2020-04-15, 23:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Återstår att se? Vadå menar du?

Man var tydliga med att man ville skydda de äldre och försöka dämpa smittspridningen. Nu är vi en av de med högst dödlighet per capita och de äldre dörr som flugor på äldreboendena medans vårdare saknar skyddsutrustning.

Finns inget se, man har redan misslyckats kapitalt. Kommer aldrig förlåta dom för det här. Riktiga as allihop i regeringen. Borde straffas.

Döda per capita kan du inte räkna förrän efteråt. Det smittar från person till person, inte hela landet på en gång.

I efterhand kommer vi se hur bra Sveriges siffror är
Citera
2020-04-15, 23:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Döda per capita kan du inte räkna förrän efteråt. Det smittar från person till person, inte hela landet på en gång.

I efterhand kommer vi se hur bra Sveriges siffror är

Men det går bra att jämföra med andra sjukdomar och hur många som har dött under ett år?

Men när man räknar nuvarande så fungerar det inte alls.

Snacka om att vill helgardera sig med argument som passar världsbilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Isolerar man en smitthärd så har man ju uteslutit en stor del i ekvationen! Var ser du att trenden har vänt?
Följer man statisk på nyinlagda på IVA ser man att derivatan varit 0 sedan typ 3 veckor tillbaka. De nyinlagda på IVA vid en viss tidpunkt ger en bra bild av smittoläget ca 14 dagar tidigare. Alltså spridningshastigheten ser ut att vara konstant sedan typ en månad tillbaka. Är du med? Dödstalen kan därmed också förväntas vara konstanta en tid framåt, ev till och med sjunka pga av bättre kunskap.
I och med att inskrivningarna på IVA verkar vara konstant skrivs för tillfället ungefär lika många in som ut på IVA. Det verkar alltså som att Sverige klarat att plana ut kurvan utan att överbelastad sjukvården. Nu gäller det att människor fortsätter med aäexakt samma beteende som senaste månaden, annars lär det dra iväg igen. Tegnell kommer blir hjälteförklarad när detta är över.
Senast redigerad av jerka11 2020-04-15 kl. 23:36.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
51 år är kanske inte en ung kändis i mina ögon.
Är kändisar mer värda?

Din sjuka jävel varför skulle dom vara det????
Citera
2020-04-15, 23:35
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har det verkligen satt fart i många fattigare delar av världen. Det tog lång tid, men Indien till exempel har snart lika många fall som Sverige och rapporterar över 800 nya fall idag. Sydamerika kommer också starkt. Idag rapporterar Peru 1200 nya fall. Det kan bli rena slakten i många länder inom några veckor.
Smittan finns tydligen i Dharavislummen, det är en miljon trashankar utan tillgång till rent vatten. Folk som skiter utanför dörröppningen till plåtskjulet de kallar hem, att detta blir en total katastrof ser för mig helt oundvikligt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://samnytt.se/ny-prognos-mellan-52-och-183-tusen-svenskar-kommer-att-do-av-corona/

Undrar om svensken efter 100.000 döda fortfarande dyrkar Tegnell och tycker att regeringen gjort ett bra jobb att stoppa smittan.

Skulle inte tro det va.

Garbage in, garbage out. Storbritanniens modell har visat sig vara skit. USA:s likaså, som fått justeras ned i omgångar. Undrar varför? Jo, för att man stoppar in skit. Precis som i denna modell. Och det är fake news-Nele B som ligger bakom allt igen, tillsammans med fyra personer som saknar epidemiologisk kompetens. Den kommer att refuseras av peers för att den är skräp.

Men ligg du och svettas om natten för denna garbage in-garbage out-modell
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag är helt övertygad om att det sker smitta genom förskolor, i alla fall, baserat på egen erfarenhet. Förskolebarn är kassa på social distansering.

Dock sä hjälper väl inte en stängning av grundskolan, om man inte samtidigt förbjuder barn att leka på andra platser, som hos vänner? För då flyttar ju skolstängningen bara umgänget och smittan till en annan plats.

Jag ser dock inte det som ett problem med den här smittan, eftersom det är den mest lämpade kontaktytan för spridning utanför riskgrupper. Hade inte riskbilden verkat vara så enormt låg för oss, också egen erfarenhet, så hade det varit etiskt diskutabelt.

Jag bor i alla fall mitt i härden, och har inte ens hört talas om någon som behövt sjukhusvård för covid19. Så det är ju inte som vissa verkar tro, att det ligger lik på gatan i Stockholm.
Jo det är klart att det sprids i skolmiljö (jag var ironisk såklart)

Fetning 1: Fast antal barn som träffar varandra blir betydligt mindre. Man umgås normalt i mindre mer statiska grupper privat.
Fetning 2: Jag bor också mitt i smeten. Senaste veckan har jag hört om 2 personer (bekantas bekanta) som har hamnat på IVA. En drygt 50 år och en drygt 70. Läskigt som f_n...
Citera
2020-04-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ochom lika många eller fler dör i andra länder innan detta är slut?

Förhoppningsvis lyckas exemplariska länder som Tyskland, Finland, Kina, Sydkorea, Norge m.m bromsa smittan tills vaccin finns. De har en helt annan kontroll över smittan och situationen kommer därför aldrig bli lika ansträngd där borta som här Sverige.
Senast redigerad av Kimma7 2020-04-15 kl. 23:38.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad gjorde svenska soldater i en kommunistdiktatur?

Det var militär-OS i Wuhan i oktober där många svenska pistolskyttar och orienterare insjuknade.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
51 år är kanske inte en ung kändis i mina ögon.
Är kändisar mer värda?
Alsing kunde haft 30 år eller mer att leva. Inget att bry sig om att han gick miste om det?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Heja Finland!!

https://twitter.com/AnnalenaLauren/status/1250339195517722630

Löfven borde ringa till Finland för att få hjälp.

Se på rapports 19:30 sändning.

Där sades det att avstängningen hade misslyckats (ny smitta på andra delar av landet), så därför avslutade Finland avstängningen.

Propaganda de-luxe.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men det går bra att jämföra med andra sjukdomar och hur många som har dött under ett år?

Men när man räknar nuvarande så fungerar det inte alls.

Snacka om att vill helgardera sig med argument som passar världsbilden.

Du har inte reagerat på att covid är så ojämnställd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in