2020-04-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlstone
Portugal har hittills klarat sig bra jämfört med grannlandet Spanien, 599 döda samt 18 708 döda. Vad beror detta på?

https://www.euronews.com/2020/04/14/coronavirus-in-europe-why-has-portugal-not-been-as-badly-hit-by-covid-19-as-neighbour-spai
Citera
2020-04-16, 00:38
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Ögonblicksbild midnatt 15/16 april 2020.

Antal bekräftade döda:

Sverige 1 203 döda / 10 000 000 invånare
Norge 150 / 5 350 000
Danmark 309 / 5 786 000
Finland 72 / 5 503 000

bonus:

Sydkorea 225 döda / 50 000 000 invånare

Slutsats:

Det går bra nu för Sverige. Vi ligger som vanligt längst fram i framkant. Vi har verkligen koll på läget. Alla dödsfall ligger inom ramen för myndigheternas beräkningar och epidemiologiska modeller, och är därmed helt okej.

Samtidigt räcker våra så kallade IVA-platser fortfarande till, till följd av nitiskt följande av principerna för ekonomiskt hållbar så kallad triage.

Och till sist, men inte minst, bryr vi i Sverige inte oss om sånt mossigt som att göra vårt yttersta för att rädda varje liv. Nej, här i Sverige håller vi oss med en mångfald av etiska principer där det rationellt ekonomiska alltid tillåts väga tyngst, det blir bäst i längden så. Detta råder det konsensus om, vilket gör det rätt och riktigt.

I övrigt kan jag berätta att jag nyligen investerat i ett nystartat företag, Tegnells Urnmakeri0124 AB. Jag räknar med god avkastning. Jo just det, jag undrar om nån känner till nåt svenskt företag som tillverkar medel för lokalbedövning? Sånt som till exempel tandläkarna använder sig av?

Heja Sverige!
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2020-04-16 kl. 00:40. Anledning: rättstavning
Citera
2020-04-16, 00:38
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Så diskuterar man kanske politiker i Ryssland, men inte i Sverige.

Kanske och inte rimmar inte bra.
Citera
2020-04-16, 00:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Det vidriga kommunist Kina skall få betala för sina virus de sprider över världen. ”Made in China” på något skall bli en symbol som står för folkmord och dödliga virus. Hata kommunister.

Att kalla mig för kommunist vore att överskatta sig själv, big time!
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ditt resonemang är ju helt felaktigt. Det är antalet döda som känns, inte andelen döda.

I den personliga sfären som nationsmässigt.

"Nej USA. Tsunamin var värre för Sverige än 11-september för USA.

Så autistiskt kan man inte räkna på döden.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic.
/Josef Stalin

Det är fascinerande hur vår empatiska sfär fungerar. Men man kan inte föreställa sig och känna empati för en miljon människor på samma sätt som för tex Adam Alsing som jag aldrig har träffat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kanske och inte rimmar inte bra.

Goja.
Citera
2020-04-16, 00:40
Medlem
Bunsofsteels avatar
Inte superny artikel men just nu såg jag den och jag blev skitförbannad (igen).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/Jo54PR/lofven-star-fast-vid-svensk-coronastrategi-den-haller

Fram med tjära och fjäder...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Varför ljuger du? Vill du ha uppmärksamhet?
Det är inte en lögn. Sverige har kapacitet i intensivvården. Det är ren fakta. Du ljuger om du påstår motsatsen.
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Den personliga sfären hör inte hit.
När såna tragedier inträffar är det för gemene man bara en siffra man hör.
Nu såg man när Adam dog så verkade som det var mycket mer sorgligt än när andra 1200 hade dött.

De 1200 som har dött hittills är bara en siffra för de flesta. Det är bara när drabbar oss, anhöriga eller folk vi känner som det blir en helt annan perspektiv.

I och med att det bara är siffror. I och med att Sverige har 10 miljoner invånare jmf Italiens 60 miljoner, så väger lika tungt att ha 1 miljon svenska döda i covid-19 som 6 miljoner italienska döda i covid-19.
Sverige förlorar enormt mycket folk. Likaså Italien.
Om man relativisera har man förlorat lika mycket.
Men att förstå detta resonemang kan man tyvärr inte förvänta sig från lite mer naiva människor.

Vad som är uppseendeväckande är att Adam Alsing var knappast en person som uppfattades som ohälsosam, i alla fall vad jag vet. 51 år och bara lite överviktig, så han var en av dessa under 1% som dör i denna ålder. Mycket osannolikt måste jag säga och skulle kunna gissa att personerna som dör i denna ålder borde har någon slags komplikation.
Citera
2020-04-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var har den spridits kontrollerat, menar du?

I Stockholm?

Kommer Malmö, Göteborg, Norrköping, Umeå och Karlstad inte ha okontrollerad smitta de nästa fyra veckorna?

Håller med, förstår inte de som menar att det finns ngn kontroll på smittan. Man har ingen lockdown, samt man testar ju knappt befolkningen. Förstår inte varit kontrollen då ligger...

Jag skulle vara väldigt intresserad om någon som kan det här med statistik, kurvor, prognoser, kunde göra någon slags prognos för andra städer än Stockholm. Säg Göteborg, Malmö och så några mindre städer, nån i norr och nån i söder, t.ex.

Vi får ju inga prognoser från FHM direkt, men säker på att det borde finnas ngn kunnig här på FB som kan vara ställföreträdande informationsansvarig och upplysa oss....
Citera
2020-04-16, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Ögonblicksbild midnatt 15/16 april 2020.

Antal bekräftade döda:

Sverige 1 203 döda / 10 000 000 invånare
Norge 150 / 5 350 000
Danmark 309 / 5 786 000
Finland 72 / 5 503 000

bonus:

Sydkorea 225 döda / 50 000 000 invånare

Slutsats:

Det går bra nu för Sverige. Vi ligger som vanligt längst fram i framkant. Vi har verkligen koll på läget. Alla dödsfall ligger inom ramen för myndigheternas beräkningar och epidemiologiska modeller, och är därmed helt okej.
Samtidigt räcker våra så kallade IVA-platser fortfarande till, till följd av nitiskt följande av principerna för ekonomiskt hållbar så kallad triage.

Och till sist, men inte minst, bryr vi i Sverige inte oss om sånt mossigt som att göra vårt yttersta för att rädda varje liv. Nej, här i Sverige håller vi oss med en mångfald av etiska principer där det rationellt ekonomiska alltid tillåts väga tyngst, det blir bäst i längden så. Detta råder det konsensus om, vilket gör det rätt och riktigt.
I övrigt kan jag berätta att jag nyligen investerat i ett nystartat företag, Tegnells Urnmakeri0124 AB. Jag räknar med god avkastning. Jo just det, jag undrar om nån känner till nåt svenskt företag som tillverkar medel för lokalbedövning? Sånt som till exempel tandläkarna använder sig av?

Heja Sverige!
Det är precis det som är problemet. Det är en ögonblicksbild. De länder som har stängt ner kommer att komma ikapp senare med antalet dödsfall.
Citera
2020-04-16, 00:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlstone
Portugal har hittills klarat sig bra jämfört med grannlandet Spanien, 599 döda samt 18 708 döda. Vad beror detta på?
Vette sjutton varför. Har Portugal också stängt igen allt?
Såg idag att Frankrike hade över 1400 döda och USA över 2000.
Sjuka siffror.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-16 kl. 00:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in