2020-04-15, 22:56
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror min dotter är asymptomatisk men hon kan inte bli testad. Har ringt 1177 och vårdcentraler.

Jag har symtom samt verbal bekräftelse av vården att jag förmodligen har covid-19, men får inte ta ett test 🤷🏽‍♂️
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Övervikt leder med stor säkerhet till en förtidig död, men jag kan lova dig att undervikt även är ett problem i sammanhanget.

Undervikt, tja det beror på...undernärd och anorexi är naturligtvis inte bra. Det som kan vara lurigt är att även smala personer kan ha höga kolesterolvärden (LDL) vilket är en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar.

Undrar om det är sant som någon antydde i tråden att Adam Alsing skulle ha raljerat över covid-19 i radion som vore det en lättare influensa. Det låter lite för diaboliskt för att vara sant.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jag hoppas du har rätt om 10maj men tror det dröjer mycket längre.

Helt otroligt att folk kan hålla på och skriva om en peak som aldrig kommer att komma.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Isolerar man en smitthärd så har man ju uteslutit en stor del i ekvationen! Var ser du att trenden har vänt?

Nu är det snart för sent att stänga gränser och isolera men FHM som styr detta kör en rysk roulette och jag tror att folket förlorar.
Citera
2020-04-15, 22:57
Medlem
Gallagherss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tja, det dog fler sista dygnet i Sverige än det har gjort i Norge sen pandemin började....
"Försiktigt positiv"... Fyfan vilka bedragare.
Citera
Medlem
Ja, vi har begripit att Sverige inte rapporterar korrekt under helger. Tröttsamt att Tegnell o kompani måste upprepa att måndag-tisdag-onsdags redovisning även innehåller en eftersläpning efter helgen. Same procedure as last week. Det blir ju liksom inte färre fall för det.

23-27 mars: 6+13+22+15+28=84 döda
30 mars-3 april: 36+34+59+69+50=248 döda
6 april-10 april: 76+114+96+106+77=469 döda
13 april-15 aril: 20+114+170+?+?=
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Det är totalt 7 personer under 40 år som avlidit. Ytterligare 10 personer i spannet 40-50 år.

Du får tänka att vi troligen har 100 000-tals smittade i Sverige.

Nedan följer bipacksedeln för Alvedon. Detta händer för alltså folk som tar en Alvedon mot sin huvudvärk. Sannolikheten för biverkningarna är 1 på 10 000. Gissar att du tar Alvedon utan att oroa dig särskilt mycket.

. Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation (infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita blodkroppar och blodplättar).
. Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning.
.Njurbiverkningar.
.Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist.
.Överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.

Min poäng är att vid väldigt många händelser sker konstiga utfall.

Du har förstås rätt. Bra att få lite perspektiv ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man måste inte bli jättesjuk av covid 19. Jag arbetar på ett äldreboende där några nu har konstaterad smitta. De är i 90 årsåldern, pigga med lite hosta som enda symtom.

Låter ju hoppfullt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fungerar med tiden.
Nej, det gör det inte och det kommer du att märka.
Citera
Medlem
Några journalister i Norrbotten tycks tro att de är årets scoop på spåret.
Ett antal militäridrottare från Boden var i Wuhan i oktober och drog på sig nån sjuka, som tidningarna i Norrbotten skriver om. De ska nu testas för Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det kommer aldrig spela nån roll.
Tidningar skriver inte om att 100 döda i Sverige är lika med 600 i Italien.
De kommer oftast inte ha det som huvudrubrik, i alla fall.
Gemene dum svensk läser mest rubrikerna.
100 döda i Sverige är extremt mycket mindre än 600 i Italien.

Troligtvis pga man redan upplevt nyheter från Italien när de hade det som värst, så har man blivit avtrubbad också.

100 döda i Sverige känns inte lika tunga som 600 i Italien. Så är det bara. Trist men det är så. Alltså för dem. I verkligheten är ju 100 svenska döda lika med 600 italienska döda.

Jag tror de flesta skulle blir väldigt rädda ifall det på en dag i Sverige skulle dö 800 pers i covid-19.
Men fortfarande i stil med: "Idag hade vi lika många döda som i Italien hade när det var som värst", utan att tänka mycket på per capita formeln som de flesta dumma svenskar inte ägnar tid åt (och som då skulle motsvarar 4 800 avlidna i Italien = tiderna största katastrof).
Ska man vara rättvis så var de flesta dödsfallen i Italien koncentrerade till Lombardiet som har likvärdig befolkning som Sverige.
Citera
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Radiostationen NRJ med den extremt jobbige Adam Alsing satt och flamsade imorse när dom pratade om viruset.

oh the irony..
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/dO12d1/adam-alsing-ar-dod--blev-51-ar-gammal
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Varför argumenterar vissa fortfarande för att stänga ner Stockholm när trenden redan har vänt avseende dödstalen?

Regeringens åtgärder har gett effekt, och nu borde Sverige snarare planera för att öppna upp i maj-juni och återgå till normaltillståndet med spelningar, idrottsevent och besök hos äldre?

Varför tror du trenden har vänt?

Sista dagen som inte drabbats av påskhelgens enorma eftersläpningar är den med högst dödlighet av alla, innan dess var det en tydligt stigande trend.
Den rimliga gissningen är självfallet att trenden fortsatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in