2020-04-16, 00:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
nu har man säkert testat alla äldrebornden i Sthlm, 300 st, siffrorna har ramlat in och nu behövs de äldre där inte testas i lika stor utsträckning. Då påverkas ju kurvan för inrapporterade fall. Den sjunker. Nu sprids smittan på hemmen och inget syns i nån kurva. Eller?

Jag tror att det blir tvärtom, det ökar. Så länge man inte vet vad man kämpar emot så kan man bara gissa. Hur klassar man döda med influensa, är det c19, nä det är influensa eller...

Med siffror kan du vilseleda hur du vill och det gäller att ha kontroll på de som lämnar, FHM gjorde klart att kl 14.00 ska vi presentera siffror.

Tyvärr så är det eftersläpningar,,så siffrorna stämmer inte just nu men senare.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var har den spridits kontrollerat, menar du?

I Stockholm?

Kommer Malmö, Göteborg, Norrköping, Umeå och Karlstad inte ha okontrollerad smitta de nästa fyra veckorna?

Framtiden vet jag betydligt mindre om – så den avstår jag från kommentera, i nuläge.
Citera
Medlem
Covid-19 har kommit in på ett rumänskt barnhem enligt en nyhetssajt från Rumänien hela 90% är smittade och 35% har redan dött.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic.
/Josef Stalin

Det är fascinerande hur vår empatiska sfär fungerar. Men man kan inte föreställa sig och känna empati för en miljon människor på samma sätt som för tex Adam Alsing som jag aldrig har träffat.

Fast robocop999 menar ju att en svensk ska känna mer när 100 svenskar dör än en italienare när 100 italienare dör. För vi är färre... Då tror jag man har en empatistörning.
Citera
2020-04-16, 00:43
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är precis det som är problemet. Det är en ögonblicksbild. De länder som har stängt ner kommer att komma ikapp senare med antalet dödsfall.

Förklara för mig hur länder som bromsar smittan skall lyckas "komma ikapp" landet (bara ett i världen just nu) som inte bromsar smittan?

Skulle vilja se den kalkylen.
Citera
2020-04-16, 00:44
Medlem
CityBangBangs avatar
Tycker ni skall hålla koll på Kongo, jag tror att det kommer börja öka rejält där nu snart.. just nu 117 st varav 43 nya och 5 döda, bara för ett par dagar sedan var det blott 60 fall ungefär totalt. Om ett par veckor lär det vara bortimot tusen minst om inte mera..
.. det är där kineserna utvinner kobolt och det är samtidigt två tredjedelar utav världens kända koboltgruvfyndigheter som ligger i kongo. Dessutom arbetar kongoleser där under vidriga förhållanden som utsätter deras lungor rätt ordentligt, så sannolikheten för hög dödlighet nere i Kongo är rätt så stor.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
1 april Uppdatering Antal döda/1 miljon invånare: (Inkluderar länder med över 1 miljon invånare)

1. Italien 218
2. Spanien 194
3. Belgien 71
4. Holland 68
5. Frankrike 62
6. Schweiz 53
7. Iran 36
8. Storbritannien 35
9. Sverige 24
10. Portugal/Danmark 18

Ny uppdatering 15 april. Senaste var 1 april. Antal döda/1 miljon invånare: : (Inkluderar länder med över 1 miljon invånare)

1. Spanien 400
2. Belgien 383
3. Italien 358
4. Frankrike 263
5. Storbritannien 190
6. Holland 183
7. Schweiz 143
8. Sverige 119
9. Irland 90
10. USA 86
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Följer man statisk på nyinlagda på IVA ser man att derivatan varit 0 sedan typ 3 veckor tillbaka. De nyinlagda på IVA vid en viss tidpunkt ger en bra bild av smittoläget ca 14 dagar tidigare. Alltså spridningshastigheten ser ut att vara konstant sedan typ en månad tillbaka. Är du med? Dödstalen kan därmed också förväntas vara konstanta en tid framåt, ev till och med sjunka pga av bättre kunskap.
I och med att inskrivningarna på IVA verkar vara konstant skrivs för tillfället ungefär lika många in som ut på IVA. Det verkar alltså som att Sverige klarat att plana ut kurvan utan att överbelastad sjukvården. Nu gäller det att människor fortsätter med aäexakt samma beteende som senaste månaden, annars lär det dra iväg igen. Tegnell kommer blir hjälteförklarad när detta är över.

Ok, så att lutningen konstant är uppåt är ok, det tycker du alltså är ok? Ok!
Citera
2020-04-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Håller med, förstår inte de som menar att det finns ngn kontroll på smittan. Man har ingen lockdown, samt man testar ju knappt befolkningen. Förstår inte varit kontrollen då ligger...

Jag skulle vara väldigt intresserad om någon som kan det här med statistik, kurvor, prognoser, kunde göra någon slags prognos för andra städer än Stockholm. Säg Göteborg, Malmö och så några mindre städer, nån i norr och nån i söder, t.ex.

Vi får ju inga prognoser från FHM direkt, men säker på att det borde finnas ngn kunnig här på FB som kan vara ställföreträdande informationsansvarig och upplysa oss....

Det redovisas regionvis, inte stadsvis. I norra Sverige redovisar Norrbotten och Västernorrland bara ögonblicksbilder av nuläget.
Men i Region Västerbotten däremot har man en slags logg där man ser hur det förändrats över tid. Se här:
https://www.regionvasterbotten.se/coronavirus/aktuellt-vardlage-i-region-vasterbotten-covid-19
Citera
2020-04-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad som är uppseendeväckande är att Adam Alsing var knappast en person som uppfattades som ohälsosam, i alla fall vad jag vet. 51 år och bara lite överviktig, så han var en av dessa under 1% som dör i denna ålder. Mycket osannolikt måste jag säga och skulle kunna gissa att personerna som dör i denna ålder borde har någon slags komplikation.

Han har varit mycket överviktig. Gissar på att du inte är så gammal?

Både diabetes och högt blodtryck. Kanske något mer?

Hursomhelst tragiskt då han hade levt om inte Coronaviruset funnits.
Citera
2020-04-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Förklara för mig hur länder som bromsar smittan skall lyckas "komma ikapp" landet (bara ett i världen just nu) som inte bromsar smittan?

Skulle vilja se den kalkylen.
Det är enkelt. När restriktionerna tas bort ökar smittan lika mycket igen i de länderna. Det är alla forskare eniga om. Det ända som kan hindra det är ett vaccin och det finns inte ett sånt.
Citera
2020-04-16, 00:46
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Inte superny artikel men just nu såg jag den och jag blev skitförbannad (igen).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo54PR/lofven-star-fast-vid-svensk-coronastrategi-den-haller

Fram med tjära och fjäder...
Det var skönt att se att någon annan blir skitförbannad.
Ja Stefan är ett eko av Tegnell. Jag har ju sagt det. Han är en kasperdocka som rör på munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in