Citat:
Ursprungligen postat av
FejkEmran
Jag har autism? Bekvämt att inte passa till något men skulle fungera för det mesta om jag inte skrev otrevliga meddelanden. Anpassade mig lite. Något jag är fullt kapabel till faktiskt. Men nej, jag ser helst människor utan diagnoser i många yrken. Stridspilot är exempel på vad vi inte vill ha en borderline som. Eller vid vilket flyg som helst.. eller ens en närsynt med dåligt fokus. Betyder inte att de inte skulle kunna glänsa på andra områden.
Rätt man för rätt jobb istället.
Borderline? En kluster B-personlighetsstörning som givetvis har noll med neuropsykiatriska diagnoser att göra.
"Rätta man för rätt jobb" är precis vad man bör utgå ifrån, och det är antagligen där försvaret hamnar så småningom. Dvs man tittar
inte främst på diagnoser i en journal, utan gör lämplighetsbedömningar. Det finns här ingenting som utesluter exempelvis Aspergers här, medan ADHD kan vara ett besvär. Förbudet är historiskt och varför det tillkom har jag redan förklarat, liksom varför det troligtvis inte kommer vara aktuellt för all framtid.
"Blind" är en diagnos man inte vill ha stridspiloter till. Likaså fekking Borderline (eller EIPS som det heter numera), men det finns givetvis en rad med tillstånd, sjukdomar och diagnoser som går bra. Faktum är att man nog ska vara försiktig med någon som inte har några diagnoser alls, någonsin. Det tyder på att man undviker läkare, smusslar med utlåtanden och sådant, därför att man solklart vet att man är totalt olämplig. Just piloter kontrolleras regelbundet, iaf civilt, och det gör man just för att ha koll på eventuella krämpor.
Jag vet inte vilka neuropsykiatriska diagnoser som skulle vara lämpliga för en pilot, gissningsvis ingen på rak arm, men det går inte att utesluta och det är just därför man
testar saker som stress- och multitaskingförmåga hos sådana, vilket är precis vad som kan tänkas påverkas. Framförallt: detta ska överlåtas till kvalificerad expertis och inte folk som "tycker" och blandar ihop personlighetsstörningar med neuropsykiatriska diagnoser och allmänt verkar sakna koll.