ska nog komma på något att sysselsätta mig med. Det borde finnas en tråd kring arbetslösa och hur de kan hitta jobb eller sysselsättning i krisen utifrån sin situation!
Citera
2020-04-16, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Att de är svåra att andas igenom är troligen bra. Har vänner inom vården och de skydd, med högst klassificering och som faktiskt fungerar, är svåra att andas genom.
De "vanliga" som skyddar minimalt är lättare att andas igenom.

Tycker jag säger sig själv att borde vara svårare genom ett tätare andningsskydd. Men tycker man att det besvärande till den grad att man hellre blir smittad av Corona så visst.
Citera
2020-04-16, 02:05
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Om man bara tränas i IVA-vård? För undersköterskeutbildningen har mycket annat flum i sin kursarsenal som etik och livsfrågor, specialpedagogik etc.

Undervisa folk om arbetsmiljö och säkerhet samt medicin 1 och 2 och någon kurs riktad mot iva/akutsjukvård. I kris är det lämpligt att kompromissa lite. Tänkte på några flight attendants som gick någon kort utbildning? Eller tränades dem för vård av äldre inom äldreomsorgen endast?

Jag har själv utbildning i medicin och några omvårdnadskurser men ingen fullgod undersköterskeutbildning exempelvis. Har däremot slutbetyg men naturvetenskapligt utöver. Dessutom utbildning i HLR, och kan ta blodtryck och sätta perifer venkateter på de flesta.

Citat:
Tack för tips! Nu känns det mindre hopplöst. Ska nog komma på något att sysselsätta mig med. Det borde finnas en tråd kring arbetslösa och hur de kan hitta jobb eller sysselsättning i krisen utifrån sin situation!
Med den utbildning du har (som du skrivit ovan) så finns det jobb för dig, garanterat!
Antingen på sjukhus, äldreboende eller inom hemtjänsten.
Lycka till!

EDIT: Hittade även detta. Kanske är värt att titta på: https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/utbildning-och-material-covid-19/
Senast redigerad av aina08 2020-04-16 kl. 02:08.
Citera
2020-04-16, 02:07
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Egentillverkning av visir sker i varendra håla runtom i hela Sverige, även i Stefans hemkommun. Givetvis är han medveten om detta. Du är antagligen den siste i Sverige som inte upptäckt det. Om du ens bor i Sverige...
Du menar att Stefan vet om att man får göra egna munskydd i Karlstad?
Vet han om det är det ta mig fan ännu värre.

Ska personal behöva göra egna munskydd och visir i en del kommuner.
Behöver de göra det på IVA också?
Vet du?
Du vet ju vad Stefan vet.
Citera
2020-04-16, 02:09
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Se det som en nyttig lärdom. Klarar man inte av att vara ensam med sig själv så är det riktigt illa. Tänk hur det var förr tiden utan internet och sociala medier. Vi är jävligt bortskämda med hur det ser ut idag.

Sluta gnäll och bit ihop. Du är inte ensam, det här är något som vi alla får ta oss igenom nu. Förhoppning kommer det en ljusning sen.
Jag vet inte om det är gnäll att sitta ensam med restnoterade läkemedel för bipolär sjukdom utan läkarkontakt! Jag är en tickande bomb som snart är arbetslös och hemlös. Det är allvar. Men du verkar förväxla allvar med gnäll. Skön attityd du har. Alla sitter inte i samma båt. Vissa sitter i andra båtar som läcker i vatten.
Citera
2020-04-16, 02:10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Hittade även detta. Kanske är värt att titta på: https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/utbildning-och-material-covid-19/
Citera
2020-04-16, 02:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Att de är svåra att andas igenom är troligen bra. Har vänner inom vården och de skydd, med högst klassificering och som faktiskt fungerar, är svåra att andas genom.
De "vanliga" som skyddar minimalt är lättare att andas igenom.
Jag sa till min kompis att det räckte med munskydd och glasögon. För henne var det svårt eftersom visiret plus munskydd gjorde att glasögonen immade igen.
Såg på ett reportage från Kina där en läkare sa att munskydd var ett mycket bra skydd och att glasögon också skyddade. Att det inte alltid behövdes visir.
Citera
2020-04-16, 02:14
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Med den utbildning du har (som du skrivit ovan) så finns det jobb för dig, garanterat!
Antingen på sjukhus, äldreboende eller inom hemtjänsten.
Lycka till!

EDIT: Hittade även detta. Kanske är värt att titta på: https://www.socialstyrelsen.se/coronavirus-covid-19/utbildning-och-material-covid-19/
Tack för länk! Ja, jag hoppas att det borde räcka om kraven inte är en fullständig undersköterskeutbildning.
Citera
2020-04-16, 02:16
Medlem
Citat:
Om man bara tränas i IVA-vård? För undersköterskeutbildningen har mycket annat flum i sin kursarsenal som etik och livsfrågor, specialpedagogik etc.

Undervisa folk om arbetsmiljö och säkerhet samt medicin 1 och 2 och någon kurs riktad mot iva/akutsjukvård. I kris är det lämpligt att kompromissa lite. Tänkte på några flight attendants som gick någon kort utbildning? Eller tränades dem för vård av äldre inom äldreomsorgen endast?

Jag har själv utbildning i medicin och några omvårdnadskurser men ingen fullgod undersköterskeutbildning exempelvis. Har däremot slutbetyg men naturvetenskapligt utöver. Dessutom utbildning i HLR, och kan ta blodtryck och sätta perifer venkateter på de flesta.
Etik är INTE flum i vården. Det är viktigt att ha en genomtänkt etik nä man agerar i vårdarbetet.

Vårdbiträde kanske man kan bli på en sommar och jag tror att sådana utbildningar har startats i Sthlm.
Citera
2020-04-16, 02:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det är gnäll att sitta ensam med restnoterade läkemedel för bipolär sjukdom utan läkarkontakt! Jag är en tickande bomb som snart är arbetslös och hemlös. Det är allvar. Men du verkar förväxla allvar med gnäll. Skön attityd du har. Alla sitter inte i samma båt. Vissa sitter i andra båtar som läcker i vatten.

Jag vet inte mer vad jag kan säga än att du ska försöka bita ihop. Världen genomgår en allvarlig kris för tillfället. Hoppas det löser med arbete och boende.

Är du i väldigt stort behov av ett arbete så finns det snabbutbildningar för vårdpersonal.
Citera
2020-04-16, 02:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man kan faktiskt gå i karantän även om man inte tillhör en riskgrupp.

” Den 25 mars berättade Adam Alsing på Instagram om det senaste avsnittet av podden ”Adam och kompani”, som han hade tillsammans med Daniel Breitholtz och Vanessa Falk, och varför han själv inte medverkade i det.
”Den här veckan var det jag som fick ta mitt samhällsansvar i corona-tider men jag är tillbaka i nästa vecka igen”, skrev han.
Sedan blev det tyst på den populäre programledaren och nöjesprofilens sociala medier. Han kom aldrig tillbaka sin podcast.”
https://www.expressen.se/noje/adam-alsings-sista-tid-lamnade-radion/
Citera
2020-04-16, 02:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ser dagligen folk i min stad som arbetar inom äldrevård och hemtjänst som arbetar helt utan skydd.
De har på sin höjd plasthandskar.
På kommunen har de pratats mycket om detta men inget har hänt på flera veckor.
De finns smitta som man känner till men ändå får de ingen skyddsutrustning.
Ja, jag känner en som jobbar i hemtjänsten och det finns endast handskar och handsprit.
Det stämmer det du skriver.

I dessa virustider skall det vara direktiv. Alla kommuner skall jobba lika med skyddutrustning, ageranden osv ,inget tal om annat.
Det skall inte få finnas ställen där personal är tvugna att göra egna munskydd. Det skall finnas tillgängligt. Så är det bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in